קבוצת הביטוח מגדל במו"מ לרכישת נתח ממניות הרצליה מדיקל סנטר מיאיר לנדאו

לפי הערכות בשוק, לנדאו מבקש תשלום שייגזר משווי בטווח של 800 מיליון שקל עד מיליארד שקל לבית החולים הפרטי, שבו הוא מחזיק כיום 50% מהמניות

קבוצת הביטוח מגדל חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב למשא ומתן לרכישה אפשרית של חלק ממניות החברה שמפעילה את הרצליה מדיקל סנטר. 

הרצליה מדיקל סנטר הוא בית חולים פרטי מוביל, שנמצא בבעלות יאיר לנדאו (50%), קופת החולים שירותי בריאות כללית (40%) וכלל ביטוח (10%). ככל הידוע, כללית וכלל ביטוח אינן מנהלות מגעים למכירת החזקותיהן לידי מגדל, כך שמדובר במגעים מול לנדאו בלבד.

עם זאת, לא מן הנמנע כי לנדאו יפעל לרכישת החזקות כלל ביטוח, ואז ימכור חלק מההחזקה שלו למגדל, כשבכל תסריט אפשרי הוא ימשיך להחזיק במניות בית החולים הפרטי. מדובר בשלב לא מחייב של העסקה, שהשלמתה תלויה בבדיקת נאותות מצד מגדל, קבלת אישורים רגולטוריים וחתימה על הסכמים מחייבים.

לפי הערכות בשוק, לנדאו רוצה תשלום שייגזר משווי בטווח של כ-800 מיליון שקל עד מיליארד שקל להרצליה מדיקל סנטר.

באתר האינטרנט של הרצליה מדיקל סנטר נכתב כי בית החולים הוקם לפני כ-35 שנה וכי הסגל שלו מונה כ-600 עובדים, בשלל תחומי רפואה, ה"מבצעים מדי שנה בבית החולים יותר מ-20 אלף ניתוחים במגוון תחומים, ובכללם ניתוחי לב, נוירוכירורגיה כבדה (מוח ועמוד שדרה), צנתורים, אורתופדיה, החלפות מפרקים, שברים מורכבים, כירורגיה אונקולוגית, כירורגיה כללית, גינקולוגיה, אורולוגיה, ניתוחי רובוט, א.א.ג ועוד".

מבחינת מגדל, מדובר בעסקה אסטרטגית ליצירת מעטפת שירות ללקוחות החברה, שנלווית ומרחיבה את התשלום הכספי בפועל של הכיסוי הביטוחי "הרגיל". זאת, עם החזקת מיעוט בבית חולים פרטי רווחי, שנוהג לחלק דיבידנדים מדי שנה. עוד מדובר מבחינת מגדל, שנמצאת בשליטת שלמה אליהו ובניהולם של היו"ר ניר גילעד והמנכ"ל רן עוז, בשינוי כיוון מסוים בהתוויית כיווני הצמיחה האפשריים, במטרה לשקם את מעמדה היחסי בענף.

עד כה נראה היה כי מגדל מממשת החזקות שאינן בליבת הביטוח והפיננסים תחת שליטתו של אליהו, ואילו עתה מדובר ברכישה אפשרית של פעילות שאינה ביטוחית, גם אם היא מציגה חיבור לחלק מתחומי הפעילות של הקבוצה. כלומר, במידה רבה עסקה מעין זו אפיינה יותר את מגדל של לפני עידן אליהו.

מגדל פעילה בתחום ביטוחי הבריאות, כמו רוב ענף הביטוח, כשהיא אינה נחשבת למובילת שוק זה, שמובל על ידי הראל. עם זאת, רכישת נתח משמעותי מהרצליה מדיקל סנטר מרמזת על דגש שמגדל מעוניינת לשים על צמיחה בתחום הבריאות. כמו כן, כיום יש רק שלוש חברות ביטוח עם החזקות במרפאות של ממש: הראל, שמחזיקה במרב (ששינה שמו ל"רפאל"); איילון שרכשה מוקדם יותר השנה כ-20% מ-TLV מדיקל סנטר, מרכז כירורגי רב-תחומי הפועל בתל אביב, לפי שווי של 40 מיליון שקל "אחרי הכסף"; וכלל ביטוח, עם ההחזקה בהרצליה מדיקל סנטר.