הקרב על האימפיצ'מנט: לא רק טראמפ על הכוונת אלא גם הטראמפיזם

הרפובליקאים הודפים ההאשמות נגד טראמפ • השגריר בפועל של ארה"ב באוקראינה: טראמפ ייחס חשיבות רבה יותר לחקירה נגד ג'ו ביידן ובנו מאשר לאוקראינה כולה • טראמפ מצייץ: "הדמוקרטים מנסים לבלום אותי; אני לא אתן להם" • פרשנות

דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

 

שלב השימועים הפומביים בתהליך האימפיצ'מנט בבית-הנבחרים החל אתמול (ד'), וכצפוי, השימוע הראשון נהפך, כבר בדקתו הראשונה, לקרב מר על נראטיבים. לא קשה לנחש שזה יהיה אופיים של השימועים הבאים. העולם כולו עד למלחמה העזה שמתנהלת בוושינגטון - לא רק על גורלה של נשיאות טראמפ אלא גם על דעת הקהל האמריקאית.

הדמוקרטים חותרים לא רק להדחת טראמפ באמצע כהונתו, או, למצער, למזעור סיכוייו בבחירות ב-2020, אלא גם למיגור מוחלט של הטראמפיזם, שיטת ממשל שרומסת, לדעתם, את שלטון החוק ומקנה לזרוע המבצעת סמכויות של מלכות.

בשימוע הראשון ניסו המחוקקים הדמוקרטים לקדם את המסר שמהווה בסיס לכל מיזם האימפיצ'מנט: דונלד טראמפ ניצל לרעה את סמכויותיו הנשיאותיות וניסה לסחוט ממנהיג מדינה זרה, אוקראינה, הצהרה פומבית שאוקראינה תחקור את ג'ו ביידן ואת בנו, האנטר, שכיהן כדירקטור בחברת גז אוקראינית בתקופה שבה כיהן אביו כסגן נשיא ארה"ב. הדמוקרטים טוענים שטראמפ זמם להתבקש בחיים הפוליטים של ביידן, שעשוי להתמודד נגדו ב-2020.

אחד מאמצעי הסחיטה היה עיכוב במתן סיוע צבאי לאוקראינה, בעיצומה של מלחמתה נגד רוסיה, אומרים הדמוקרטים. לטענתם, החלטת טראמפ לעכב את הסיוע פגעה באינטרס הלאומי של ארה"ב, ששואפת לצרף את אוקראינה למשפחת אומות המערב, ושירתה את האינטרסים של ולדימיר פוטין.

המחוקקים הרפובליקאים דחו בזעם את הנראטיב הזה. הם דחפו את המסר שאוקראינה היתה - ועודה - מדינה מושחתת ושחובתו של טראמפ היתה לקדם את עקירת השחיתות שם בכל אמצעי שעומד לרשותו.

לדבריהם, העובדה שהאנטר ביידן נבחר לכהן כדירקטור בחברה אוקראינית, למרות שאינו שולט ברוסית או באוקראינית ושאין לו ידע מומחי בנושאי אנרגיה, היא חלק בלתי נפרד ממארג השחיתות באוקראינה ולפיכך הוא משמש מטרה ראויה לחקירה, כפי שדרש טראמפ. קן הגנה זה עולה בקנה אחד עם קביעת טראמפ, ששיחתו עם נשיא אוקראינה, וולידמיר זלנסקי, שבה הוא ביקש מזלנסקי "טובה", היתה שיחה "מושלמת".

יתר על כן, הרפובליקאים טוענים, שטראמפ עשה למען אוקראינה הרבה יותר מאשר ברק אובמה. בה בעת, ניסו צירים רפובליקאים לערער את אמינות העדים - שני דיפלומטים מקצועיים - וטענו שהשניים מעולם לא דיברו עם טראמפ ושכל קביעותיהם מבוססות על עדויות שמיעה בדרגה השניה והשלישית.

במאמץ להפנות את אור הזרקורים מהשימוע בקונגרס - ששודר בכל רשתות הטלוויזיה - העלה טראמפ לחשבון הטוויטר שלו סרטון שבו הוא מציג את עצמו כקורבן של קמפיין דמוקרטי נגדו: "הדמוקרטים מנסים לבלום אותי מפני שאני נאבק למענכם (אזרחי ארה"ב), אבל אני לא אתן להם".

"(תהליך האימפיצ'מנט) הוא ההונאה הגדולה ביותר בתולדות הפוליטיקה האמריקאית", הוא אומר. "הם רוצים לקחת מכם את כלי הנשק שלכם, את ביטוח הבריאות שלכם, את זכות ההצבעה שלכם, את החירות שלכם, את השופטים שלכם - הם רוצים לקחת מכם הכל".

קו הגנה נוסף של מחנה טראמפ היה: זה משעמם! דוברת הבית הלבן, סטפאני גרישאם, צייצה אמש: "חקירת הכזבים הזו לא רק משעממת אלא היא גם בזבוז קולוסאלי של כספי משלמי המיסים וזמנם. אני לא יודעת איך אתם, אבל אני לא יכולתי להישאר ערה ולשמוע את כל המלל הזה". טראמפ, אגב, טען שלא טרח לראות את השימוע אם כי בחשבון הטוויטר שלו אותרו לפחות עשר הערות על העדויות שנשמעו שם.

את הטון במושב אתמול קבעו כבר הצהרות הפתיחה. הציר הדמוקרטי אדם שיף ("שיף הקטן" בעגה של טראמפ), יו"ר ועדת המודיעין ומנהל פרוייקט האימפיצ'מנט, תיאר את המזימה ה"דוחה" של טראמפ ובעלי בריתו להשתמש בחבילת הסיוע הצבאי (שזכתה באישור הקונגרס) כדי ללחוץ על נשיא אוקראינה, וולידימיר זלנסקי, שיכריז בפומבי על חקירה נגד הביידנים.

"האם זה מה שהאמריקאים מצפים עתה מנשיאם?" - הוא שאל. "אם זו אינה התנהלות שמצדיקה אימפיצ'מנט, אז מה כן"?

הציר דווין ניונז, הרפובליקאי הבכיר בוועדה, תקף בזעם את עצם תהליך האימפיצ'פנט וטען שמדובר ב"מיזם חד-צדדי מחריד". הוא אמר, כי את העוולות האמיתיות חוללה "הביורוקרטיה מלאת הזעם" בוושינגטון שמתעבת את מדיניות "אמריקה תחילה" של טראמפ, את סלידתו מרעיון סיוע החוץ בכלל ואת החלטתו לפטר את שגרירת ארה"ב באוקראינה. לנשיא יש זכות מוחלטת לפטר כל עובד פדרלי בלי לתת נימוק, טען ניונז.

אחרי ההצהרות הבומבסטיות, העדויות שנשמעו אתמול דיברו בעד עצמן. וויליאם טיילור, השגריר האמריקאי בפועל בקייב, הצהיר בעדותו, כי שמע מפי בעל בריתו של טראמפ שהנשיא מייחס חשיבות רבה יותר לחקירת הביידנים מאשר לטובת אוקראינה.

לדברי טיילור, סיפר לו אחד מעוזריו על שיחת טלפון של טראמפ עם גורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב לאיחוד האירופי. העוזר, ששמע את השיחה, סיפר כי טראמפ שאל את סונדלנד מה עלה בגורל החקירות של הביידנים. סונדלנד השיב, כי האוקראינים מוכנים להתקדם בנושא.

מה דעתו של טראמפ על אוקראינה? - שאל העוזר את סונדלנד לאחר סיום השיחה עם טראמפ. סונדלנד השיב: "לטראמפ אכפת יותר מהביידנים מאשר מאוקראינה". כך, לדברי השגריר טיילור, שקיבל דיווח מעוזרו על השיחה.

טיילור דיבר בעדותו על שני הערוצים המקבילים שבהם התנהלה מדיניות ארה"ב כלפי אוקראינה - הערוץ הרשמי, שהיה כפוף למשרד-החוץ, והערוץ הפרטי של טראמפ בניהולו של רודי ג׳וליאני, פרקליטו האישי של הנשיא, שניסה לסחוט מאוקראינה סיוע למסע הבחירות של טראמפ.

העד השני, ג'ורג' קנט, סגן עוזר שר-החוץ לענייני אירופה ואירו-אסיה אמר, כי מאמצי ג'וליאני לדחוף לחקירת הביידנים היו "קמפיין של שקרים" וכי ג'וליאני הביא למעשה להדחת השגרירה האמריקאית בקייב, מארי ייבאנוביץ', שלא שיתפה פעולה עם ג'וליאני ובעלי בריתו האוקראינים. קנט דחה בתוקף את מאמצי טראמפ להשיק "חקירות סלקטיביות של אזרחים אמריקאים במדינות זרות כדי להפיק רווחים פוליטיים".

צריך להבין, שמטרת השימועים הפתוחים אינה רק לשפד את הנשיא (מבחינת הדמוקרטים) או לשפד את מוקיעיו (מבחינת הרפובליקאים), אלא גם לרכוש את אמון הבוחרים. לאחר הכל, הבחירות לנשיאות כבר מסתמנות באופק. מי שינצח במאבק על דעת הקהל בתהליך האימפיצ'מנט, מגדיל את סיכוייו לנצח בנובמבר 2020. אך טבעי הוא, אפוא, שהדמוקרטים מנסים עתה להדביק לטראמפ כל רבב אפשרי.

וכך, הציר הדמוקרטי אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין של בית-הנבחרים, שמנהל את פרוייקט האימפיצ'מנט, טוען שיש בסיס לטיעון שטראמפ אשם ב"שוחד". כדבריו, בראיון ל-NPR: "האופן שבו הבינו האבות המייסדים (ומנסחי החוקה) את המונח 'שוחד' שונה מהאופן שבו אנו מבינים את המונח הזה. הם נתנו למונח הזה משמעות הרבה יותר רחבה - הפרת אמון הציבור במקרים שבהם מציע נשיא נקיטת פעולות ממלכתיות בתמורה לקבלת טובת הנאה פוליטית או אישית, שאינה עולה בקנה אחד עם האינטרס הלאומי".

כדי להוכיח שוחד, אומר שיף, צריך להראות שהנשיא ביקש לקבל משהו "בעל ערך". הוא גורס, ש"הטענות הבסיסיות נגד טראמפ הן שהוא ניסה לגייס התערבות זרה בבחירות בארה"ב; שהוא ניסה להתנות ביצוע של פעולות ממלכתיות (למשל מתן סיוע לאוקראינה כדי לעזור לה במלחמה נגד רוסיה, או פגישה עם נשיא אוקראינה) בקבלת טובות הנאה פוליטיות לקידום קמפיין הבחירות שלו".

גם אם הסנט יחליט לדחות את כתב האישום שיגיש לו בית-הנבחרים - ואין ספק שכתב האישום אכן יוגש - הכתם הזה יפגע בסיכויי טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2020. ביל קלינטון אמנם נבחר פעם שניה למרות שבית-הנבחרים הגיש נגדו כתב אישום (הוא זוכה בסנט), אך ביל קלינטון היה נשיא פופולרי. שיעור התמיכה בטראמפ אינו מצליח לעלות מעל רף 43%.