הפרלמנט הבריטי דחה הצעת ג'ונסון לבחירות מוקדמות ב-12 בדצמבר

האופוזיציה לא תמכה בהליכה לבחירות בין השאר בשל חשש כי ג'ונסון יוציא את המדינה מהאיחוד האירופי עד למועד זה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס

הפרלמנט הבריטי דחה הערב את ההצעה שהגישה הממשלה ללכת לבחירות בבריטניה ב-12 בדצמבר. למרות שההצעה התקבלה ברוב של 299 תומכים מול 70 מתנגדים, לראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון עדיין היו חסרים 135 קולות כדי לפזר את הפרלמנט, לפי הרוב הדרוש להצעה מסוג זה (שני-שלישים מהפרלמנט כולו). ג'ונסון אמר בתגובה כי "הגיע הזמן" לפזר את הפרלמנט "הבלתי-מתפקד" ואמר כי יפנה לחקיקה אחרת,שלא תדרוש רוב של שני-שלישים, כדי לפזר אותו ולקבוע בחירות ב-12 בדצמבר.

האופוזיציה לא תמכה בהליכה לבחירות בין השאר בשל חשש כי ג'ונסון יוציא את המדינה מהאיחוד האירופי עד למועד זה ובשל התנגדות למועד קרוב כל כך לחופשת חג המולד, שלדבריה יגרום לשיעורי הצבעה נמוכים בקרב סטודנטים. חלק מהגורמים באופוזיציה אמרו כי ישקלו תמיכה בהצעת חוק אחרת הקובעת את הבחירות ל-9 בדצמבר, אם היא תקבע במפורש כי הפרישה מהאיחוד האירופי לא תתרחש עד לתאריך זה.

מוקדם יותר היום הודיע האיחוד האירופי כי הסכים לדחות את מועד הפרישה המתוכנן של בריטניה (ברקזיט) בשלושה חודשים, על רקע חוסר היכולת של הממשלה הבריטית להעביר בפרלמנט את הסכם הפרישה שגובש. נשיא המועצה האירופי, דונלד טוסק, הודיע היום (ב') כי תאריך הפרישה החדש יהיה ה-31 בינואר 2020, אולם בריטניה תוכל לפרוש מהאיחוד עוד לפני כן, אם תאשר הסכם כלשהו בבית הנבחרים.

ההכרזה של האיחוד האירופי היתה צפויה על רקע חוסר הרצון להתקדם עם פרישה בריטית ללא הסכם בתאריך הנוכחי - בעוד שלושה ימים - 31 באוקטובר 2019. טוסק כתב הבוקר בטוויטר כי האיחוד האירופי נעתר לבקשת בריטניה ל"פרישה גמישה". תאריכים מוקדמים יותר אפשריים לפרישה יהיו ה-1 בדצמבר או ה-1 בינואר 2020. ג'ונסון נכשל בשבוע שעבר בניסיון לאשר בפרלמנט את הסכם ה"ברקזיט" שגיבש עם האיחוד האירופי. בעקבות זאת, נאלץ לשלוח לבריסל מכתב המבקש דחייה בפרישה, למרות שאמר בעבר כי יעדיף להיות "מת בתוך שוחה" מלעשות זאת.