ירידה קלה בהכנסות ויציבות ברווחי כיל ברבעון השלישי

ירידה במכירות אשלג ודשני פוספט הביאה לצמצום של 3.3% בהכנסות חברת הדשנים והמינרלים כיל • המנכ"ל, רביב צולר, ציין כי "הביצועים שלנו בולטים במיוחד לאור האתגרים עליהם התגברנו ברבעון הנוכחי"

רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: נטלי כהן קדוש
רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: נטלי כהן קדוש

ירידה במכירות אשלג ודשני פוספט הביאה לצמצום של 3.3% בהכנסות חברת הדשנים והמינרלים כיל, אותה מוביל המנכ"ל רביב צולר, ברבעון השלישי של 2019, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-1.32 מיליארד דולר.

בכיל , הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, מסבירים כי הירידה בהכנסות נבעה בעיקר מעיכוב בחתימה על חוזים לאספקת אשלג בסין ובהודו, וכן מהשפעה שלילית של שערי חליפין (בעיקר הפיחות בשער האירו והיואן הסיני לעומת הדולר, לצד התחזקות השקל). לכן, רשמה החברה ירידה בכמויות המכירה, בעיקר של אשלג ודשני פוספט, ובנוסף הושפעה ממחירים נמוכים יותר של מוצרי פוספט בסיסיים.

השפעות אלה קוזזו על ידי מחירים גבוהים יותר של ברום, מוצרים מבוססי-ברום, מעכבי בעירה מבוססי זרחן ומוצרי פוספט מיוחדים, גידול בכמויות המכירה של פתרונות תעשייתיים מבוססי-ברום, בעיקר תמיסות צלולות וברום אלמנטרי, וכן גידול בכמויות המכירה של חומצה זרחתית ירוקה.

בשורה התפעולית הציגה כיל רווח של 201 מיליון דולר ברבעון, עלייה של 2.5% לעומת הרבעון המקביל, ובשורה התחתונה דיווחה על יציבות ברווח הנקי ברמה של כ-130 מיליון דולר.

הרווח התזרימי-תפעולי (EBITDA) של החברה עמד על כ-307 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת הרבעון השלישי בשנת 2018. תזרים המזומנים התפעולי של כיל גדל ב-88% והגיע לכ-368 מיליון דולר.

העיכוב בחתימה על חוזים בסין והודו הביא לירידה של 8% במכירות האשלג של כיל ברבעון, לרמה של 376 מיליון דולר, בעוד מחיר ממוצע של טון אשלג שמכרה כיל ברבעון עמד על 284 דולר, ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל.

במקביל לפרסום הדוחות הודיעה כיל כי תחלק לבעלי מניותיה דיבידנד של 65 מיליון דולר במהלך חודש דצמבר.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה החברה עם עלייה של 0.5% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של כ-4.16 מיליארד דולר. הרווח התפעולי שלה הסתכם ב-668 מיליון דולר ובשורה התחתונה הציגה כיל רווח נקי של 427 מיליון דולר, ירידה של 63% לעומת התקופה המקבילה (אז רשמה החברה רווח הון חד פעמי גדול כתוצאה ממכירת עסקי בטיחות האש ותוספי השמנים).

המנכ"ל צולר ציין כי "הביצועים שלנו בולטים במיוחד לאור האתגרים עליהם התגברנו ברבעון הנוכחי, כולל העיכוב בחתימת החוזים לאספקת אשלג בהודו ובסין, המגמה השלילית במחירי הקומודיטי וכן השפעה שלילית של שערי חליפין בעקבות הפיחות באירו וביואן הסיני, אשר פגעו בהכנסות שלנו, והשקל החזק, שהוביל לעלייה בעלויות במונחי דולר".

עוד הוא אמר: "ברבעון השלישי השגנו פריצת דרך בשוק תחליפי הבשר הצומח במהירות, עם חתימה על מספר הסכמי אספקה המבוססים על הפתרון שלנו. בהתאם לתכנית שלנו, במהלך הרבעון הרביעי נבצע פרויקט לשדרוג מתקנים במפעלי האשלג שלנו בים המלח. אמנם פרויקט זה צפוי להשפיע לרעה על הפקת האשלג והמכירות הכמותיות ברבעון זה, אולם הוא יאפשר לנו ליהנות משיפור בייצור ובעלויות בשנה הבאה ומעבר לה. בסין אנו מתקדמים בהקמת מפעל חדש לייצור חומצה זרחתית טהורה בהתאם לתכניות, מה שיאפשר לנו לעבור ממוצרי פוספט קומודיטי למוצרים מיוחדים".