גם הראל והפניקס בחוץ: מצטרפות אל היוצאות מתחום הביטוח הסיעודי לפרט

שתי קבוצות הביטוח הגדולות מצטרפות למנורה מבטחים ולהכשרה ביטוח שכבר הפסיקו מכירת ביטוח סיעודי לפרט, וזאת בהמשך ליציאת מבטחת המשנה סקור מתחום הביטוח הסיעודי בישראל • לצעדים אלה אין השפעה על מעמדן של פוליסות הביטוח הסיעודי הקבוצתיות ועל פוליסות הפרט שכבר נרכשו

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".
מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".

מתרחבת הרשימה של חברות הביטוח המקומיות שמודיעות רשמית ובפומבי כי הן מפסיקות למכור את ביטוחי הסיעוד לפרט הקיימים שלהן. הראל, החברה הגדולה בשוק הסיעוד, הצטרפה היום להכשרה ביטוח, שפרצה את הסכר אשתקד, ולמנורה מבטחים, שהצטרפה אליה לפני ימים ספורים, וזאת לאחר שאמש הודיעה הפניקס לסוכני הביטוח שלה כי היא עוצרת את השיווק של כל פוליסות הסיעוד לפרט שלה, להוציא אחת. הראל מחזיקה בנתח של 42% משוק ביטוחי הסיעוד לפרט, והפניקס בכ-14%.  

הראל, שבניהולו של מישל סיבוני, הודיעה היום לסוכניה כי "בשל תנאי פוליסות הסיעוד הקיימות, אשר בפועל מגלמות בתעריף שלהן הבטחת תשואה, שאין ביכולתנו להתחייב עליה לתקופות ארוכות בתנאי השוק הקיימים, ועקב העובדה שמבטחי המשנה שפעלו בתחום הודיעו לנו על הפסקת פעילותם בתחום, הוחלט בחברה על הפסקת מכירת פוליסות סיעוד פרט, וזאת באופן מיידי. החל ממועד זה, לא ניתן יהיה לרכוש פוליסות סיעוד חדשות של הראל".

חברת הפניקס שבניהולו של אייל בן סימון הודיעה אמש, כי תפסיק לשווק את רוב פוליסות הביטוח שלה בתחום הביטוחים הסיעודיים לפרט: "כל תוכניות הסיעוד למעט 'עתיר כבוד' בפרמיה קבועה ל-60 חודשי תגמול (ו-60 ימי המתנה), ייסגרו לשיווק", מסרה. על פניו הפניקס מותירה מוצר ביטוח סיעוד פרט אחד על המדף, גם אם לא המרכזי שלה בתחום, אלא שהיא גם חותכת את העמלות שתשלם לסוכניה עבור פוליסות אלה, דבר שמהווה בפועל חסימה של שיווק מואץ של פוליסות אלה.

לפיכך נראה כי ישנן עוד שלוש חברות ביטוח מקומיות שלא הכריזו כיצד בכוונתן לפעול בתחום הביטוח הסיעודי: מגדל, כלל ביטוח ואיילון. לגבי מגדל אומרים בשוק כי החברה הקטינה את העמלות לסוכנים בביטוחים אלה, דבר שאומר שהיא שואפת שהמכירות של מוצרים אלה יקטנו, כשגם כלל ביטוח עשו צעד דומה. גם באיילון מדברים על כך שהקטינו את פעילותם בתחום ושהם בוחנים צעדים נוספים. כלומר, כל החברות מקפיאות את מאמצי המכירה בנושא הזה, כשהראל, הפניקס, מנורה מבטחים והכשרה ביטוח גם הכריזו על כך רשמית.

כאמור, כפי שהסבירו בהראל, החברות יוצאות מתחום הביטוח הסיעודי לפרט בשל תנאי פוליסות הסיעוד הקיימות, וזאת גם כתוצאה מכך שמבטחות המשנה הזרות שפעלו בתחום זה בישראל החליטו לצאת מכאן. בעקבות החלטתן של מבטחות משנה, כשהאחרונה והעיקרית בהן הייתה סקור שהודיעה כי תחדל מלספק ביטוח משנה לתחום הסיעוד בישראל, החברות הישראליות מתקשות בפיזור הסיכון הגבוה שיש בתחום זה.

על רקע זה מבהירה היום הראל לסוכניה כי "החברה תפעל לקבלת אישור מהממונה על שוק ההון, לשיווק פוליסות חדשות המתאימות למצב השוק הנוכחי". נראה כי היא מכוונת למה שחשפנו ב"גלובס" לאחרונה והוא שרשות שוק ההון בוחנת לאפשר שינוי אופי ביטוחי הסיעוד לפרט כך שהן תהיינה פוליסת "משתתף" שאינה מבטיחה תנאים למבוטח אלא משתנה בהתאם לשינויים עתידיים שיחולו בשוק. אם וככל שהפיקוח יתיר מוצרים אלה, אפשר שהחברות הישראליות יחזרו למכור ביטוחי סיעוד לפרט.

לדברי סוכן הביטוח איגור מורי, יו"ר ועדת הבריאות והסיעוד של לשכת סוכני הביטוח, "פוליסות סיעוד פרטיות היו מאז ומעולם הפתרון ארוך הטווח היחידי שעמד באמת לרשות הלקוחות. המוצר נקלע ל'סערה מושלמת' שהורגת אותו כעת. היארכות תוחלת חיים ושרידות חולים סיעודיים במצבם במשך שנים מוגברות על ידי שינויים רגולטוריים בתחום תביעות שמעמיקים הפסדים. לכל אלה מתווסף נושא ריתוק ההון ודעיכה בתשואות עתידיות הצפויות שהופכת את הענף למלכודת מוות לחברות ביטוח. לאחר הודעת עזיבה של מבטח המשנה העיקרי את הענף השינויים כעת הם מהירים ואלימים עד כדי היעלמות דה פקטו של ביטוח סיעודי פרטי. מה שיישאר, בינתיים, זה הכיסוי הקולקטיבי דרך קופות החולים שלא מבטיח חוזה לכל החיים ומטיל 80% מההפסד על הלקוחות בחזרה. עידן נגמר ועתה יוצאת הרכבת האחרונה".

לפי שעה ההחלטות עד כה של חברות הביטוח עדיין אינן גורפות וניתן לרכוש פוליסות ביטוח סיעודי לפרט אצל חלק מהחברות הפעילות בתחום, כולל סוג של פוליסות בהפניקס עצמה. כמו כן, אין כל שינוי ביחס למעמדן של פוליסות הביטוח הסיעודי הקבוצתיות שנמכרות לציבור חברי קופות החולים (כל קופה מחזיקה בביטוח משלה), ושמספקות מעין רובד בסיסי של ביטוח שתנאי הכיסוי בו שונים מאלה שיש בפוליסות לפרט. נציין כי הפוליסות שנמכרות לפרט מבטיחות תנאים ברורים בעוד שאלה שמספקות הפוליסות קופות החולים נתונות לשינויים בתנאים שעשויים (ואף צפויים) להישחק עם השנים.

לצד זאת, להכרזות של חברות הביטוח שיצאו מתחום הביטוח הסיעודי לפרט אין השלכות לגבי אלה שכבר מחזיקים בביטוחים שכאלה, ושהזכויות שלהם יישמרו בפוליסות שכבר נרכשו על-ידיהם ללא שינוי וזאת ככל שימשיכו לשלם את פרמיות הביטוח כסדרן. כמו כן, לצעדים הנוכחיים של חברות הביטוח אין השפעה על הביטוחים הקבוצתיים לסיעוד שקיימים בשוק, ושאין שינוי בהם.