סמוטריץ' על הפעלת אוטובוסים בשבת: "מחטף בתקופת דמדומים"

שר התחבורה הוסיף באותו הנושא כי למרות שהוא מתנגד למציאות החדשה שבה רשויות מקומיות מפעילות תחבורה ציבורית,"פורמלית אין לי מה לעשות עם זה" • כן הצהיר כי החל מ-1 לדצמבר תיסגר מסילת רכבת אחת באיילון • על נתניהו: "הוא לא מושחת"

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: איתמר סיידא
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: איתמר סיידא

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' טוען כי הפעלת קווי התחבורה הציבורית שהחלה בשבת האחרונה על ידי מספר ערים, ובראשם תל-אביב נעשתה תוך ניצול "תקופת הדמדומים" לדבריו של המערכת הפוליטית. לדבריו, למרות התנגדותו וכאבו על חילול השבת, אין לו כשר אפשרות לפעול בפועל כדי לשנות את המציאות החדשה שנוצרה. "כואב לי שיש אנשים במדינת ישראל שערך השבת לא חשוב עבורם. אני לא מתכחש למחיר שאין תחבורה ציבורית בשבת בישראל, אבל יש פתרונות".

סמוטריץ המשיך והוסיף: "אם הגענו למצב שיש אזורים שבהם השבת לא חשובה, זה בעייתי. מי שמוביל את זה אומר אמירה שהמדינה לא יכולה להיות יהודית". לדבריו, זה בעייתי לאשר תחבורה ציבורית בשבת במקומות בהם גרים חילונים ולא לאפשר בערים בהן גרים דתיים: "כרגע אין לי מה לעשות עם זה פורמלית. אני קורא לראשי ערים אחרים לא להצטרף לזה. אני חושב ששינויים בסטטוס-קוו צריכים להיעשות בהסכמה רחבה".

סמוריץ' אמר את הדברים במסגרת כנס לשכת שמאי המקרקעין שמתקיים השבוע באילת. בנוסף התייחס סמוטריץ' לסגירת שדה התעופה שדה דב - דבר אליו התנגד בעבר. "בסוף כולם עבדו עלינו. סגירת שדה דב הייתה שגיאה", אמר סמטריץ, שהצהיר כי שדה תעופה אחר שכיום נבחנת סגירתו - שדה התעופה בהרצליה - לא ייסגר לפני שתהיה חלופה מספיק טובה. "שדה דב היה סוג של תחנה מרכזית. בנתב"ג זמן הקרקע של הנוסע עצמו בשדה הוא ארוך מאוד, ורש"ת עשתה מעל ומעבר לקצר את ההליך, אבל המרחקים בשדה גדולים, אין מסלול המראה וצריך לבחון את הדברים".

"אם נגיע ל-1.7 נוסעים לרכב, לא יהיו פקקים במדינת ישראל" 

סמוטריץ' התייחס גם למתווה הקארפול השנוי במחלוקת שהחל לפעול בשבועות האחרונים, בעידודו "לא משנה כמה כבישים נסלול, נגיע לפקקים עם כמות הרכבים החדשים שאמורים להעלות על הכביש. אם נגיע ל-1.7 נוסעים לרכב לא יהיה פקקים במדינת ישראל. בשביל זה צריך תגבור לתחבורה ציבורית ונסיעות שיתופיות. עד כה כל הניסויים שעשינו עובדים מצוין. מלבד בכביש החוף ליד נתניה ואת זה פתרנו על ידי הוספת נתיב". בנושא אגרת הגודש לא פחות שנוי במחלוקת - כוונת גורמים במשרד האוצר להטיל אגרת גודש על רכבים שייכנסו למרחבים מסוימים בגוש דן, ובתל-אביב בפרט, אמר סמוטריץ' כי כעיקרון הוא מתנגד למתווה שכזה, היות שמבחינתו מדובר במיסוי לכל דבר ועניין.

סמוטריץ' אף שב וחזר על הצהרתו מהימים האחרונים לפיה אחת ממסילות הרכבת באזור נתיבי איילון תיסגר החל מה-1 בדצמבר הקרוב לעבודות חשמול הרכבת וזאת למשך שישה שבועות. במהלך השיחה שקיים, הסביר מדוע החליט על מתווה שכזה לעבודות, שוודאי יוסי, ללחץ תחבורתי בשבועות הקרובים. "עד עכשיו השיטה הייתה שסוגרים את הרכבת בלילה ומחזירים אותה לעבוד בבוקר. רכבת ישראל המליצה במקום למשוך את זה שנה וחצי בלילות לסגור מסילה לחודש, חודשיים, זה יהיה גם יותר זול, אם לא נהיה מוכנים בזמן, נאלץ לשלם אחסנה על הקרונות החשמליים שיגיעו לסכום של 150 מיליון שקל לשנה. על כלום! נכון העבודות יהיה גם בשבת, זה קשה וכואב". לדברי שר התחבורה, אם העבודות על המקטע הזה יסתיימו במהירות ובהצלחה, ייסגרו עוד מקטעים. 

"נתניהו לא מושחת" 

סמוטריץ' התייחס גם להגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר: "הוא לא מושחת, מה שמניע אותו בבוקר זאת טובתה של מדינת ישראל. יש סטנדרטים שאנחנו רוצים לצפות מהמנהיגים שלנו, אבל מעט מאוד מהאמון שלי במערכת המשפט נשחק. זאת אמירה נוראית", לדבריו, מערכת המשפט אטומה לביקורת והיא מערכת בעייתית: "ברור שצריך לציית לחוקי המדינה, אבל יש בעיית אמון במערכת המשפט וצריך לתקן את זה".

על רקע העובדה שמפלגת הימין שינתה צביונה שוב ושוב בחודשים האחרונים, ולאור חבירתם של איילת שקד ושר הבטחון נפתלי בנט לליכוד אמר כי הוא רואה את עצמו בבחירות הבאות אך ורק במפלגה ציונית דתית. "לאורך כל העשייה הציבורית שלי אני נאמן להשקפתי. יש חשיבות מאוד גדולה למפלגה ציונית דתית בכנסת. אסור בשום פנים ואופן להיכנס למערכת בחירות נוספת ואני אומר זאת כמי שצריך לעשות את האחד הוויתורים הגדולים ביותר כדיי להגיע לממשלת אחדות".