החמאה בדרך? שר האוצר חתם על הגדלת מכסות החמאה לישראל

היקף המכסות שנוספו עקב עדכון הצו עומד על 1,200 טון חמאה • כחלון אומנם הצהיר כי הוא תומך בהמלצת שר הכלכלה לביטול מלא של הגבלת יבוא החמאה ע"י מכסות עם מכס, אך הצהיר כי "בשל מגבלות ממשלת המעבר, צעדים כאלה אינם אפשריים כרגע"

שר האוצר משה כחלון / צילום: רויטרס
שר האוצר משה כחלון / צילום: רויטרס

החמאה בדרך? אחרי שנה של מחסור בחמאה בשוק הישראל, שר האוצר משה כחלון מבקש לפתור חלק ממנו באמצעות הגדלת מכסות היבוא הפטורות ממכס המיועדות לשנה הקרובה, וחתם על צו שמאפשר תוספת כוללת של 1,200 טונות חמאה.

כך, במסגרת הצו החדש, שמוגדר כהוראת שעה, מכסת החמאה השולחנית - זו הנמכרת בסופרמרקטים ומיועדת לצריכה ביתית - תוגדל מ-2,400 טונות להיקף של 2,750 טונות; ואילו החמאה המיועדת לתעשייה - הנמכרת כחומר גלם - תוגדל מ-2,650 טונות ל-3,500 טונות.

לפי שעה טרם הובהר האם מכסות היבוא של חמאה שולחנית שנמכרת ישירות לצרכן יידרשו להימכר תחת מחיר מפוקח - כפי שנעשה במכרז הקודם, ובעקבותיו יבואנים אחדים נמנעו מהשתתפות במכרז - או לא.

"מטרת הצו להגדלת המכסות הפטורות ממכס היא הגדלת כמות החמאה בשוק וצמצום המחסור הקיים בחנויות. בימינו אין כל סיבה שיהיה מחסור בחמאה, ובעתיד נצטרך לקבל החלטות משמעותיות בתחום כדי לוודא שהצרכן הישראלי לא יעמוד בפני מצבים כאלה שוב", מסר היום שר האוצר בהודעה לתקשורת.

השר כחלון אף הצהיר כי "המהלך הכלכלי הכי נכון בעיניי הוא ביטול מלא של המכסות על החמאה", אך לדבריו, "בשל מגבלות ממשלת המעבר, צעדים כאלה לא אפשריים כרגע".

בכך עוצר כחלון, לפחות לפי שעה, את המהלך שניסה לקדם שר הכלכלה אלי כהן. היוזמה של השר כהן הייתה לבטל את שיטת מכסות היבוא של החמאה לישראל ולפתוח את השוק באופן מלא, והוא היה משוכנע כי יוכל לבצע זאת באמצעות צו שעה והמליץ כי יש "לבטל מיידית את המכס על החמאה". אלא שכעת מודה גם שר האוצר כי היוזמה של שר הכלכלה אינה אפשרית לביצוע בשלב זה, כאמור בשל מגבלות ממשלת המעבר.