תחנה אחרונה? דירקטוריון דן צפוי לאשר מכירת עד 50% מהחברה לפי שווי של כ-1.2 מיליארד שקל

בית ההשקעות ווליו בייס וקבוצת מנהלים בכירים, העומדים בראש קבוצת משקיעים שגיבשו לצורך הרכישה, מתכוונים לפעול להשבחתה של דן ולהכנתה להנפקה בבורסת תל אביב • ערב העסקה תרכוש חברת התחבורה את מניותיו של פנחס רוטנברג תמורת כ-130 מיליון שקל

קמפיין שילוט של כנען על אוטובוס דן / צילום: ענת ביין-לובוביץ'
קמפיין שילוט של כנען על אוטובוס דן / צילום: ענת ביין-לובוביץ'

העסקה לרכישת עד מחצית ממניותיה של חברת דן על ידי קבוצת משקיעים מקומית מתקדמת, וצפויה ככל הידוע להיחתם עד סוף החודש. 

זאת, לאחר שדירקטוריון דן התכנס אתמול לדון בנושא, ויתכנס שוב בימים הקרובים לאשר את העסקה. מדובר בעסקה שבמסגרתה צפויה שותפות מקומית, המורכבת מכמה גופים מוסדיים גדולים ומשקיעים פרטיים, לרכוש 40% ממניות דן תמורת כ-480 מיליון שקל, בעסקה המשקפת לחברת התחבורה, הנדל"ן והתשתיות שווי של כ-1.2 מיליארד שקל. לשותפות תינתן אופציה לרכוש מניות נוספות, שיגדילו את חלקה ל-50% ממניות דן.

לקראת העסקה צפויה דן לרכוש את חלקו של בעל מניות המיעוט בחברה, פנחס רוטנברג (נכדו של מייסד חברת החשמל), המחזיק כיום בכ-10% ממניותיה, תמורת סכום של 120-130 מיליון שקל.

את עסקת הרכישה של מניות דן יזמו וגיבשו בית ההשקעות ווליו בייס, באמצעות מנכ"ל המיזוגים והרכישות יאיר אפרתי, וחברת אירופה ישראל, בבעלות עופר לינצ'בסקי (לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל), שמעון בן חמו (לשעבר מנכ"ל חברת המים מקורות) וברי בר ציון (לשעבר מנכ"ל רשות השידור). אלה ירכיבו את חברת הניהול של השותפות הרוכשת ואף יצורפו לדירקטוריון דן.

הנפקה בבורסה בתוך שנתיים-שלוש

ככל הידוע, בכוונת השותפות הרוכשת להאיץ את תהליכי ההתייעלות הנעשים בדן, וכן את הליכי השבחת הנדל"ן שבידי החברה, ובתוך שנתיים-שלוש מסגירת הכניסה לשותפות בחברה מעוניינים להנפיק אותה בבורסה. הצעתה של הקבוצה היתה גבוהה משמעותית מהצעות מתחרות שהגישו מוטי בן משה, קרן פורטיסימו, והאחים וייל (בעלי מפעל מלט הר טוב).

חברת דן תחבורה נוסדה בשנת 1945, ולפי הנתונים שהיא מציגה, פעילותה כיום מתמקדת בהפעלת אוטובוסים בגוש דן והיא מסיעה מדי חודש יותר מ-14 מיליון נוסעים (כ-640 אלף ביום). שירותיה ניתנים במרחב של 22 רשויות מקומיות, היא משרתת אוכלוסייה של כ-2.5 מיליון איש, ובסוף 2015 החזיקה בכ-1,300 אוטובוסים.

במשך עשרות שנים היתה דן קואופרטיב - חברה בבעלת עובדיה - וב-2002 היא נהפכה לחברה בע"מ. זאת, "מתוך כוונה להתאים את הארגון למגמות המשתנות בתחום התחבורה הציבורית ועל בסיס הרצון להתייעל ולהימנות עם השורה הראשונה של החברות בתחום השירותים הניתנים לציבור". מנכ"ל החברה הוא עופר זילביגר, היו"ר הוא שמואל רפאלי, ועל פי פרסומים החברה מעסיקה כ-2,600 עובדים.

מלבד פעילות התחבורה שלה, בידיה של דן נכסים לא מעטים, שכמה מהם שימשו בעבר מוסכים, מרכזי שירות, חניונים ושימושים נוספים לאוטובוסים שלה, ומהווים פוטנציאל להצפת ערך משמעותית משינוי ייעודם. במסגרת פעילות הנדל"ן שלה יזמה דן בשנים האחרונות כמה פרויקטים בתחומי המגורים, המסחר והנדל"ן המניב.

כך לדוגמה, דן מקדמת בשותפות עם קבוצת אשטרום את פרויקט LYFE במרכז העסקים של בני ברק (BBC), שבאזור קניון איילון, שם הן מקימות שני מגדלי משרדים בצומת הרחובות בן גוריון וששת הימים, על מגרש ששימש בעבר חניון אוטובוסים. כמו כן, נהפכה דן לשחקנית בולטת בענף התשתיות, לאחר שנכנסה להשקעות גדולות בתחומי ההתפלה וטיהור השפכים.

עוד מחזיקה דן בכ-16% מהונה של חברת אלקטריאון הבורסאית, המפתחת טכנולוגיית "כביש חכם", ש"אמורה לאפשר תנועת כלי רכב לאורך הכביש באמצעות העברת אנרגיה אלחוטית", ונסחרת בשווי נוכחי של כ-750 מיליון שקל. לשותפות באלקטריאון נכנסה דן לראשונה בסוף 2017 בהשקעה של כמה מיליוני שקלים, וכיום שווי השוק של החזקותיה שם כ-120 מיליון שקל.