חברת ריסקיפייד (Riskified) מתל אביב, המפתחת מערכות תשלומים ומניעת הונאות אשראי במסחר מקוון, הודיעה היום על השלמת סבב גיוס חמישי (E) בסך 165 מיליון דולר, על פי הערכת שווי של למעלה ממיליארד דולר. גיוס ההון ישמש את ריסקיפייד להתרחבות במצבת כוח האדם ובנוכחות הגלובלית. בכוונת החברה לגדול במהלך 2020 מכ-440 עובדים למעל 600 ולפתוח סניף חדש בשנגחאי וזאת בשל החשיבות שרואה החברה בחברות הסחר המקוון הסיניות עבור עסקיה. עד היום גייסה ריסקיפייד 229 מיליון דולר.
את סבב הגיוס הובילה קרן הצמיחה ג'נרל אטלנטיק, שמובילה כעת גם סבב גיוס גדול נוסף של חברה ישראלית - אפספלייר (AppsFlyer), שמנתחת יעילות של קמפיינים במובייל. אפספלייר עוד לא השלימה את סבב הגיוס אבל הוא צפוי להיות בהיקף של 200 מיליון דולר. אטלנטיק השקיעה בעבר בפייסבוק, ב-Airbnb, סקוור, סנאפ, סלאק ואובר.
חברת ריסקיפייד הוקמה בשנת 2013 על-ידי המייסדים עידו גל (המנכ"ל) ואסף פלדמן. החברה מעסיקה כיום 430 עובדים, מתוכם 300 בישראל. לשם השוואה, בראיון שנערך בסוף אוגוסט 2018 ציינו בחברה כי מספר העובדים שלהם עומד על 260.
בסבב הגיוס הנוכחי של ריסקיפייד השתתפו לראשונה גם הקרנות ווינסלו ופידליטי, לצד המשקיעים מהסבבים הקודמים - קומרה קפיטל, פיטנגו, ואנטרי קפיטל. בעלת מניות בולטת נוספת היא ג'נסיס, שמחזיקה במניות החברה באמצעות הקרן הרביעית שלה. ג'נסיס מכרה בתחילת השנה את הפורטפוליו שלה לקרן אינסייט האמריקאית בעסקה בהיקף של מאות מיליוני דולרים, אך בחרה למכור את הקרן בנטרול ריסקיפייד, שנמצאת בשלבי בשלות מתקדמים יחסית.
לדברי מנכ"ל ריסקיפייד עידו גל, "ב-2018 עברו מכירות החברה את סף המאה מיליון דולר ובשנתיים האחרונות היא נעה סביב הרווחיות". קצב הצמיחה הנוכחי עומד לדבריו על "שיעור דו ספרתי גבוה". על נסיבות הגיוס הסביר גל כי "החברה עדיין מתבססת על הגיוס הקודם לפני כשנתיים וחצי", וכי הגיוס הנוכחי "לא מגיע ממקום של צורך פיננסי, למרות ההתרחבות הגלובלית". הוא הוסיף כי "רצינו לתמוך בהתרחבות הגלובלית וגם להביא את השותפים הנכונים, כדי שתהיה לנו יכולת לבצע רכישות בעתיד, אם נמצא את החברות הנכונות".
מנהלים את הסיכונים ללקוחות
ריסקיפייד מפתחת מערכות מבוססות בינה מלאכותית המאפשרות לדבריה לחברות סחר מקוון "יכולת להבחין, באופן מיידי ומדויק בין לקוחות לגיטימיים לבין מקרי הונאה ובכך להגדיל את אחוז ההמרה לרכישה ולהפחית את עלויות הטיפול בהונאות". על פי ריסקיפייד, "בשונה מפתרונות מניעת הונאות מבוססי ניקוד, המספקים לחברות המסחר ציון והמלצות לגבי מידת הסיכון בכל עסקה. המערכות של ריסקיפייד מעלות את שיעור אישור העסקאות על ידי הבנקים ומאפשרים לחברות המסחר המקוון להציע ללקוחותיהן אפשרויות תשלום נוספות מלבד כרטיסי אשראי". בין לקוחות החברה יש wish.com, אייר אירופה ופראדה, ומתחרותיה הן החברות signifyd, ,Sift Science ו-Forter הישראלית.
בשיחה עם "גלובס" סיפר גל על השרות אותו נותנת החברה: "אנו מציעים לסוחרים מערכת שעושה אופטימיזציה שמאפשרת איתור מקסימום עסקאות ומנהלים עבורם את מערכת ניהול הסיכונים. מודל ה-Chargeback Guarantee של החברה מציע תשלום אלטרנטיבי ללקוחות טובים שלא מצליחים לעבור את המערכת הבנקאית - זאת אומרת שאם מסיבה כלשהי הכרטיס שלהם לא עובר, אנו מציעים לסיים את העסקה דרכנו".
"פידליטי תעזור להתכונן להנפקה"
גל הסביר גם את הבחירה במשקיעות. "ג'נרל אטלנטיק, שהשקיעה בעבר בחברות קלרנה ו-Adyen, פעילה בהרבה מהתחומים שמשיקים לפעילות של ריסקיפייד, ואילו פידליטי פעילה מאוד בשוק ההנפקות הראשוניות לציבור, כך שמעורבותה עשויה לעזור לריסקיפייד להתכונן לקראתה הנפקה".
גל הסביר גם את המוטיבציה של ריסקיפייד לצאת להנפקה בכך ש"הנפקה היא תהליך בריא שמייצר שקיפות ופידבק חיובי על מה אנשים אוהבים או לא אוהבים, החיוני לבניית חברה טובה בטווח הארוך". בנוסף, הסביר, "חברות שדומות לריסקיפייד, הן מבחינת הכנסות החברה והן במודל של SaaS (תוכנה כשרות) בעולם ה-B2B, ראו הצלחה, גם כשאחרות לא".
עם זאת, גל הדגיש כי "היעד שלנו הוא צמיחה והתרחבות, ולא הנפקה. אם בשלב כלשהו, כדי לעשות זאת, נצטרך להנפיק את החברה - אז ננפיק, אבל אני בטוח שהשלב הזה לא יגיע בשנה הקרובה. בד בבד אנו עושים הרבה הכנות כדי שאם נגיע לשלב הזה - נהיה מוכנים".
את היקף הגיוס הגדול נימק גל בכך שהוא "נגזר מהיקף הפעילות של החברה והשווי שלה" וכי "היקף הפעילות נגזר מהייחוד של הטכנולוגיה שהיא מספיק ייחודית ויכולה לגרום להצלחה עסקית גדולה לעומת המתחרים. הגיוס הוא נקודה בדרך להנפקה אפשרית".
גל לא התרגש ממיעוט ההנפקות בשנים האחרונות ומירידת ערך המניה של כמה מן החברות שהנפיקו לאחרונה, וסיפר כי "הפידבק מהשוק ומהמשקיעים כולל שתי הנחות. אחת, כולם מאמינים שהסחר המקוון הולך לצמוח משמעותית גלובלית בכל הסקטורים, והשנייה היא שתחום ניהול הסיכונים והאבטחה במישור הטכנולוגי הוא התמקצעות משמעותית שלא כל אחד יודע או צריך לדעת לעשות. כשהמשקיעים מסתכלים על שניהם יחד, אז חברות כמו ריסקיפייד הן היא הימור בטוח על שתי ההנחות. הכוונה היא שלא צריך להמר ש-Airbnb או אובר ספציפית יצליחו, אלא להמר על חברה כמו ריסיקפייד שתצליח כי הסקטור מצליח. אנחנו בעצם התשתית הטכנולוגית של המסחר המקוון".
"אין שום הבדל בין היכולת של יזם ישראלי או אחר לבנות חברה גלובלית"
בשיחה עם "גלובס" תאר אהרון (אהרלה) מנקובסקי, שותף מנהל בפיטנגו, את השוק בו פועלת ריסקיפייד. לדבריו, "במשך שנים חברות הסחר המקוון השתמשו בכלים פנימיים כדי לאבחן את מבצעי הונאות הרשת (פרודסטרים). עם השנים, בשל התחכום ההולך וגובר שלהם, אתרי הסחר לא יכולים להגן על עצמם מבלי להפסיד. לריסקיפייד יש מעל אלף לקוחות כך שהיא מטפלת במאסה גדולה של פעולות שמגדילות את הדאטה כך שניתן לשפר את האלגוריתם כל הזמן".
מנקובסקי התייחס גם להערכת השווי של ריסקיפייד - מעל מיליארד דולר - וסיפר כי בזמן האחרון רואים יותר ויותר חברות ישראליות עם יכולת לגדול, וכי בניגוד לטענות הרווחות, "אין שום הבדל בין היכולת של יזם ישראלי או אחר לבנות חברה גלובלית עם מערך מכירות שיכול למכור במעל 100 מיליון דולר סיסטמתית, ולצמוח בכחמישים אחוז לשנה, בין אם במודלים של תוכנה כשרות או שיווק ישיר". מנקובסקי ציין עוד כי מכפילי הרווח של החברות הללו סבירים ביותר: "מכפיל של 8-10 על מכירות זה לא בשמיים. זה סולידי. WeWork היתה שלט אזהרה, אבל בסופו של דבר היא קיבלה את המכפיל שהיא זכאית לו. וול-סטריט התחילה להסתכל שוב על פרמטרים כלכליים, וזה מאוד בריא. בישראל אנו יוצרים יותר ויותר חברות עם בסיס אמיתי. אלו חברות שבנויות משמעותית על מכפילים נורמליים ועל גידול נורמלי, כך שגם אם יהיה משבר בשוק הן לא יתרסקו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.