הפניקס | פיצ'ר

יו"ר הפניקס, בני גבאי, מנסה להרגיע: "השליטה הזרה לא תסכן את החסכונות בקבוצה"

בני גבאי, היו"ר החדש של הפניקס, טוען בראיון ראשון כי "הקרנות הזרות רכשו את הפניקס כי ראו חברה טובה מאוד, והן מאמינות בכלכלת ישראל" • "בהפניקס ובכל קבוצות הביטוח יש ועדות השקעה ייעודיות ומסודרות, שקובעות את ההשקעות, ובוועדות האלה יש רק ישראלים שאינם שייכים לקבוצות השליטה"

"נמשיך להיות בקדמת הבמה בביטוח ובפיננסים. יש להפניקס מאיפה לצמוח, וזה יבוא משירות מיטבי לצרכן, ממוצרים חדשים ומטכנולוגיה" - כך אמר היום ל"גלובס" בני גבאי, היו"ר החדש של קבוצת הביטוח הפניקס.

אמש (א') הושלמה רכישת השליטה בקבוצה, המנהלת כספי ציבור בהיקף של יותר מ-200 מיליארד שקל, על ידי קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלאטין פוינט, מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה. את הפניקס רכשה דלק לפני כ-13 שנה כקבוצת הביטוח הרביעית בגודלה במשק, והיא מוכרת אותה כקבוצה השנייה בגודלה. 

לפי שעה, אנשי סנטרברידג' וגלאטין פוינט אינם מרחיבים באשר לתוכניותיהם להשבחת ההשקעה בחברה, שאת מניות השליטה בה (32.5% מההון) רכשו בתמורה ל-1.57 מיליארד שקל - לאחר זינוק של 120% במניה בשלוש נשנים האחרונות, שהעמיד את שווי החברה על 5.5 מיליארד שקל. 

"החברה מאוד מאוזנת, יש לה מנועי צמיחה נוסף על ביטוח, ורואים זאת בתוצאותיה", אומר גבאי, המכוון להחזקות הפניקס בבית ההשקעות אקסלנס, בחברת סליקת האשראי גמא ובחברות נוספות. "לא רק נשמור את המקום והמעמד של הפניקס, אלא נפתח אותה, נקדם אותה ונשיא תשואה משמעותית לכל בעלי מניותיה".

"הפניקס היא, לדעתי, החברה הטובה בשוק כיום", מוסיף גבאי. "יש בה אנשים מצוינים, שעשו עבודה מצוינת תחת המנכ"ל הקודם, אייל לפידות, ושממשיכים בכך. רוכשי הפניקס עשו זאת כי הם ראו חברה טובה מאוד, וגם כי הם מאמינים בכלכלת ישראל. היכולת והידע שלהם בתחום ההשקעות ובתחומים אחרים משיקים יאפשרו לחברה להתפתח ולהביא לחדשנות טובה".

"אין שום בעיה בבעלים זרים"

בהקשר זה מסר היום בן לנגוורת'י, מנכ"ל משותף בסנטרברידג', כי "הפניקס היא הקבוצה המובילה בישראל בתחום הביטוח והפיננסים. אנו בטוחים שהיא תמשיך במסלול הצמיחה והרווחיות שלה לטובת הלקוחות שלה והמשקיעים בה. בכוונתנו למנף את הניסיון הבינלאומי שלנו ולתמוך בפתרונות ושירותים חדשים, שיועילו ללקוחותינו וימצבו את הפניקס כחברה המובילה והחדשנית ביותר בתחום שירותי הביטוח והפיננסים". לי סאקס, מייסד שותף בקרן גלאטין, התייחס גם הוא לאנשי הפניקס, ואמר: "אנו מצפים לעבוד אתם ולתמוך בהם, כשהם ממשיכים לצמוח ולספק פתרונות ביטוח, חיסכון ופרישה חדשניים יותר ויותר לשוק הביטוח הישראלי הדינמי".

בעלות של קרנות השקעה זרות בעסקי פיננסים מקומיים אינן דבר חדש - זה כבר קיים בבית ההשקעות פסגות ובחברת כרטיסי האשראי מקס (לשעבר לאומי קארד). עם זאת, עדיין נשמעים בשוק חששות לגבי גוף זר השולט בקבוצת ביטוח, ויכולתו להשפיע על ניהול כספי ציבור בהיקף עצום. על כך משיב גבאי כי "מדובר בחברת ביטוח שמתנהלת לפי רגולציה מאוד מסודרת בישראל. מי קובע איפה משקיעים ומה? ועדות השקעה. בהפניקס ובכל קבוצות הביטוח יש ועדות השקעה ייעודיות ומסודרות שקובעות את ההשקעות, ובוועדות האלה יש רק ישראלים, שאינם שייכים ונמנים עם קבוצות השליטה. 

"ובכלל, אין שום בעיה בבעלים זרים מהסוג הזה. מדובר בגופים רציניים מארה"ב, עם ניסיון עשיר בעולם הפיננסים והביטוח, ועבודה עם שורה ארוכה של רגולטורים במדינות מערביות, שבהן הרגולציה היא הדוקה לא פחות מאשר בישראל. אין בכלל ממה לחשוש, ויש לשמוח שגופים עם ניסיון כזה מגיעים לישראל - הם ירתמו את הניסיון שלהם בשוק הישראלי, וזה תעודת אמון בשוק הישראלי".

קרנות השקעה עובדות למען ההחזר. מאיפה יבוא האקזיט של סנטרברידג' וגלאטין פוינט בהפניקס?

"כלל לא מדברים על זה עכשיו, זה עוד מוקדם. אין לחץ - יש רוגע ויש זמן. הכל נעשה בצורה מדודה ורגועה, עם תוכניות מסודרות. הידע של סנטרברידג' ושל גלאטין פוינט בעולם הביטוח והפיננסים מרשים מאוד. ליוויתי הרבה קבוצות, ולא נתקלתי בידע כמו שיש לקבוצות שעכשיו באות להפניקס, כולל ידע ספציפי בביטוח. הפניקס תהיה בקדמת תעשיית הביטוח והפיננסים בישראל".

מינוי קבע למנכ"ל אייל בן סימון

את השליטה בהפניקס רכשו סנטרברידג' וגלאטין פוינט באמצעות תאגיד ייעודי משותף שרשום בלוקסמבורג, וש-70% ממניותיו מוחזקות בידי סנטברידג' והיתרה (30%) בידי גלאטין פוינט. השלמת העסקה מגיעה ימים ספורים לאחר קבלת אישור הפיקוח בישראל, חצי שנה מאז שנחתם ההסכם בין הצדדים, ולאחר חמישה ניסיונות קודמים למכירת השליטה בהפניקס שלא יצאו לפועל.

מסכום התמורה בעסקה (1.57 מיליארד שקל) שולמו לקבוצת דלק 1.33 מיליארד שקל במזומן. זאת, משום שדלק העמידה לשתי הקרנות שרכשו ממנה את החזקותיה בהפניקס, הלוואת מוכר לחמש שנים בהיקף של 235 מיליון שקל. נוסף על כך, העסקה מומנה מהון עצמי של הקרנות ומהלוואות בהיקף 548 מיליון שקל, שניתנו מקונסורציום מלווים בראשות בנק מזרחי טפחות. 

מחיר העסקה יכול לתפוח בעתיד בעד 866 מיליון שקל או לקטון בסכום של עד 196 מיליון שקל. בדלק מציינים היום כי "החברה ‏בוחנת ‏את ‏ההשלכות ‏החשבונאיות ‏של ‏העסקה על ‏תוצאותיה ‏הכספיות. להערכת ‏החברה, בשלב ‏זה יתרת ‏ההשקעה‏ בספרי ‏החברה‏ בסמוך ‏למועד ‏הדוח ‏אינה ‏שונה ‏באופן ‏מהותי ‏מאומדן ‏השווי ההוגן ‏של ‏רכיבי‏ התמורה ‏וההתאמות".

לפי שעה, לא ידוע מי ימונה ליו"ר החברה האם, הפניקס אחזקות, אבל ייתכן כי דירקטוריון החברה יבחר כבר השבוע את גבאי גם ליו"ר הקבוצה. נוסף על כך, הקרנות הרוכשות מרוצות מתפקודו של ממלא מקום מנכ"ל הקבוצה, אייל בן סימון, שימונה לתפקידי מנכ"ל הפניקס ביטוח ומנכ"ל הפניקס אחזקות באופן קבוע ומלא. בן סימון מנהל את הפניקס מאז פרישתו של המנכ"ל הקודם, לפידות, שעזב לטובת תפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי.

העסקה הוצגה לקרנות ולוותה על ידי היועצים המיוחדים אלי יונס, שבעבר כיהן כמנכ"ל בנק מזרחי טפחות, מנכ"ל בנק הפועלים והחשב הכללי באוצר, ודני גוטמן, שבעבר היה מנכ"ל כלל פיננסים ומנכ"ל חברת הביטוח האמריקאית ריפבליק, שהיתה בבעלות דלק. מהקרנות נמסר בהקשר זה כי "יונס מייעץ לקרנות מאז 2016, בכל הקשור לאפשרויות השקעה בתחומי הפיננסים, בישראל ובעולם", ועל פי הערכות, הוא יהיה מעורב גם בהפניקס, גם אם לא כיו"ר.

יונס עצמו מסר היום: "ההשקעה של סנטרברידג' וגלאטין בפניקס היא עדות לחוסנה של החברה, והיא הצהרת כוונות ותעודת כבוד לכלכלה הישראלית ולפוטנציאל הצמיחה שלה". נזכיר כי שמה של סנטרברידג' נקשר בעבר גם ללאומי קארד, שנרכשה לבסוף על ידי ורבורג פינקוס. משרדי עורכי הדין פישר בכר חן וול אוריון, White & Case ובנק ההשקעות גורן קפיטל גרופ ייצגו את הקרנות בעסקה.