HOT למועצת הכבלים: לבטל רגולציה בשידורי ספורט הגורמת להאמרת המחירים

ב-HOT טוענים כי החברה הגיעה למצב שבו 55% מההוצאה על תוכן הולכים לספורט בגלל החובות ההיסטוריות שהוטלו עליה ואשר לא עומדות במבחן הזמן • בחברה מתייחסים גם לחברות הטלוויזיה באינטרנט - עליהן לא חלה כל רגולציה

חברת HOT דורשת ממועצת הכבלים והלוויין להורות על ביטול כל החובות הרגולטוריות החלות עליה בתחום שידורי הספורט, ולפעול לאלתר על-מנת להתאים את הוראות הרגולציה למצב התחרותי בשוק. הפנייה של HOT באה לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים לשנות את הרגולציה החלה עליה (ועל חברת yes).

במכתב ששלחה HOT למועצת הכבלים והלוויין והגיע לידי "גלובס", נטען כי החברה הגיעה למצב ש-55% מההוצאה על תוכן הולכים להוצאה על ספורט, מה שלדבריה פוגע בכלל הפקות המקור של החברה, ובא על חשבון רכש מקומי של תוכן ורכש זר. החברה קובלת על כך שלמרות כל תחינותיה היא ממשיכה להיות מחויבת לשדר את ערוצי הספורט תחת תכתיב קשוח של המועצה מה לשדר ומתי, ובמסגרת חבילת הבסיס.

לדברי החברה, "מזה למעלה מ-4 שנים פועלים בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל ספקי תוכן בלתי מפוקחים (סלקום ופרטנר), הפועלים ללא רישיון וללא מחויבויות רגולטוריות כלשהן. כפי שציינו בפניותינו החוזרות ונשנות בנושא, החלטות מדיניות המועצה יוצרות הסדר לא מידתי ומיושן, בפרט לאור העובדה כי שוק זה מתנהל תחת אסדרה מפלה ובלתי שוויונית זו - אשר הובילה לעלייה של מאות אחוזים במחיר זכויות השידור של מפעלי הספורט השונים".

עוד נכתב כי "עלייה זו נבעה, בין היתר, מניסיונות חוזרים ונשנים של ספקי התוכן הבלתי מפוקחים לרכוש זכויות ספורט בבלעדיות, ומשפיעה אף היא על הצורך המידי לפעול לתיקון המצב הקיים. זה המקום להזכיר את העובדה ששחקנים אלה, בניגוד ל-HOT, אינם מחויבים כלל בהשקעה בהפקות מקומיות ויכולים לבחור איזה תוכן ברצותם לרכוש ולשדר בהתאם להחלטותיהם השיווקיות והמסחריות - וללא כל מעורבות ופיקוח רגולטורי".

עוד טוענת החברה כי "בנוסף, היקף שידורי הספורט הנרחב לו מחויבת HOT, לצד העובדה שכלל הערוצים הרוכשים את זכויות השידור אינן מצויים בבעלות HOT, מקנה כוח מיקוח עודף לבעלי הזכויות במפעלים השונים - בחלקם ערוצים המשודרים על גבי הפלטפורמה וספקים שחלקם אף יכולים לרכוש ולשדר בעצמם. מצב הדברים מציב את HOT כבת-ערובה בידי רוכשי הזכויות ומפיקי הערוצים השונים - אשר רוכשים את הזכויות תחת הידיעה כי ל-HOT אין כל ברירה אלא לשדר מפעלים אלה, בהתאם לתנאים אשר יוכתבו באופן חד-צדדי על-ידם".

החברה מבקשת כאמור לבטל את מפרט שידורי החובה והאירועים המוכרזים על-פי החלטות המדיניות של המועצה, ומסבירה כי היא אינה יכולה להמשיך במצב הקיים. החברה אף רומזת כי העובדה שמועצת הכבלים אינה בודקת את מדיניותה למרות שהבטיחה שתעשה זאת, לא תוכל לעמוד במסגרת של ביקורת שיפוטית.

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר בתגובה: "המכתב התקבל במשרדי המועצה ופנייתה של HOT תיבחן לעומק תוך שהמועצה תשקול את האפשרויות השונות בלב פתוח ובנפש חפצה לטובת שוק השידורים וציבור המנויים. נבהיר לציבור הקוראים כי המכתב נשלח לאחר סדרת מפגשים שקיימו עובדי המועצה עם נציגי בעלות הרישיון (HOT ו-yes) לבחינת מדיניות שידורי הספורט של המועצה.

"מדיניות המועצה, שנקבעה ב-2009, הצליחה למנוע זליגה של תוכן פופולרי לערוצים בתשלום וסייעה להפחתת מחירי זכויות השידור לרבות באמצעות איסור בלעדיות על תוכן. במכתב לא פורטו נתונים מפורטים, ולא הוצגה עבודה כלכלית הסותרת את המדיניות הקיימת או מפרטת את כשליה, אם קיימים, מול בעלות הרישיון.

"נדגיש כי עליית מחירי זכויות השידור החלה בעיקרו של דבר אחרי כניסת מתחרים לשוק הטלוויזיה שאינם כפופים למועצה - הכנסתם תחת כנפי הרגולציה הייתה מרסנת באופן משמעותי את עליית מחירי זכויות השידור ומאפשרת למועצה לנהל מדיניות רוחבית בשוק בצורה שתטיב עם כלל הצופים. שידורי הספורט הם אחת הדוגמאות הטובות ביותר לצורך הדחוף באסדרה כוללת של שוק השידורים, תוך יישום ניטרליות טכנולוגית.

"המועצה מבקשת לציין כי חלק מהותי מתכני הספורט שמחירם האמיר נרכשו על-ידי HOT מבחירתה ללא כל חובה או הנחייה רגולטורית לרכושן, ובכך HOT החליטה משיקוליה העסקיים להעלות את ההוצאה על רכש ספורט".