האם הגיע הזמן להיפרד מכפתור הלייק?

הכפתור שהפך למדד הפופולריות העיקרי ברשת, עלול להיעלם מאיתנו בקרוב • למה זה קורה, ואיך זה הולך להשפיע על חוויית השימוש בפייסבוק ובאינסטגרם?

 

כפתור אייקון הלייק, שנכנס לשימוש ברשתות החברתיות ב-2009, הפך כבר לפני שנים לחלק בלתי נפרד מהשיח היומיומי של משתמשי פייסבוק ואינסטגרם; ובמידה רבה גם למנוע העומד מאחורי מחאות מקוונות, פוסטים ויראליים וצמיחתם של משפיעני רשת. הכפתור הפופולרי הזה גרם למשתמשים רבים לשתף תכנים, במטרה לקבל עליהם פידבקים, מה שהפך בחלק מהמקרים גם לתחרותי ולמדד הבוחן את התדמית הדיגיטלית של המשתמשים.

הבעיה צצה כאשר גולשים משתפים תוכן מסוים, אך מגלים שהוא לא זוכה לתגובות שלהן הם ציפו. חלק מהגולשים מגיבים למצב כזה בתחושת אכזבה קלה; אחרים מוחקים את התוכן כדי להסתיר את ה"כישלון"; ויש מי שמסתפקים בקנאה באושיות רשת מצליחות. זאת, בלי לדעת שלפחות בחלק מהמקרים מדובר בתעשייה שלמה של רכישת לייקים בתשלום.

עם זאת או בעקבות הדברים, בחודש אפריל השנה הודיעו באינסטגרם על ניסוי שעתיד לשנות את עולם הלייקים כפי שהכרנו אותו - הסתרת כמות הלייקים והצפיות שקיבלו תמונות וסרטונים בפומבי, ולאפשר רק למשתמש עצמו להיחשף לנתונים המספריים.

מטרת הניסוי, כפי שציינו בחברה, הייתה להפחית את הלחץ והחרדה של גולשים מתוכן שאינו מושלם, להקטין את אחוז המקרים של מחיקת תוכן שלא קיבל תגובות מצופות וכן להילחם בתופעת הלייקים הקנויים וה"פייק ניוז", שעלתה לרשת רק כדי לזכות במעורבות גולשים. כמה מדינות כבר לקחו חלק בניסוי המעניין, כך שהמשתמשים בהן יכלו לראות מי המשתמשים האחרים שלחצו לייק לתמונה מסוימת, אבל הם לא נחשפו למספרים המדויקים שמאחוריה.

לאחרונה אישרו גם בפייסבוק את הכוונה לבחון את הסרת כמות הלייקים מהאתר, כדי לאפשר למשתמשים להתרכז בתוכן ובאיכותו, ולא בלייקים - שלעתים אינם משקפים את המצב לאמיתו - שיקבלו עבורו.

איך כל זה צפוי להשפיע על הפיד (התכנים שאנו מעלים ברשתות) שלנו? נראה כי הצנעה, ביטול או הסרה מוחלטת של כפתור הלייק הקטן שכה התרגלנו אליו, צפויים להעמיד למבחן מעניין את הפעילות של משתמשים פרטיים וגם את זו של משפיעני הרשתות.

ההנחה היא שכתוצאה מהסתרת הלייקים נראה עלייה בכמות התכנים המפורסמים, ומנגד ירידה באלה שנמחקים. זאת, עקב ביטול החשש מהעלאת תוכן שלא יקבל מספיק לייקים. הנחה נוספת היא שהמהלך יוביל לעצירה בצמיחת "המשפיענים הקטנים". כלומר, בפרופילים שהיו יכולים לגדול בקצב מסחרר, הודות לכמות הלייקים שקיבלו, אך כעת הם ככל הנראה יהפכו לפחות מדידים, אם אכן הכלי הזה ייעלם מהרשת.

בנוסף, אנחנו צפויים לראות גם שימוש רב יותר בכפתורי ה-Share וה-Comment, זאת משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא הרצון של אותם משפיענים להניע את העוקבים שלהם לפעולה, כדי לפצות על חוסר המדידות שבלייקים; והסיבה השנייה היא הרצון של הגולשים עצמם לפצות על חוסר היכולת להביע תמיכה בפוסטים שהם אהבו.

אומנם המחשבה על רשתות חברתיות ללא לייקים, עשויה להיראות כמעט דמיונית, אבל כדאי לזכור שבסופו של דבר מדובר בהרגל. הפיצ'ר המצליח ביותר בעולם כיום הוא ה"סטורי", שלא כולל לייקים ולא מושפע ממידת המעורבות בו. מדובר בכלי אהוב על משתמשים פרטיים, על משפיענים ועל חברות, ורובנו לא נחשוב למחוק "סטורי", רק משום שלא קיבלנו עליו תגובות.

האם גם יתר הפיד שלנו יזכה לעבור את אותו תהליך? לפחות כרגע נראה כי ברשתות החברתיות ממשיכים לפעול בנושא. 

הכותבת היא מנהלת צוות במחלקת הפייסבוק באינטרקשן