אקירוב מצטרף לארקין, יקיר גבאי ולפידות: רכש כ-5% מכלל ביטוח תמורת כ-150 מיליון שקל

אלרוב, חברת הנדל"ן של אלפרד אקירוב, מהמרת על מניית פיננסים נוספת להשקעתה הוותיקה בבנק לאומי • קשיים לאלרוב באירופה: השיפור בתוצאות מלון קפה רויאל בלונדון "איטי לעומת ההערכות", בעוד שמלון לוטסיה בפריז נפגע מהפגנות האפודים הצהובים

אלפרד אקירוב/ צילום: איל יצהר
אלפרד אקירוב/ צילום: איל יצהר

לצד פעילות הנדל"ן הענפה של קבוצת אלרוב , כבר שנים ארוכות שחברת ההשקעות של אלפרד אקירוב משקיעה חלק נכבד מיתרות המזומנים שלה בתיק ניירות ערך, שבו ההשקעה הבולטת היא מניות בנק לאומי . דוחותיה הכספיים של החברה לרבעון השלישי חשפו כי אלרוב התחדשה בהחזקה מהותית נוספת בתחום הפיננסים - מניות כלל ביטוח . אלרוב נדל"ן מעדכנת כי השקיעה באחרונה כ-100 מיליון שקל ברכישת מניות כלל ביטוח, המתווספת לרכישה נוספת שביצעה מוקדם יותר, אשר שוויה הנוכחי מתקרב ל-50 מיליון שקל - כך ששיעור החזקותיה במניות כלל ביטוח נושק כיום ל-5% (4.98%).

אלרוב נדל"ן לא דיווחה ממי נרכשו המניות, והאם נרכשו בעסקאות בבורסה או בעסקאות מחוץ לבורסה. עם זאת, בתקופה המדוברת מכרה בעלת השליטה בכלל ביטוח, אי.די.בי, מניות בהיקפים דומים. כך למשל, בשבוע שעבר מכרה אי.די.בי 3.52% ממניות כלל ביטוח בתמורה 102.6 מיליון שקל. המכירה בוצעה באמצעות חברות החיתום אפסילון חיתום ופועלים אי.די.בי, כאשר זהות הרוכשים לא נמסרה. חודשיים קודם לכן ביצעה אי.די.בי עסקה דומה בתיווכם של חתמים, כאשר מכרה 4.98% ממניות כלל ביטוח לידי רוכשים לא ידועים בתמורה ל-145.4 מיליון שקל. גם בעסקה זו לא דווחה זהות הרוכשים.

בעקבות עסקה זו מצטרפת אלרוב נדל"ן לאנשי העסקים מורי ארקין, יקיר גבאי ואייל לפידות, שרכשו בחצי השנה האחרונה מידי אי.די.בי כ-18% ממניות כלל ביטוח. נראה כי אנשי העסקים הללו, כולם משקיעים מתוחכמים ועתירי ממון, מעריכים כי מניית כלל ביטוח מתומחרת בחסר ושינוי תפיסתי וניהולי שעשוי להתרחש בה, יציף להם ערך רב. בשנים האחרונות מעמדה של כלל ביטוח נשחק בענף בו היא פועלת ומהחברה השנייה בגודלה היא איבדה את מעמדה המוביל בכל תחומי הביטוח.

במסגרת העסקה עם אי.די.בי, רכש ארקין 8% ממניות כלל ביטוח, בשעה שגבאי ולפידות רכשו כל אחד 4.99% ממניות החברה. אי.די.בי מוכרת בשנים האחרונות את מניות השליטה בכלל ביטוח במסגרת מתווה שקבעה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. נכון להיום מחזיקה אי.די.בי ב-11.83% ממניות כלל ביטוח, ועד תחילת מאי 2020 היא נדרשת לרדת החזקה של 4.99% בלבד.

לאחר השקעתה במניות כלל ביטוח, אלרוב נדל"ן מעדכנת בדוחותיה כי שווי תיק ניירות הערך שלה כיום מתקרב ל-540 מיליון שקל, כשיותר מ-380 מיליון שקל מהסכום מהווה השקעתה במניות לאומי, אחרי שמתחילת השנה ועד סמוך למועד אישור הדוחות הכספיים מכרה ממניות הבנק בסכום של כ-170 מיליון שקל. מתחילת השנה מציגה אלרוב עלייה של כ-77 מיליון שקל בשווי ניירות הערך שלה, לעומת סכום של 132 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ברבעון השלישי לא רשמה אלרוב הכנסות מסעיף ניירות ערך והירידה בביצועי התיק הצטרפה לצלילה של קרוב ל-80% בהיקף השערוכים שבוצעו לנכסיה, שהסתכמו ב-26 מיליון שקל. כך שלמרות שיפור רבעוני של 10% בהכנסות הפעילות המלונאות של אלרוב, שהגיעו ל-170 מיליון שקל, סך הכנסותיה הרבעוניות נשחקו ב-34% והסתכמו ב-298 מיליון שקל. הוצאותיה הרבעוניות של אלרוב דווקא גדלו (כולל הפסד של 10 מיליון שקל מניירות ערך) והובילו לירידה חדה ברווח התפעולי הרבעוני.

הרווח הנקי לרבעון השלישי צלל ב-95% והסתכם ב-8 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 163 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רווחיה של אלרוב הצטברו ל-105 מיליון שקל - סכום המהווה ירידה של 50% ביחס לרווחיה בין ינואר לספטמבר 2018. זאת למרות שבתקופה זו הכנסות החברה השתפרו ב-1.5% והגיעו ל-965 מיליון שקל.

שואפת לנהל בתי מלון בהיקף של 1,500 חדרים

פעילותה של אלרוב מתרכזת בתחומי הנדל"ן המניב והמלונאות, והיא מחזיקה היום ב-39 נכסים בשווייץ, בצרפת, באנגליה ובישראל, שלפי החברה "מאופיינים ברמת סיכון נמוכה". במסגרת פעילות המלונאות שלה, בדוחותיה שוב מסתמנים קשיים בנוגע לפעילות בית המלון קפה רויאל שבלונדון. אלרוב מעדכנת בעניינו, כי "במהלך התקופה נמשכה מגמת השיפור בפעילות המלון (כצפוי במלונות בתחילת פעילותם), אך בקצב איטי יותר לעומת הערכותיה של הקבוצה בתחילת התקופה". זאת, לפי אלרוב, "בהתחשב בעיקר בכך שתהליך החדירה, ההטמעה והמיצוב של מלון קפה רויאל הנחשב כמלון יוקרה מהדרגה הראשונה בלונדון, ארך זמן רב יותר מהערכותיה הקודמות של הקבוצה".

קפה רויאל עלה לכותרות בדוחות אלרוב ל-2018 בעקבות ביקורת רשות ני"ע בנוגע להערכת השווי שלו, שהובילה לקבלת חוות דעת נוספת ולעדכון שוויו לרף הנמוך מהן, בסכום של 235 מיליון ליש"ט. הערכת שווי נדיבה יותר, של 250 מיליון ליש"ט שהעניקה למלון חברת קושמן אנד וויקפילד (C&W) כללה ביקורת לא מבוטלת לגבי חוסר הניסיון של הנהלתו. בית מלון זה, שנפתח במדורג החל מסוף שנת 2012, כולל כ-160 חדרים וממוקם ברחוב ריג'נט, סמוך לכיכר פיקדילי.

עוד עולה מהדוחות כעת, כי פגיעה נוספת שספגה אלרוב בפעילות המלונאות שלה באירופה הייתה במלון לוטסיה שבפריז, המיוחסת להפגנות האפודים הצהובים, שחלק גדול מהן נערך בבירה הצרפתית, ואשר לפי החברה "הימשכותן השפיעה לרעה על התוצאות בפועל". בהתאם, אלרוב צופה מלוטסיה הפסד תפעולי של כ-12 מיליון שקל ב-2019, אחרי שבדוחותיה הקודמים העריכה כי יניב לה עודף תפעולי בטווח של 7-10 מיליון שקל, הצפי לעודף תפעולי מלוטסיה ל-2019.

עוד בעניין פעילות המלונאות, אלרוב מציינת בדוחות כי בהתאם לאסטרטגיית הפעילות שלה בכוונתה "לפעול לאיתור מלונות נוספים בערים מרכזיות במערב אירופה ובניו יורק, במגמה להגיע לניהול בתי מלון בהיקף של כ-1,500 חדרים".