תג מחיר: המחיר הסביבתי של הקנייה המקוונת

על אף שההחזרות ה"חינמיות" הן ללא עלות ישירה ללקוח, הן אינן בחינם כלל • מעבר לייצור הסחורה שידוע כמזהם, משלוח סחורה והחזרת הסחורה לקמעונאים מייצרים גזי חממה מיותרים שמאיצים את שינויי האקלים

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

מהפכת הדיגיטל שינתה את חיינו בתחומים רבים, וחדירתה לתחום קמעונאות האופנה שינה את הרגלי הצריכה שלנו בצורה שלא נראתה קודם. היום צרכנים רבים מעדיפים לחסוך את הנסיעה, המדידה והעמידה בתור ולערוך את הקניות אונליין. הקניונים עדיין פעילים, אך הפתרון הנוח של קניות באינטרנט תופס תאוצה מסחררת. במטרה לצמצם את אי-הוודאות של הצרכן בקניית המוצר, שלא ניתן למדידה פיזית, חנויות רבות מגמישות את מדיניות החזרת המוצרים. כך, מדיניות גמישה של החזרה חינמית מביאה לרכישה נוספת אצל אותו קמעונאי ב-70% מצרכנים.

מעבר למדיניות זו הוביל לכך שצרכנים רבים בוחרים לרכוש גרסאות מרובות של מוצר בכוונה להחזיר לפחות חלק מהפריטים. למעשה, מחקר שנערך לאחרונה מצביע כי 40% מהקונים מחזירים לפחות חלק מהרכישות המקוונות שלהם, בעיקר בתחום ההלבשה.

על אף שההחזרות ה"חינמיות" הן ללא עלות ישירה ללקוח, הן אינן בחינם כלל. בתור התחלה, ההחזר יעלה לחברות 550 מיליארד דולר עד 2020, שמהווים גידול של 75% ביחס ארבע שנים קודם לכן.

בנוסף לעלויות כספיות אלה, קיימות עלויות נוספות אותן קשה לכמת. מעבר לייצור הסחורה שידוע כמזהם, משלוח סחורה והחזרת הסחורה לקמעונאים מייצרים גזי חממה מיותרים שמאיצים את שינויי האקלים. אם נדייק, תעשייה זו אחראית ל-10% מכלל פליטת גזי החממה בעולם. ניתן לראות ביטוי להשפעה השלילית הסביבתית של אלה בארצות-הברית, בה זיהום שנגרם על-ידי התובלה עקף ברמתו את תחנות הכוח, שעד כה נחשבו כמפיקות הפליטות המובילות.

החלק המרכזי הנקשר לזיהום שנגרם על-ידי תובלה מצוי במשלוחים יבשתיים - משאיות המספקות את החבילות שלנו. ואם כבר מדברים על אריזה: בל נשכח את הכמות האדירה של קופסאות קרטון ועטיפות פלסטיק הנוצרות בתהליך ההחזר והשילוח עצמו.

עם זאת, בתאוריה, קמעונאות מקוונת יכולה להיות יותר ירוקה מאשר הקמעונאות הפיזית. למשל צמצום נסיעה פרטית של יחידים לחנויות השונות, על-ידי איחוד מוצרים ומסירתם בנסיעה אחת למספר כתובות. במחקר שנערך ב-2012 על-ידי פרופ' אן גודשילד מאוניברסיטת וושינגטון עלה כי משלוחי המוצרים יכולים בפוטנציה לצמצם בין 80% ל-90% מפליטת הפחמן. זאת בהשוואה לנסיעה פרטית של צרכנים שהולכים לרכוש את הפריטים בעצמם. על-מנת להגיע לתוצאות חיוביות אלה, על חברות השליחויות ליעל הן את מסלול השילוח והן את חלוקתו בצורה מיטבית. ללא ייעול זה, השילוח עלול להביא לגידול של 35% בפליטת הפחמן, זאת בנוסף לנזקים הסביבתיים המצוינים לעיל.

מסיבות אלה, חברת אמזון הגדילה לפעול והשקיעה כ-800 מיליון דולר בתשתיות לוגיסטיות ואיסוף נתונים אודות הרגלי הקנייה של לקוחותיה, זאת במטרה לצמצם את עלויות סביבתיות אלה. כך, המערכת שבידם מאפשרת חיזוי של מוצרים להם יש קנייה חודשים וכן החזרות של לקוחות כדי לאפשר הצבות אסטרטגיות של המוצרים בקרבת הצרכן, אולם חיזוי הביקושים עדיין אינו מדויק.

אמזון אינה לבדה: יותר ויותר חברות מפנימות את ההשפעה הסביבתית השלילית של מדיניות ההחזרות, ומנסות לפצות על זה בהתייעלות שילוח. ניתן לראות דוגמה לכך גם בארץ בחברת השליחויות כץ, שהטמיעה מערכת המאפשרת אופטימיזציה של העמסת הסחורה וסידורה. התייעלות זו לבדה הובילה לחיסכון של בין 2-5 צירים ביום, כאשר כל ציר מהווה 100 ק"מ. כך שמלבד התועלת הכלכלית שחיסכון זה מביא, ישנה תועלת סביבתית רבה למהלכים אלה עם צמצום פליטת הפחמן.

עם זאת, חשוב להבין את משמעות הנתונים ואת הצורך הגובר להתייעלות ושינוי נכון של השימוש ברכישה אונליין. אולם, אין הוא נותן מענה ממשי לחינוך השוק לקנייה אחראית ונכונה ברשת. מתוך מחשבה זו עלו פתרונות רבים שמטרתם לפשט את תהליך בחירת הפריט המתאים. יותר ויותר חנויות אונליין משתמשות בפתרונות מסוג זה, במטרה לצמצם את ההזמנות הכפולות מאותו הפריט, במטרה לחנך את ציבור הצרכנים לקנייה אחראית, נכונה וירוקה.

עם זאת, דרך ארוכה עוד לפנינו בכל הקשור לחינוך הצרכנים לקנייה אחראית והבנת ההשלכות הסביבתיות שבהחלטותיהם בקנייה המקוונת, כך שנוכל ליהנות מהיתרונות הסביבתיים הרבים שבקנייה המקוונת.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת MySize שפתחה פטנט טכנולוגי בתחום המדידה המאפשר מדידה באמצעות הסמראטפון