אלטשולר שחם מוביל את התשואות בגמל ובהשתלמות - והוא עושה זאת באמצעות התמקדות בכמה מניות בודדות

מאומדנים שנעשו בשוק בימים האחרונים עולה כי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות המובילות רשמו באוקטובר תשואות נומינליות ברוטו נאות של יותר מ-1%

גילעד אלטשולר / צילום: תמר מצפי
גילעד אלטשולר / צילום: תמר מצפי

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות המובילות רשמו בחודש אוקטובר, ככל הנראה, תשואות נומינליות ברוטו נאות, העולות על 1% ואף מגיעות לרמות של 1.5%. תשואות אלה, שעולות מאומדנים שנעשו בשוק בימים האחרונים, קשורות ישירות במה שקורה בשוקי ההון בעולם, שוקי החוב ושוקי המניות, והן מתווספות לתשואות חזקות מאוד של יותר מ-8% שרשמו כל הגופים, המנהלים בשוקי הגמל וההשתלמות בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה.

למעשה, התשואות הגבוהות באוקטובר יתווספו לתשואות של יותר מ-9% שרשמו בממוצע הגופים המובילים בשוק, במה שנראה כמו הדרך לתשואה שנתית ממוצעת בשיעור דו-ספרתי בכלל הענף, ולא רק במסלולים מתמחים מסוימים, אלא אם שוקי ההון ישנו כיוון. התשואות בגמל, בהשתלמות, בפנסיה החדשה ובביטוחי המנהלים, שמנוהלים בשוקי ההון ושאינם מבטיחים תשואה, מסייעים לציבור הרחב להיות חלק ממה שקורה בשוקי ההון וליהנות מהעליות (או לספוג הפסדים בתקופות של ירידות בשווקים), וזאת דרך יותר מ-1.2 טריליון שקל שהגופים המנהלים בשווקים אלה מנהלים עבור הציבור הרחב.

לרשימת תשואות קופות הגמל - לחצו כאן

מבדיקת "גלובס" לנתוני הגמל-נט שהתפרסמו רק בימים האחרונים, עולה כי תשואות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו בסוף ספטמבר עמדו בממוצע על יותר מ-4.3%. התשואה האמורה נמוכה משמעותי מזו שנרשמה עד כה ב-2019, וזאת משום שהיא עדיין כוללת את התשואה החלשה במיוחד שרשמו ענפים אלה ברבעון הרביעי של 2018, ובמיוחד בחודש דצמבר "האדום".

על כל פנים, בסיכום התשואות ל-12 החודשים האחרונים במסלולים הכלליים והכמו-כלליים, שמנהלים לפחות חצי מיליארד שקל, בשוקי הגמל וההשתלמות, עולה כי יש גוף אחד שנהנה הכי הרבה מהגאות בשווקים - והוא אלטשולר שחם, שאת השקעותיו מנהלים גילעד אלטשולר ודני ירדני, ושמוביל את דירוגי התשואות בקרנות ההשתלמות ובקבוצות הגילאים המרכזיות בקופות הגמל לתגמולים. הצלחה זו בתשואות מיתרגמת לגידול ניכר בנכסים שמנהל בית ההשקעות, בגלל התשואה ובגלל הפקדות והעברות שמגיעות לניהולו, והיא באה לידי ביטוי בהנפקה המאוד מוצלחת של אלטשולר שחם גמל ופנסיה  מוקדם יותר השנה.

לצד אלטשולר שחם יש עוד כמה גופים שבולטים לחיוב בדירוגי התשואות עד כה ב-2019, ובראשם בית ההשקעות ילין לפידות, שאותו מובילים שני מייסדיו, דב ילין ויאיר לפידות; ואנליסט , שמנוהל על ידי איציק שנידובסקי וששני בעלי השליטה בו - אהוד שילוני ושמואל לב - מציינים בימים אלה 25 שנים לאנליסט גמל ישראל עם תשואה שנתית ממוצעת של 10.8% לתקופה זו, כשהם ממשיכים במגמה עם תוצאות טובות מאוד גם השנה.

מי מפזר ומי מרכז את התיק?

התשואה שרושמים הגופים הפנסיוניים משמעותית לחוסכים, ומהווה אמת מידה מובילה לבחירה בגוף זה או אחר, אבל במידה רבה מדובר במדד שלא רק שמתבסס כולו על העבר (אף שהוא משפיע על המוניטין לגבי היכולת להניב תשואה גם בעתיד), אלא גם לא מתיימר לשקף רמות סיכון בניהול התיקים.

אחד ההיבטים שתורמים השנה לתשואה, ושרלוונטי גם לבחינת הסיכון, הוא הרכב תיק המניות, ובעיקר הפיזור בתיק המניות. למשל, ניהול תיק מניות עם מספר נמוך מאוד של מניות נפרדות עלול להצביע על תלות רבה יחסית בקבוצה צרה של מניות, גם אם הן נבחרו אחת-אחת, בעוד שריבוי מוגזם של מניות בתיק עלול ללמד על קושי לשלוט בכל אחת ואחת מהן בזמן נתון, תוך ניתוח מספק על איך ומה השתנה באותה חברה ביחס לשוק.

כיצד מפזרים הגופים המוסדיים
 כיצד מפזרים הגופים המוסדיים

אתר "פנסיה פתוחה" מבית "הסדנא לידע ציבורי", שמפתח כלי לניתוח תיקי ההשקעות באפיקי החיסכון לטווח בינוני ארוך (פנסיה, גמל, ביטוח מנהלים), עשה בדיקה מעמיקה עבור "גלובס", ומצא כיצד נראה תיק המניות בהחזקה ישירה של 10 קבוצות הגמל, וכן הפנסיה וביטוחי החיים, המובילות והגדולות בשוק, ולצדן עוד גוף מוסדי שונה וגדול מאוד - עמיתים.

מהבדיקה המעמיקה שאנשי "פנסיה פתוחה" ביצעו, עולה כי בשוק המקומי יש שני קצוות ברורים: האחד מתמקד ב"צ'רי פיקינג" של ממש במניות, שהוא מכניס לתיקים העמיתים שלו - אלטשולר שחם, שנכון לדוחות הכנס הבודד של יוני השנה, החזיק ישירות רק ב-42 מניות ישראליות שונות וב-25 מניות זרות מסוימות. מספר נמוך זה מלמד על תלות רבה במניות מסוימות, עם פיזור נמוך לכאורה - דבר שעשוי להקשות בתקופות של ירידות, שיפגעו במניות שנבחרו.

בצד השני של הסקאלה ניצבים קבוצת הביטוח הפניקס ובית ההשקעות שלה, אקסלנס. הפניקס ואקסלנס גם נמנים עם הגופים שבולטים לחיוב בתשואות הגבוהות יחסית לאורך זמן, כשעל פי נתוני "פנסיה פתוחה" הם החזיקו ביוני ישירות בכ-350 מניות ישראליות נפרדות בכל אחד מהתיקים הגדולים שלהם, ועוד יותר מ-170 מניות בודדות זרות שמוחזקות ישירות. לגבי החברות הישראליות נציין כי הפניקס-אקסלנס מחזיקה ישירות בחלק משמעותי מהמניות שנסחרות בבורסה המקומית, כשברור שמדובר גם בשורה ארוכה של חברות ששווי השוק שלהן נמוך מאוד ושההשקעה של הפניקס-אקסלנס בהן נמוכה מאוד.

משה קאשי מ"פנסיה פתוחה" הסביר בהקשר זה כי "כיום השוואה בין מסלול חיסכון כזה או אחר מתבססת בעיקרה על שני מדדים בלבד - דמי ניהול ותשואה - שהוא בכלל נתון המלמד על עבר. מדובר אמנם במדדים חשובים מאוד, אבל הם לא מספיקים לבדם, וכדאי לבדוק עוד היבטים, הנוגעים למשל לסיכון בתיק ולפיזור שלו. הניתוח שעשינו לגבי מספר המניות המוחזקות ישירות בתיקי החיסכון לטווח ארוך, מאיר סוגיה חשובה וגם חושף מקרים של פיזור יתר ופיזור חסר בתיק המניות, ומדגיש את הצורך בבחינה של אינדיקטורים נוספים העשויים להוות תמרורי אזהרה באשר לאופן ניהול הנכסים. מדדים המספקים מידע על הרכב התיק והערכת הסיכון בזמן אמת יכולים אף לרמז על ביצועיו העתידיים של התיק".

המספרים שאנו מציגים כאן נוגעים לחשיפה ישירה למניות מסוימות שנבחרו על ידי הגופים המנהלים עצמם, ושהיתרה שלהם מנוהלת תדיר על ידם, והם לא נותנים גילוי לגבי החשיפה המלאה לרכיב המנייתי, שכוללת גם השקעה במניות באמצעות תעודות סל וקרנות נאמנות. אגב, מבחינת רוב הגופים החשיפה למניות, ודאי בחו"ל, נעשית בעיקר באמצעות תעודות סל וקרנות נאמנות, שמסמנות סקטורים ושווקים שמעניינים את המוסדיים הישראליים, בלי שהם מנסים לצלול לעומק לגבי מספר גבוה מדי של מניות. זאת, בין השאר, משום ש"צ'רי פיקינג" על מספר גדול של מניות מאתגר הרבה יותר בכל הקשור לדרישות תשומת הלב הניהולית לבחירת מניות ולמעקב מוצלח אחרי ההתפתחויות בהן.

בכל אופן, איך נראים הגופים השונים - השניים שבקצוות והאחרים שביניהם - כשבוחנים את ממוצע ההחזקה שלהם למניה בודדת (בהחזקה ישירה, ללא החזקות עקיפות)? על פי "פנסיה פתוחה", בשוק הגמל ישנו אלטשולר שחם, שאצלו מדובר בהחזקה של 294 מיליון שקל בממוצע למניה בתיק הגמל, ואילו אצל כל השאר מדובר בהחזקה ממוצעת במניה בהיקף דו-ספרתי (פסגות במקום השני, עם החזקה ישירה בהיקף של 43 מיליון שקל למניה בממוצע), כשאקסלנס של הפניקס בתחתית עם החזקה ישירה במניה בהיקף ממוצע של פחות מ-13 מיליון שקל, כשרק מגדל והלמן אלדובי נמצאים בקרבתה.

בשוק פוליסות החיסכון של חברות הביטוח ההחזקה הישירה במניות גבוהה יותר מאשר בשוק הגמל, בגלל האופי הארוך של התיק, והוא נע בטווחים של 26 מיליון שקל למניה בממוצע בהפניקס ל-93 מיליון שקל למניה במגדל. וכך אנו מגיעים לשוק שבו פעילים כל השחקנים האלה - הפנסיה. בשוק זה בולטת ההחזקה הגבוהה יחסית של מנורה מבטחים, שמחזיקה ישירות בכ-70 מניות זרות ובעוד כ-120 ממניות בודדות ישראליות בכל אחד מהתיקים שלה. בפנסיה מנורה מבטחים היא הכי גדולה, וכך יוצא שבתיק זה היא היחידה שקרובה להחזקה הממוצעת של אלטשולר שחם במניה יחידה, עם ממוצע החזקה ישירה בכל מניה בודדת בהיקף של 162 מיליון שקל.