אחרי שני אקזיטים: פרופ' חיים שלזינגר מקים מיזם ייעוץ ללא כוונות רווח

היזם הסדרתי הקים מיזם שבו הוא מייעץ לחברות סטארט-אפ צעירות ללא תמורה • "ראיתי חברות מצויינות שהתפרקו, רק בגלל ניהול"

היזם הסדרתי פרופ' חיים שלזינגר, שהיה אחד היזמים של חברת נוירודרם וכן יזם רשת מעבדות אנליסט, הקים מיזם ללא כוונות רווח בשם Biogratis, כלומר - ביו ללא תשלום. במסגרת מיזם זה מייעץ שלזינגר לחברות סטארט-אפ צעירות ללא תמורה. "אם החברות הללו יצליחו, כל תעשיית הביומד בישראל תושפע לטובה", הוא אומר בשיחה עם "גלובס", "ואם הן לא יצליחו, לצערנו זה ישפיע לרעה על התחום. ראיתי חברות מצויינות שהתפרקו, רק בגלל ניהול".

שלזינגר כבר מייעץ לסטארט-אפים במתכונת זו מזה כשנה וחצי. לאחרונה הוא פועל לארגן סביבו צוות של יועצים נוספים אשר נהנו מאקזיט וכעת רוצים להחזיר מעט לקהילת הביומד, בהיקף של חצי יום בשבוע, לא יותר. בינתיים הצטרפו אליו ד"ר עודד ליברמן, לשעבר מנכ"ל נוירודרם וד"ר נתי אזוב, בעבר מנכ"ל הרלן וכעת מנכ"ל חברת אנביגו למחקר פרה-קליני. שלזינגר מעוניין להשלים את הצוות הזה בתוספת של איש פיננסים וניהול. 

עודד ליברמן / צילום: תמר מצפי
 עודד ליברמן / צילום: תמר מצפי

"את החברות להן אני מייעץ אני בוחר בקפידה, לפי הפוטנציאל של החברה והיכולת שלי לעזור לה. כך למשל אני יכול לדעת אם פרוייקט מן האקדמיה יכול להפוך למוצר, וכבר הייתה חברה אחת שהסברתי להם מדוע הגישה שלהם בלתי אפשרית, והם הודו לי על החיסכון בזמן. לפעמים החברות לא ממוקדות, ואני משכנע אותן שעדיף להשקיע בניסוי אחד או שניים מתוכננים ומבוצעים היטב, מאשר להתפזר על כמה וכמה ניסויים".

שלזינגר הרוויח עשרות מיליוני דולרים משני האקזיטים שבהם היה מעורב, וב-2017 אחרי מכירת מעבדות אנליסט, פרש לגמלאות כשהוא ממשיך להיות מעורב במספר פרוייקטי ייעוץ קטנים.

כשנרשם האקזיט בנוירודרם סיפר שלזינגר כי המייסדים מייסדי נוירודרם דוללו ולא ראו נתח גדול מה-1.1 מיליארד דולר שבהם נמכרה החברה. יש לציין כי הם לא היו עובדי החברה במשך רוב שנות פעילותה. "אנחנו הועזבנו מהחברה", ציין שלזינגר אז, אך לא היה מריר. "מייסדים באופן כללי נזרקים מחברות", אמר. "בעולם אידיאלי, היינו יכולים לחתום על הסכם שבו ללא תלות במספר הגיוסים של החברה, חלקם של היזמים לא יכול לרדת מתחת למינימום מסוים. אולם, לא חתמנו על הסכם כזה, וחלקנו הידלל. כן, הייתה לנו איזו אחזקה, פחות מאחוז. אמנם פחות מאחוז מ-1.1 מיליארד דולר, זה לא מעט כסף, אבל השאלה היא כמה פחות מאחוז. בכל מקרה, יש לנו עם מה ללכת למכולת בזמן המוגבל שנותר לנו על פני האדמה". שלזינגר פרגן אז וגם היום לד"ר עודד ליברמן וצוותו. "הם עשו עבודה מצויינת והקרדיט מגיע להם על כך שהחברה הגיעה לאן שהגיעה", הוא אמר.