ואיאר גייסה 109 מיליון דולר: "מקווים להגיע למצב שבו נתחיל לממן את עצמנו וחיים בזכות עצמנו"

הסבב הנוכחי מביא את סך גיוסי החברה ל-188 מיליון דולר

רביב מלמד, נפתלי חייט ומירי רטנר, מייסדי Vayyar / צילום: איל יצהר
רביב מלמד, נפתלי חייט ומירי רטנר, מייסדי Vayyar / צילום: איל יצהר

חברת ואיאר (Vayyar), המפתחת חיישנים לדימות בתלת-ממד ובתנועה, הודיעה היום (ד') על השלמת גיוס של 109 מיליון דולר. את הסבב הובילו (Koch Disruptive Technologies (KDT של משפחת קוק, והשתתפו בו משרד ההשקעות המשפחתי Regal Four והמשקיעים הקיימים בחברה, בהם הקרנות וולדן ריברווד, Battery Ventures ובסמר. הסבב הנוכחי מביא את סך גיוסי החברה ל-188 מיליון דולר.

רביב מלמד, נפתלי חייט ומירי רטנר, ייסדו את ואיאר ב-2011 במטרה לפתח מוצר שיסייע לבצע בדיקות זולות, יעילות ונטולות כאב לגילוי מוקדם של סרטן השד. לשם כך, הם פיתחו שבב המסוגל לייצר הדמיה תלת-ממדים של עצמים ושל החומר המרכיב אותם. השבב כולל שני חיישנים - האחד משדר גלי רדיו והאחר קולט אותם.

גל רדיו הוא גל אלקטרומגנטי, המאט כאשר הוא "נכנס" לתוך חומר בעל מקדם אלקטרומגנטי גבוה יותר. החזרי הגל השונים, הנקלטים על ידי החיישן השני, מאפשרים לשבב לזהות את הרכב החומר וצורתו. לצורך המחשה, האפקט הפיזיקלי דומה לזה שמתרחש כאשר מסתכלים על כפית שנמצאת בתוך כוס מים, ונראית עקומה: הסיבה ל"התעקמותה" היא השינויים במהירות האור כאשר הוא עובר במים לעומת האוויר.

פיתוח חומרה הוא איטי יותר מפיתוח של מוצרי תוכנה, ופיתוח של מכשירים רפואיים הוא איטי ויקר עוד יותר, ודורש בדיקות רבות וניסויים. ואיאר שרדה איכשהו את השנה הראשונה לקיומה, ובשנייה כבר הצליחה לגייס 12 מיליון דולר - מימון גדול במיוחד לסבב מוקדם. מאז היא המשיכה להתפתח ולגייס סכומים גדולים: בסבב הקודם שלה, לפני שנתיים, היא גייסה 45 מיליון דולר משורה של קרנות הון סיכון בולטות. כיום מועסקים בחברה כ-150 עובדים, מרביתם ביהוד וכן בחיפה ובירושלים. בעקבות הגיוס, צוו תהחברה צפוי להמשיך לגדול, והן היא מתכוונת להתרחב גם ליפן ולארה"ב.

"אנחנו רוצים להיות חברה ישראלית גדולה וחיפשנו משקיעים שימשיכו איתנו לעוד הרבה זמן ו-KDT הם כאלה. המטרה שלהם היא לפתח חברות גדולות ויחד עם המשקיעים הקיימים כיום זה יוצר קאדר מאוד טוב שמאפשר לנו לגדול", אומר מלמד בשיחה עם "גלובס". כשנשאל לכמה זמן הם מצפים שהסבב הנוכחי יספיק לחברה, מלמד עונה: "אנחנו מקווים להגיע למצב שבו נתחיל לממן את עצמנו וחיים בזכות עצמנו".

מאז שהוקמה החברה אכן פיתחה את המכשיר לגילוי מוקדם של סרטן שד ובחודשים האחרונים הגיעה לפריצת דרך שאיפשרה לה להקטין משמעותית את גודלו. בימים אלה הוא מגיע לראשונה להטמעה במרכזים רפואיים. עם השנים תחומי הפעילות של ואיאר התגוונו עוד ועוד, וכיום הם מחולקים לארבעה תחומי-על: הדמיות, ניטור, חישה ובדיקות. החברה מכניסה הן ממכירה באופן ישיר ללקוח (B2C) והן מחבירה לחברות גדולות במודל B2B (מכירה מעסק לעסק).

המייסדים לא חושפים את הכנסות החברה, אך לדבריהם, המוצר המכניס ביותר של החברה כיום הוא מכשיר שמתחבר לטלפון הנייד, ובאמצעות אפליקציה משמש בעת עבודות שיפוץ לסריקה של קירות בבניה אמריקאית (קירות גבס שבתוכם שלד עץ). הוא מסוגל להציג על מסך הטלפון הדמייה של פנים הקיר, כולל צינורות, חוטי חשמל ויתדות. המוצר מכר רבע מיליון יחידות בשנה החולפת, והגיע למקום השני בשוק מוצרי איתור היתדות בארה"ב, שכולל בעיקר מוצרים יקרים יותר ומדויקים פחות המגיעים מתחום גילוי המתכות.

עוד מוצר שאחראי לחלק גדול מהכנסות החברה הוא זה הבודק קרינה בטלפונים סלולריים. הוא משמש כיום במפעלים בעיקר בהודו ובסין, בין היתר בפסי הייצור של מכשירי הענקית הסינית שיאומי.

מוצר שלישי מיועד לרכב, ומלבד איתור ילדים שנשכחו הוא גם מסוגל לזהות באיזו מידה תגן כרית האוויר על הנוסע במקרה תאונה. אחד משיתופי הפעולה שפורסמו לאחרונה הוא עם יצרנית הטיר-1 הצרפתית פורסיה בתחום הרכב. יש גם את וואלבוט הום, מוצר שכבר הושק ומיועד לזהות מצבים שבהם קשישים נופלים בחדרי אמבטיה או סובלים מהפרעות בדפוסי השינה. ההתקן יודע לזהות את נשימותיו של אדם ואת מיקומו המדויק בבית, במרחק של כמה מטרים, מבלי לחבר אליו מכשיר ניטור.

בנוסף, החברה מפתחת לתחום הקמעונות חיישן שיאפשר לחנויות לזהות היכן נמצאים הלקוחות, ואיזה מבין המוצרים הנמכרים תופס את תשומת-ליבם. מוצר נוסף מסוגל, באמצעות לוחות חיישנים, לומר לאדם העומד מולו את מידותיו המדויקות בביגוד ובהנעלה. אותם הלוחות ממש משמשים לקו מוצרים שהחברה מפתחת לתחום הגנת המולדת, ומסוגלים לבצע שיקוף ובידוק לכל אדם אשר חולף לידם. בשני התחום לחברה פיילוטים המתקיימים בימים אלה עם רשתות קמעונות ועם בית ספר.

תעודת זהות:

הקמה: 2011

מייסדים: רביב מלמד (מנכ"ל), נפתלי חייט, מירי רטנר

עובדים: 150

משרדים: יהוד, חיפה וירושלים

גיוסי הון: 188

משקיעים: Technologies (Koch) , Regal Four , וולדן ריברווד , ITI , באטרי, בסמר , Israel Cleantech Ventures וכללטק