משה ברקת | בלעדי

לקראת קבלת אישור הרגולטור לעסקת הפניקס: בני גבאי ימונה ליו"ר חברת הביטוח

בקרנות הרוכשות, סנטרברידג' וגלטין פוינט, מעוניינים ליצור בהפניקס קבוצת שירותים פיננסיים כוללת, דרך שילוב טוב יותר מבעבר של שלושה עוגנים שרכשה הקבוצה בעשור הקודם: בית ההשקעות אקסלנס, חברת המימון והתשלומים גמא וקבוצת סוכנויות הביטוח שבבעלות הקבוצה

בני גבאי, הפניקס / צילום: אלי יצהר, גלובס
בני גבאי, הפניקס / צילום: אלי יצהר, גלובס

השינויים האדירים שקבוצת הביטוח הפניקס עשויה לעבור בימים הקרובים, מתחילים להתבהר בחלקם. אמש חשפנו באתר "גלובס" כי יו"ר הפניקס ביטוח המיועד הוא בני גבאי, רואה חשבון בכיר ומוערך מאוד, מנהל ויועץ כלכלי-עסקי מוביל. מינויו של גבאי ייכנס לתוקף בימים הקרובים, לאחר שיינתן כצפוי האישור הרשמי והסופי של הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, לעסקת הפניקס, והשליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים תעבור מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה לידי קרנות ההשקעה סנטרברידג' וגלטין פוינט, בתמורה לתשלום כולל של כ-1.7 מיליארד שקל. על פי הערכות בשוק הביטוח, אישור הרגולטור יינתן עד לאמצע השבוע הבא.

בד בבד עם השלמת העסקה, שעשויה להיגרר עוד כמה ימים לאחר קבלת האישור הרגולטורי, יידרשו הרוכשות להחליף את מרבית חברי הדירקטוריון בקבוצה, להוציא הדח"צים - דירקטוריון שכיום מאויש בעיקר באנשי קבוצת דלק, ובהם מנכ"ל דלק, אסי ברטפלד (שמכהן גם כיו"ר הפניקס ביטוח), ומנהל הכספים של הקבוצה, ברק משרקי. כך, לצד גבאי ששימש עד 2014 שותף בכיר בארנסט אנד יאנג ישראל ומרכז תחום הביטוח בקבוצה, צפויים להצטרף לדירקטוריונים בקבוצה עוד כמה חברים חדשים. לא מן הנמנע כי במסגרת זו, מי שיתמנה לכל הפחות לדירקטור מרכזי בקבוצה, ואולי אף ליו"ר הקבוצה, יהיה אלי יונס, שמוביל את העסקה עבור הקרנות הזרות ושבעבר היה מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, מנכ"ל בנק הפועלים והחשב הכללי במשרד האוצר.

בשנים שעברו מאז שפרש מארנסט אנד יאנג, שימש גבאי מנהל בכיר בקבוצת UMI ויועץ בשורת פרויקטים, כשבמסגרת זו הוא פעל גם לצד ברקת, לפני שהאחרון מונה לממונה על רשות שוק ההון, וברקת עצמו היה בעבר יו"ר הפניקס. גבאי הוא איש מקצוע מוביל ומוערך מאוד, בעיקר בתחומי הביטוח, הפיננסים וראיית חשבון.

כוונה ליצור קבוצת שירותים פיננסיים

ככל הידוע, בסנטרברידג' ובגלטין פוינט מעוניינים ליצור בהפניקס קבוצת שירותים פיננסיים כוללת. במסגרת זו תולים הרוכשים ציפיות רבות בהפניקס עצמה, ובעיקר בשילוב של שלושה עוגנים חשובים שנוצרו לחברה באמצעות רכישות שביצע בעשור הקודם מנכ"ל החברה בעבר, יהלי שפי: בית ההשקעות אקסלנס, חברת המימון והתשלומים גמא וקבוצת סוכנויות הביטוח שבבעלות הקבוצה.

קבוצת הביטוח הפניקס נסחרת כיום לפי שווי של כ-5.6 מיליארד שקל, כשהיא הקבוצה השנייה בגודלה בשוק הביטוח המקומי. מי שמנהל אותה בחודשים האחרונים, כממלא מקום המנכ"ל, הוא איל בן סימון, שהחליף את המנכ"ל הקודם, אייל לפידות, שעזב לטובת תפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי. 

במסגרת העסקה תמכור קבוצת דלק, שבניהולו של ברטפלד, את כל החזקותיה הנוכחיות בהפניקס (30.1%) בתמורה לכ-1.6 מיליארד שקל. נוסף על כך, התחייבה להעביר לרוכשות עד לתום שנת 2019 עוד 2.5% ממניות הפניקס - שאותן מכרה דלק בעסקאות החלף במהלך 2018, עבור כ-120 מיליון שקל נוספים. עם השלמת העסקה דלק תעמוד בהוראות חוק הריכוזיות, שלפיו עליה להיפרד מהחזקותיה הפיננסיות.

בשנים האחרונות חתמה דלק על חמישה הסכמים עם רוכשים פוטנציאליים נוספים, שגוועו ללא שהבשילו לכדי עסקה, בדרך כלל בשל ההערכה כי לא יקבלו את אישור הרגולטור: סיריוס האמריקאית-סינית (שכבר רכשה 4.9% מהפניקס), פוסון הסינית, משפחת קושנר (בהובלת חתנו של הנשיא טראמפ), חברת AmTrust האמריקאית וגם יאנגו הסינית. המחסום העיקרי להשלמת כמה מהעסקות האלה היה הרגולטור, כשעתה נראה כי קרנות ההשקעה הזרות נהנות מכך שקרן ההשקעות ורבורג פינקוס כבר קיבלה את אישור בנק ישראל לשליטה בלאומי קארד (שנהפכה למקס) וצולחות את משוכת הרגלטור.