מוטב מאוחר: מעל 5% מהחשמל בישראל מיוצר ממקורות אנרגיה מתחדשת

מדובר בשיעור חדירה הנחשב לאחד הנמוכים ביותר בעולם, במיוחד להשוואה למדינות באירופה, שנהנות ממספר שעות שמש נמוך בהרבה מבישראל

פאנלים סולאריים/ צילום: shutterstock
פאנלים סולאריים/ צילום: shutterstock

היקף ייצור החשמל מאנרגיה סולארית יחצה השנה לראשונה את קו ה-5% מסך צריכת החשמל, כך אמר היום (ד') יצחק בלמס המשנה למנכ"ל חברת החשמל, בכינוס השנתי של התאגדות מהנדסי החשמל.

מדובר בשיעור חדירה הנחשב לאחד הנמוכים ביותר בעולם, במיוחד להשוואה למדינות באירופה, שנהנות ממספר שעות שמש נמוך בהרבה מבישראל. כך למשל בבריטניה סיפקו מקורות אנרגיה מתחדשת (בעיקר רוח) יותר חשמל במהלך הרבעון השלישי של השנה, מאשר חשמל שהופק באמצעות דלקים מאובנים (פחם, נפט וגז טבעי).

מנחה המושב ד"ר אילן סולימאן אמר כי "העולם האוטופי שאנחנו מדברים עליו הרבה יותר קרוב מכפי שאתם חושבים. בגרמניה יש כבר היום עיירה שלמה של 8,000 תושבים שמייצרת לעצמה את כל צרכי האנרגיה שלה".

משתתפי כנס החשמל  / צילום: ארן דולב
 משתתפי כנס החשמל / צילום: ארן דולב

מנהל רשות החשמל ד"ר אסף אילת אמר "כי בסוף צריך להפריד בין העולם האמיתי לבין מה שקורה באיזה כפר בגרמניה או בשבדיה. בעולם האמיתי יש הרבה מאד בעיות בקליטת טכנולוגיות חדשות מבחינת מערכת החשמל".

לפי נתונים שהציג בלמס היקף הייצור ההספק המותקן של מערכות ייצור חשמל סולאריות ברשת החשמל כבר מגיע ל-2,200 מגה-ואט, כפליים מהיקף הייצור לפני חמש שנים. במענה על שאלה לגבי ריבוי תלונות מצד יזמים סולאריים שלא מקבלים אישור התחברות מחברת החשמל אמר בלמס "יש לנו כרגע בצנרת 7,000 בקשות יזמים לחיבור לרשת. בסך הכל יש סדר גודל של 1,500 מגה ואט (של מערכות ייצור חשמל סולארי) לחיבור לרשת בשנתיים הקרובות".

בלמס אמר כי החסם העיקרי בפני האצת קצב חיבור המתקנים הסולריים לרשת החשמל הוא הצורך להרחיב את רשת ההולכה והחלוקה. "על כל מגה ואט מותקן של אנרגיה מתחדשת, אנחנו משקיעים מיליון שקל בחיבור לרשת ההולכה. אנחנו מדברים פה על השקעות של מיליארדי שקלים לאורך כל הרשת. בעמק בית שאן כבר אי אפשר להכניס גפרור. אותו דבר בנגב (אבל) אנחנו בונים אוטוסטרדה. קו אשכול נגב שהחלק הראשון שלו יפעל בסוף 2021 אני מאמין שנעמוד ביעדים ונחבר את הכל". בלמס הוסיף כי בחודש הבא תושלם העברת יחידת פיקוח ההולכה מחברת חשמל לחברת מנהל המערכת החדשה, שהקמתה מהווה מרכיב מרכזי ביישום הרפורמה במשק החשמל.

יו"ר פורום יצרני החשמל בגז טבעי עמוס לסקר מתח ביקורת על יישום הרפורמה במשק החשמל. "להפתעתי הרבה, כל נושא קידום התחרות במקטע האספקה לא מתקדם. הייתה הבטחה שמיליון בתי אב יוכלו להינות מתחרות באספקת חשמל - זה לא קורה וזה המקום שבו התחרות באמת יכולה להביא לירידת מחירים". לסקר התלונן כי במדינת ישראל אסור שהיזמים יתחילו להרוויח כי אז אתה הופך לאויב העם.

גיורא אלמוגי מנכ"ל OPC של עידן עופר המפעילה את תחנת הכוח הפרטית הראשונה שהוקמה בארץ אמר כי "מרגע ההחלטה על הקמת תחנת כוח ועד רגע ההפעלה חולפות לפחות עשר שנים ויש מקום לסייע יותר ליזמים. השורה התחתוה של כל הצעדים צריכה להיות תחרות על הצרכן".

ד"ר נורית גל סמנכ"ל רגולציה ברשות החשמל אמרה כי "אנחנו עשר שנים אחרי תחילת ייצור החשמל הפרטי. התחלנו מאפס והיום אנחנו עם שבע תחנות ו-3,000 מגה ואט של ייצור חשמל פרטי. עברנו בדרך שלוש תקופות. בראשונה נתנו הרבה הגנות ליזמים והם מאד נעזרו בהן. בשלב השני נתנו הגנות ינוקא ובשלב השלישי המצב נעשה הרבה יותר תחרותי. תפקידנו להגן על הצרכן ונתערב בהגנות שניתנו ששוות בין 100-200 מיליון שקל. זה חלק מההתבגרות של השוק".