חשש במגזר העסקי מסבב בחירות שלישי לכנסת: "מצב חסר תקדים"

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, שיגר מכתב לרה"מ והיו"רים של המפלגות הגדולות בו כתב כי אם יערכו בחירות שלישיות – הרי שמדובר במצב חסר תקדים בתולדות המדינה, שבו המגזר העסקי יידרש לממן יום שבתון רביעי בתקופה של שנה וחצי

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף
שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

כשברקע הכאוס הפוליטי והמבוי הסתם בניסיון להקים ממשלה גם אחרי שני סבבי בחירות בתוך פחות משנה והסיכוי הגבוה לסבב בחירות שלישי, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש דורש לבטל את יום השבתון בבחירות לכנסת ה-23, אם אכן יתקיימו כאלה.

במכתב ששיגר היום (א') לראש הממשלה ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, ליו"ר כחול לבן, בני גנץ וליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן כתב ברוש כי אם יערכו בחירות כאלה - הרי שמדובר במצב חסר תקדים בתולדות המדינה, שבו המגזר העסקי יידרש לממן יום שבתון רביעי בתקופה של שנה וחצי.

יש לציין כי בנוסף לשני סבבי בחירות שהיו לכנסת ה-21 ו-22 בתוך פחות משנה, בסוף 2018 היה יום שבתון נוסף במשק, בשל הבחירות לרשויות המקומיות.

לפי ברוש "לא נוכל לשאת עוד את עלותם של הכשלים במערכת הפוליטית וקיום של יום שבתון נוסף על חשבון המעסיקים יוכיח כי המערכת הפוליטית בישראל אטומה למגזר העסקי".

הוא הוסיף כי העלות הכוללת של יום בחירות למעסיקים במגזר הפרטי עומדת על 1.5 מיליארד שקל והעלות המצטברת למשק בשל 4 מערכות בחירות בתוך שנה וחצי היא כ-6 מיליארד שקל.

במכתבו לגנץ, לנתניהו ולליברמן כתב עוד ברוש כי "בעלויות אלה נושאים מאות אלפי עסקים קטנים ובינוניים שמצויים במלחמת הישרדות יומיומית בשל עלויות עשיית העסקים בישראל כמו גם עסקים גדולים שמעסיקים מאות אלפי עובדים ומנסים להישאר תחרותיים אל מול מקביליהם בעולם". ברוש הוסיף וקרא לראשי הסיעות לפעול באופן מידי לביטוח יום השבתון ביום הבחירות לכנסת ה 23 במידה ויוחלט על קיומן - או לחלופין לפצות על כך את המעסיקים באופן מלא.

ערב הבחירות לכנסת ה-22 בספטמבר האחרון התעשיינים, היצרנים הקטנים והזעירים וראשי המגזר העסקי דרשו מהממשלה להתנות את הזכאות ליום שבתון לעובדים בכך שילכו לקלפיות להצביע. כך, הם דרשו גם שהמדינה תפצה את המעסיקים על יום השבתון הנוסף, שבו הם נדרשים לשלם שכר רגיל לעובדים שלא התייצבו בעבודה ולשלם שכר כפול לעובדים שמתייצבים במקומות העבודה.

מדובר בשינויים שלא ניתן היה לקדם ערב הבחירות, וקיים ספק לגבי היתכנות של שינויים כאלה לקראת סיבוב בחירות שלישי - אם יהיה.