העתיד העגום של דורי בניה: "פני החברה לפירוק; יש לדחות את הסדר הנושים המוצע מטעמה"

בהחלטה הדוחה את הסדר הנושים שהציעה חברת הנדל"ן, שחובותיה מסתכמים ב-800 מיליון שקל, מינה בית המשפט נאמנים זמניים לחברה שנמצאת בשליטת עמוס לוזון

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

"אין ספק כי פני החברה הם לפירוק, וכי יש לדחות את הסדר הנושים המוצע מטעמה" - כך קבעה אתמול (א') שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, איריס לושי-עבודי, ביחס לעניינה של חברת דורי בניה, שנמצאת בבעלות קבוצת עמוס לוזון  הבורסאית, ושהגישה לפני כשלושה שבועות בקשה להקפאת להליכים.

בהחלטה הדוחה את הסדר הנושים שהציעה החברה, מינתה השופטת כנאמנים זמניים לחברה את עו"ד עופר שפירא ועו"ד איתי הס ממשרד אגמון רוזנברג הכהן, והורתה להם להגיש דוח מקיף על חובותיה, נכסיה ונסיבות כניסתה לחדלות פירעון של החברה בתוך 30 יום, תוך שהיא מנחה אותם לפעול "תחת ההנחה כי פני החברה לפירוק". 

הבוקר עדכנה בנושא קבוצת לוזון, הנושאת את שם בעל השליטה בה, ובדיווח לבורסה ציינה, בין השאר, כי סמכויות דירקטוריון דורי בניה ונושאי המשרה בחברה הושעו והוענקו לנאמנים הזמניים, וכן כי כל תקבול שיתקבל בדורי בניה מעתה - יועבר לחשבון נאמנות, שינוהל על ידי הנאמנים. 

בבסיס ההסדר שהגישה דורי בניה, ושאותו דחתה לושי-עבודי בהחלטתה, ביקשה חברת הבנייה לאשר את הרכיבים הבאים: ביטול עיקולים בסך כ-16 מיליון שקל שהוטלו נגדה במסגרת תביעות של דיירי מגדלים בתל אביב; גביית כ-64 מיליון שקל בגין חובות המגיעים לחברה מצדדים שלישיים בגין עבודות שבוצעו על ידה ולא שולמו; ותרומת בעלים, שגובהה לא צוין בבקשה, במה שזכה לביקורת נוקבת מצד השופטת במהלך כל הדיון. מרבית הנושים התנגדו למתווה שהציעה החברה.

למרות הסתייגותה הנחרצת מההסדר שהוצע, השופטת לושי-עבודי קבעה כי הצווים האירעיים שניתנו על ידה ביום הגשת הבקשה להקפאת הליכים, יישארו על כנם למשך 30 ימים נוספים. מדובר בצווים האוסרים לפתוח בהליכי גבייה של חובות עבר נגד החברה או להמשיך בהליכי גבייה שטרם הושלמו, וכן בצווים המעכבים הליכי מימוש או חילוט ערבויות שניתנו על ידי החברה לטובת צדדי ג'. בכך יישמה לושי-עבודי את שרמזה לו במהלך הדיון, כי היא מעוניינת להקפיא לעת עתה עת ענייניה של החברה, לקבל דוח מקיף ומעודכן מהנאמנים שימונו לחברה, ורק לאחר מכן לקבל החלטות נוספות בעניינה.

100 תביעות נגד דורי בניה

בבקשה להקפאת הליכים שהגישה דורי בניה לפני כשלושה שבועות, היא טענה כי חובותיה מאמירים לכדי 800 מיליון שקל - מתוכם 640 מיליון שקל חובות מותנים בגין 100 תביעות אזרחיות תלויות ועומדות המתנהלות נגד החברה. עוד לפי החברה, היא חייבת כ-40 מיליון שקל לנושיה המובטחים, מהם 16 מיליון שקל בגין ערבויות בנקאיות אוטונומיות. 

דוחותיה הכספיים האחרונים של קבוצת לוזון מראים כי יש לקבוצה יתרת חובות וערבויות הקשורות לדורי בניה, בהיקף כולל של כ-100 מיליון שקל.

העברתה של דורי בניה לידי נאמנים זמניים נעשית פחות מארבע שנים לאחר שלוזון קנה את השליטה בחברה האם שלה (אז א. דורי), ומלמדת כי ה"בורות" שסחבה עמה דורי בניה - שהקימה בעבר חלק ניכר ממגדלי היוקרה בתל אביב, ובהם מגדלי אקירוב, מגדל YOO, מגדל מאייר ומגדל נוה צדק - התבררו כגדולים מדי גם עבור לוזון.

דורי בניה, בעבר מחברות הבנייה הבולטות בישראל, הייתה בשנים האחרונות "הכבשה השחורה" בעסקיה של קבוצת לוזון - מקור להפסדי ענק ולכאבי ראש ניהוליים. למעשה, הסתבכותה של דורי בניה בכאוס פיננסי והפסדי ענק אליהם נגררה, הם שאיפשרו ללוזון לרכוש את מניות השליטה בקבוצה, הקרויה כיום על שמו, תמורת כ-10 מיליון שקל בלבד מידי בעלת השליטה הקודמת גזית גלוב, בתחילת 2016.