גורמים פוליטיים: מגעים חשאיים מתקדמים בין נתניהו לגנץ לממשלת אחדות

גורם המעורב במגעים הקואליציוניים אמר ל"גלובס" כי "לא יהיו בחירות שלישיות" • לפי הגורמים, בכחול לבן מוכנים לקבל את עיקרון מתווה הנשיא, לפיו נתניהו יכהן ראשון כרה"מ, אך יצא לנבצרות אם תתקבל החלטה על הגשת כתב אישום

"לא יהיו בחירות שלישיות, והממשלה שתקום תהיה ממשלת אחדות" - כך אמר היום (ג') ל"גלובס" אחד מהגורמים המעורבים ביותר במגעים הקואליציוניים. בהמשך הוא סייג מעט ואמר כי ייתכן שבכל זאת יצליחו המתנגדים לטרפד אותה, וכשתקום יהיו בה לא מעט חיכוכים. אבל הוא שב ואומר: זה הכיוון הכי סביר והגיוני, הרבה יותר מהבחירות.

ואיך זה נעשה? כרגיל בפוליטיקה, לא בחדרי המו"מ הרשמיים עם פוטואופ והצהרות והודעות דובר לפני ואחרי, אלא בדיונים חשאיים בין הגורמים המעורבים, ובמקרה הזה יו"ר כחול לבן בני גנץ ואנשיו, מול ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו הקרובים.

ל"גלובס" נודע כי המגעים הללו מתקיימים למעשה משבוע לאחר הבחירות, מגעים שהחלו באופן פומבי בבית הנשיא ראובן ריבלין. לפי המקורות הפוליטיים, הנשיא מודע לנעשה גם כעת, ודוחק בצדדים להתקדם. מהמידע עולה כי המגעים אינם רציפים ומלווים בעליות מורדות ואף ניתוקים, ואת עקבותיהם אפשר לראות בנאומי הפוליטיקאים, אך הם הביאו לכמה וכמה הסכמות עקרוניות, כשעל השולחן עדיין כמה סוגיות כבדות משקל שלא נפתרו. בין השאר, לפי הגורמים הללו, גנץ ורוב חבריו מוכנים לקבל את עיקרון מתווה הנשיא ולפיו אכן נתניהו יהיה מי שיפתח כראש ממשלה אך יצא לנבצרות אם תתקבל ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום, כאשר ההכרעה בתיקי נתניהו עשויה להתקבל כבר החודש. מדובר במתווה שמתאים להצהרות כחול לבן כי לא יהיו בממשלה עם נתניהו תחת כתב אישום. גנץ לפי המתווה יקבל את ראשות הממשלה כממלא מקום לזמן שנותר עד מחצית הקדנציה, ואחר כך יעבור לכהונה עם התואר הרשמי המלא: ראש ממשלת ישראל. בכך יהיה בפועל ראש הממשלה לאורך כמעט כל כהונת ממשלת האחדות.

בכחול לבן אומרים ל"גלובס" כי "זו הרי המטרה שלשמה נבחרנו, לשלוט, להיות בראש הקואליציה והממשלה". בליכוד אומרים כי החשש מנפילה במערכת בחירות שלישיות הוא אמיתי ומגבים את אמירתו של נפתלי בנט מאתמול ולפיה מערכת בחירות שלישת תביא להתרסקות הימין ב"מימדים היסטוריים".

המצב הביטחוני הוא הטריגר להסכמות

יש גם סיבות לא פוליטיות לנכונות של שני הצדדים להתקדמות המדוברת כאן. לפי הגורמים הפוליטיים שעימם שוחחנו, תמונת המצב הביטחונית המורכבת של ישראל, בעיקר בגזרה האיראנית אך גם ברצועת עזה, היו מהגורמים ששכנעו את גנץ להתקדם. בהנחיית נתניהו, גנץ, רמטכ"ל לשעבר, נחשף לחומרים מודיעיניים ולהערכות העדכניות של מערכת הביטחון, ושיתף לפחות במקצת החומר את עמיתיו להנהגת כחול לבן. גם בהיבט הכלכלי, דוח של כלכלנים שהונח לפניו הראה כי בחירות חדשות יובילו למשבר של ממש ולפגיעה קשה בתחומים רבים הממתינים לרפורמות ולתקציבים שבחלקם אושרו עקרונית אבל לא ניתן להעבירם. נתניהו טורח כל העת לומר כי רק ממשלת אחדות על הפרק וכך פרסם דוברו הודעה הדוחה את ההצעה לקיום בחירות רק על ראשות הממשלה מול גנץ ולפיה ראש הממשלה מקדם רק את אפשרות ממשלת אחדות רחבה. ההערכה הרווחת היא כי נתניהו מעריך שבחירות שלישיות יביאו במקרה הטוב לשימור המצב ובמקרה הסביר יותר להרעתו, בעיקר אם יתקיימו לאחר הגשת כתב אישום נגדו. סיבה טכנית שהועלתה הייתה כי במעמדו כראש ממשלה יישפט מול שופטי המחוזי בירושלים, ולא מול שופט המתמחה בפשיעה כלכלית בתל אביב, ונתניהו מעדיף בהרבה את האפשרות הראשונה.

המקורות בכחול לבן מציינים כי שלושה מארבעת ראשי המפלגה מסכימים, וזו הפתעה מסוימת כי גבי אשכנזי ובעיקר משה יעלון, מחזיקים בעמדות ודעות נוקשות מאוד נגד נתניהו. אשכנזי, כך אומרים המקורות, הוא הגורם המסייע העיקרי לגנץ בשכנוע יתר החברים, גם בזכות המידע שנחשף אליו בסוגיות הביטחוניות. מנגד ניצב יאיר לפיד, שטענתו העיקרית היא כי ממשלה כזו תהיה ממשלת שיתוק ולא תוכל להביא את הרפורמות הנחוצות בעיקר בנושאי דת ומדינה. לפיד נזכיר קיבל בהסכם עם גנץ רוטציה בתפקיד ראש הממשלה, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורל ההסכמה הזו במקרה של ממשלת אחדות. אבל הגורמים שעימם דיברנו אומרים כי בסופו של דבר לפיד יסכים אם לפחות חלק מהשינויים בענייני דת ומדינה יעברו. עוד בהסכמות במגעים, חלוקה שווה של שרים לכל צד כשבליכוד מסכימים כי הנתח שלהם יחולק גם לשאר חברות הגוש. בכחול לבן מדגישים כי עדיין מחפשים מתווה לבעיה של הרוב שיש לגוש הימין-חרדים בכנסת, ובין ההצעות שעלו, קביעה כי הסכמות שיהיו בין נתניהו לגנץ יחייבו את כל הגוש, עם מתן אפשרות לאי השתתפות בהצבעה.

נושאי דת ומדינה מותרים שוב את לפיד במיעוט מול חברי מפלגתו האחרים. לפיד דורש רשימת רפורמות מהותיות ובהן תחבורה ציבורית בשבת, ביטול חוק המרכולים, מתווה גיוס מחודש ולימודי ליבה במוסדות הממומנים ממשלתית. הגורמים שעימם דיברנו אומרים כי ככל הנראה לפחות מקצת הדרישות כבר הוסכמו בין הצדדים, אבל נתניהו לא סיפק בטוחות להסכמה גם בצד החרדי, וכך גם גנץ מול לפיד.

ההצעות לפתרון עוסקות במנגנוני החלטות על סוגיות חקיקה ומדיניות, כשלראשי הליכוד וכחול לבן סמכויות על בנושא.

מעורבות עמוקה של דרעי

בצד של גוש הימין, גורמים פוליטיים מדברים על מעורבות עמוקה של יו"ר ש"ס אריה דרעי במגעים, אך הוא מכחיש. נתניהו בכל מקרה חייב את המעורבות וההסכמה של דרעי לקידום האפשרות הזו, ודרעי שאתמול כינס את גנץ ואת נתניהו יחדיו בטקס בכנסת לזכרו של הרב עובדיה, הוא אישיות מפתח. בשלב הזה הוא מקדם יוזמה לבחירות ישירות, רק לראשות הממשלה, בלי פיזור הכנסת. אבל זה נראה הרבה יותר כמו מסך עשן מאשר אפשרות בת מימוש.

החרדים מתמידים בסיסמת ה"סטטוס קוו". כך, משה גפני מיהדות התורה אמר היום בכנס של הליגה נגד השמצה: "אני לא רוצה לשנות את המדינה, אני בסך הכל רוצה שמה שהיה הוא מה שיהיה". הגמישות בעניין מבוססת על העובדה כי מה שקורה עכשיו כבר שונה מהותית מהסטטוס קוו העתיק בעיקר בנושא השבת, וגם לחרדים ברור שאי אפשר יהיה להחזיר את הגלגל לאחור והם יאלצו לקבל את המצב הנוכחי כולל השינויים האחרונים בתחבורה הציבורית בשבת.

גנץ באותו כנס של הליגה נגד השמצה העניק מעין אישור להסכמות המדוברות: "80% מאיתנו בחברה הישראלית מסכימים על 80% מהסוגיות, ועל השאר אפשר להתווכח, אבל אסור לגרור את ישראל לעוד מערכת בחירות ולזרוק מיליארדים לפח. עבורי אחדות היא ההבנה שלכולנו כאן מטרה אחת בלבד- טובתה של מדינת ישראל ושל אזרחי ישראל". ועם זאת, הוא המשיך לתקוף את נתניהו ולהגדירו כאשם בעיכוב בהקמת הממשלה: "בבחירות האחרונות בחרו רוב אזרחי ישראל באחדות, בשעה שיש מי שעסוקים באינטרסים האישיים והמשפטיים שלהם. אני עושה הכול - מעל וגם מתחת לפני השטח - על מנת לממש את הבחירה הזאת ולמנוע עוד מערכת בחירות שתשרת את הפילוג".

בשורה התחתונה, האמירות והתמונות והודעות הדוברים מחפות על מגעים המתקיימים כל העת, ואלו מקרבים את הקמתה של ממשלת אחדות בין כחול לבן לבין הליכוד ולפחות חלק אם לא כל שותפות גוש הימין. זו האפשרות הסבירה ביותר שעל הפרק, והיא חזקה כעת בהרבה מאפשרות הקדמת הבחירות.

בשני הצדדים לא הכחישו את הדברים המובאים בכתבה. מכחול לבן נמסר: "מן הסתם לא נגיב למגעים לא רשמיים". מהליכוד לא נמסרה תגובה זולת ההודעה על כך שנתניהו פועל בכל כוחו לקדם ממשלת אחדות לאומית רחבה. "הממשלה היחידה שאפשר להקים ושמדינת ישראל זקוקה לה בעת הזו".

ומה עם אביגדור ליברמן? אתמול הוא פרסם פוסט בפייסבוק ובו האשים את נתניהו כי הוא גורר את המדינה לבחירות וכי "העם לא יסלח לו". בהודעה נאמר כי "מערכת הבחירות הסתיימה עם אמירה חד משמעית של העם, הרוצה בהקמת ממשלת אחדות ליברלית. לצערי הרב, ישנם גורמים המנסים בכל דרך לטרפד הקמת ממשלה ובמקום להתמקד במהות מתעסקים בעניינים אישיים". היום דחה ליברמן את הפרסומים אודות מגעים בתיווכה של איילת שקד לשובו לקואליציית הימין תוך פשרות בנושאי דת ומדינה.

ליברמן, שועל פוליטי ותיק, מבין את ההתרחשויות ומנהל מגעים עם כל הגורמים בסביבה ובעיקר עם כחול לבן שם הוא מעניק גיבוי לעמדותיו של לפיד. גם הוא יודע שזה יהיה אירוני אם תוקם ממשלת אחדות בגלל בחירות שהוא גרם להן, בעוד ישראל ביתנו תישאר בחוץ.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, ושמורה לו חזקת החפות.