הערכות: משרד הבריאות בוחן אפשרות להוצאת ה-CBD מפקודת הסמים המסוכנים אפילו אם לא תהיה ממשלה

משרד הבריאות פרסם הנחיות קנאביס לתקופת המעבר • בין היתר: צמצום מספר הבדיקות, הקלות ביצור, התרת היצוא מנקודת המבט של משרד הבריאות • התקנות אינן מתייחסות לייבוא אולם משרד הבריאות פרסם קול קורא ליבואנים כדי להתגבר על המחסור

חווה לגידול קנאביס בצפון הארץ / צילום: רויטרס
חווה לגידול קנאביס בצפון הארץ / צילום: רויטרס

משרד הבריאות פרסם היום, כפי שהבטיח לבג"צ בסוף שבוע שעבר במסגרת "בג"צ מטופלי הקנאביס", הנחיות מיוחדות לחצי השנה הקרובה, כדי להתמודד עם המחסור בקנאביס הרפואי ובמחירי המוצר המאמירים. התקנות מתייחסות לגידול קנאביס בישראל, ייבוא שלו מן העולם ואף ליצוא, לכשיתאפשר סופית על ידי הגורמים הנוגעים בדבר.

במקביל, גורמים מקורבים לשוק מסרו כי משרד הבריאות נערך להוציא את ה-CBD, החומר הפעיל (ה"לא ממסטל") בקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים, באמצעות ועדות הכנסת הרלוונטיות, אפילו אם לא תגובש בשבועות הקרובים ממשלה.

התקנות החדשות כוללות הקלות בגידול: על מנת להקל בתהליך הייצור והגידול, בתקופת המעבר, יצומצמו מספר הבדיקות שחובה על העוסקים לבצע במהלך תהליך הגידול והייצור. בחוות ריבוי וגידול המצויות בהליך הוולידציה הראשוני (שלב 180 השתילים) יבוצעו כל הבדיקות הדרושות להשגת התקן, אך לאחר קבלת תקן IMC-GAP, תבוצע רק בדיקת מעברה סופית אחת בעת השחרור. הבדיקה תבוצע או על פי התקן בישראלי (IMC-GMP, או על פי התקן האירופאי המקביל, כאשר עד כה היה רלוונטי רק התקן הישראלי.

הקלות זמניות לחוות גידול וריבוי: בשלב 180 השתילים, ניתן יהיה כבר לשתול שתילים נוספים. זהו הימור שייקח על עצמו המגדל, אם אם יקבל את האישור עבור 180 השתילים, יוכל מיידית לקצור גם את הכמות הנוספת, מהלך שיכול לקצר במספר חודשים את זמן ההגעה לשוק.

הקלה נוספת תאפשר לטפל בתוצרת לאחר הקציר במתקנים הנמצאים מחוץ לחוות הגידול ולא רק בשטח החווה, כפי שנדרש היום.

משרד הבריאות הזכיר כי נכון להיום, אסור לגדל עוד קנאביס שאינו עומד בתאני האסדרה החדשה ולא לקבל למפעל קנאביס לעיבוד שאינו עומד בתנאי האסדרה החדשה. אולם, מלאים קיימים שלמוצרים שיוצרו לפי כללי האסדרה החדשה, ניתן להמשיך לספק למטופלים במחיר של 370 שקל (מחיר האסדרה הישנה) וכן בבתי המרקחת.

לאחר שבג"צ האריך עד סוף מרץ 2020 את הרישיונות של המטופלים שטופלו תחת האסדרה הישנה, כעת משרד הבריאות מבהיר כי ניתן לספק למטופלים אלה גם תוצרים שיוצרו לפי דרישות האסדרה החדשה.

לגבי היצוא, חזר משרד הבריאות על מה שנאמר בבג"צ, לפיו מבחינת המשרד עסקים שעומדים בתנאי יצור קנאביס רפואי בישראל, יכולים גם לייצא כבר היום, ובלבד שיש מי שירכוש את הסחורה מן העבר השני. את היצוא יאשר משרד הבריאות פר אצווה, והמשרד מזמין את החברות המוכנות כבר ליצוא ועומדות בתקנים של מדינות היעד, לגשת אליו ולהפוך ל'מקרי בוחן' שבאמצעותם יכתבו התקנות גם מול משרדי האוצר והמכס. אך יש קץ': האישור יינתן רק לאחר שהמגדל עמד בתנאים של העברת כמות מספקת של מוצר לשוק המקומי. "ככל שלא תובטח אספקה נאותה כאמור למטופלים במדינת ישראל, או ככל שיימצא כי מי מן העוסקים בתחום לא מקיים את תנאי רישיונו, ובכלל זה החובה להעביר את הקנאביס או מוצריו שברשותו, לפי העניין, לחוליה הבאה בשרשרת האספקה (בכמות, במגוון ובמחירים נאותים), משרד הבריאות ישתמש בכל הכלים העומדים לרשותו, ובכלל זה שלילת רישיון בכלל או הגבלתו וכן כל אמצעי אחר שנמצא לנכון", נאמר בתקנות.

כך, שכרגע היצוא מוגבל בשני אופנים: האחד הוא המחסור בחומר הגלם בארץ, והשני הוא העובדה שהחברות עדיין לא הוכיחו עמידה בתקנות של המדינות היבואניות, ובעיקר גרמניה שהיא מדינת היעד העיקרית עבור החברות הישראליות.

התקנות שפורסמו היום לא כוללות התייחסות ליבוא, אולם משרד הבריאות בעיקרון מתיר יבוא, ואף פרסם קול קורא לחברות המעוניינות להפוך ליבואניות של כמויות משמעותיות של המוצר. אולם, בשוק סקפטיים לגבי האפשרות כי חברות בינלאומיות העומדות בתקנים הדרושים למכור חומר בישראל, אכן יעדיפו למכור אותו כאן ולא במדינות אחרות שבהן מחיר הקנאביס הוא עדיין גבוה יותר מאשר בישראל (למרות שהמחיר כאן הולך ועולה מחודש לחודש). זאת לפחות כל עוד ישמר המצב הקיים, בו השוק העולמי לקנאביס איכותי חוקי נמצא במחסור.