רשות ני"ע ממשיכה בקידום ניהול תיקים מקוון להמונים; תאפשר לראשונה השוואת תשואות בתיקים מנוהלים

שבועות אחדים לאחר שפורסמה טיוטת ההסדרה ל"ניהול תיקים 2.0", פונה רשות ני"ע לחברות ניהול התיקים בבקשה לסיוע בגיבוש סטנדרטיזציה לאפיון הלקוחות ולחלוקה לאחד מארבעה מסלולי ההשקעה שיהיו בשירות החדש

יו"רית רשות ניירות ערך ענת גואטה / צילום: איל יצהר
יו"רית רשות ניירות ערך ענת גואטה / צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך רוצה לגבש מתודולוגיה ברורה ואחידה לקביעת צורכי הלקוחות שפונים באופן מקוון לניהול תיקים, וזאת דרך קביעת שאלון אחיד לבירור צורכי הלקוחות שיהיו בכל אחד מארבעת המסלולים ב"שירות ניהול תיקים 2.0". במסגרת זו הרשות גם מתכננת לפתוח לראשונה צוהר שיאפשר הצצה לתשואות שמשיגים הגופים שמנהלים כספי לקוחות בעולם זה, בדומה למה שקיים בעולמות החיסכון לטווח ארוך ובעולם קרנות הנאמנות.

רשות ניירות ערך, שבראשות ענת גואטה, פרסמה היום (ד') פנייה לחברות ניהול תיקים שמבקשות להציע לציבור את השירות האמור, "להשתתף בהתנעת תהליך לגיבוש שאלון בירור צרכים גנרי ואלגוריתם לעיבוד הנתונים לצורך קביעת פרופיל הסיכון של לקוח השירות". ברשות מדגישים כי מבחינתם "קביעת כללי התנהלות אחידים וסטנדרטיים למתן השירות הינה חיונית למימוש היתרונות הפוטנציאליים הגלומים בשירות זה לטובת ציבור המשקיעים". עוד מציינים ברשות, כי זהו "מהלך שתכליתו לייצר סטנדרטיזציה בקרב מציעי השירות גם בכל הנוגע להליך אפיון לקוח שירות ניהול תיקים 2.0 לפרופיל סיכון כלשהו, בדרך של גיבוש 'מוצר מדף' של שאלון בירור צרכים אחיד".

בנוסף, כך מבהירה הרשות, האחידות תאפשר להסיר חלק מהמסתורין שאופף את עולם ניהול התיקים בכל הנוגע לתשואות, גם אם זה יהיה רק בעולם הצר של "ניהול תיקים 2.0". "מאחר שהמודל קובע סטנדרטים אחידים להתאמת הקרן הייעודית לפרופיל סיכון מסוים, עתידה ההוראה להתיר לנותני השירות לפרסם את תשואות הקרנות הייעודיות במטרה לאפשר לציבור המשקיעים להשוות בין תשואות של קרנות ייעודיות אשר נותני שירות שונים מייעדים ללקוחות בעלי פרופיל סיכון כלשהו", נכתב בפנייה של הרשות.

עם זאת, הגם שבנוגע לעולם "ניהול תיקים 2.0" אומרת הרשות כי האחידות היא "אמצעי מסייע להגברת השקיפות ולקבלת החלטת השקעה מושכלת", וגם תביא ל"שכלול ערוצי ההפצה השונים של השירות", הרי שבעולם ניהול התיקים הסטנדרטי אין שקיפות רוחבית, כי אם רק גילוי לגבי התשואות הפרטניות לכל לקוח בפני עצמו. כך, היכולת להשוות תשואות ברמה ענפית בניהול תיקים אינה קיימת, וגם לא מתוכננת להשתנות בגלל החוסר-אחידות במסלולים הקיימים בשוק (כנגזרת מאפיוני לקוח מגוונים מאוד), בכל הנוגע לתיקים המנוהלים לציבור הפרטי שהיקפם עמד בסוף 2018 על 166 מיליארד שקל.

המטרה: ניהול תיקים מקוון להמונים

באפריל השנה פרסמה רשות ניירות ערך קול קורא שמטרתו הייתה להנגיש את עולם ניהול התיקים לקהל הרחב באמצעות הפלטפורמות המקוונות דרך יצירת ניהול תיקים במקשה אחת ללקוחות רבים דרך קרן נאמנות ייעודית, במקביל למתן דחיית תשלום מס רווחי הון לתיק מנוהל בגלל המבנה של קרן נאמנות. או אז הוציאה הרשות לדרך "מודל חדש לשירות למשקיעים", שבמסגרתו השירות יינתן דרך מבנה של קרן נאמנות שבה ינוהלו כספי כל הלקוחות במקשה אחת, על פי ארבעה פרופילי סיכון שונים וקבועים מראש. השירות יתאפשר רק ללקוחות שיצטרפו באופן מקוון ולא דרך מערך הייעוץ בבנקים.

מהלך זה יצא לדרך לאחר שכבר הוקמו מערכי ניהול תיקים דיגיטליים באופיים, כשלפני שלושה שבועות יצא לדרך השלב השני להטמעת השירות החדש בשוק. זה קרה עם פרסום "טיוטת הוראה למנהלי תיקים, מנהלי קרנות נאמנות ונאמנים לקרנות נאמנות בנושא שירות ניהול תיקים 2.0".

במסגרת הטיוטה, שהוציאה לדרך את ההסדרה הרשמית והמלאה ליצירת השירות החדש, נקבע בין היתר כי "השירות יכלול בשלב ראשון ביצוע בירור צרכים ללקוח, על מנת לברר את צרכיו והעדפותיו, ואחר כך מתן המלצה בנוגע לכדאיות רכישת יחידות של קרן ייעודית אחת, המותאמת לצרכיו, שתיבחר מתוך אותן ארבע קרנות ייעודיות". עוד קובעת הטיוטה שפורסמה במחצית השנייה של אוקטובר השנה כי במסגרת בירור הצרכים וההתקשרות בהסכם ייכללו "קביעת דרגת הסיכון של הלקוח וגיבוש ההמלצה בדבר הקרן הייעודית המתאימה, רכישת הקרן הייעודית בידי הלקוח והקשר השוטף עם הלקוח (לרבות מתן מידע ללקוח והגדלה והקטנה של הסכום המושקע)".