המנהל הכי פחות מקצועי הוא הכי חשוב לארגון

מה התדמית של המקצוע שלכם, ואיפה הוא ממוקם על הפירמידה הניהולית?

איפה המקצוע שלכם ממוקם על הפירמידה הניהולית? / צילום: שאטרסטוק
איפה המקצוע שלכם ממוקם על הפירמידה הניהולית? / צילום: שאטרסטוק

אחד הפרדוקסים הגדולים בעולם העבודה, עם דגש על המגזר העסקי, הוא הפער בין חסמי הכניסה למקצועות השונים (השכלה, איכות מוסד ההשכלה, רקורד התעסוקתי וכו') לבין מרכזיותם של המקצועות הללו בארגון, כאשר המוביל בקיצוניותו הוא מקצוע המכירות.

מדוע? כי מצד אחד זהו המקצוע שחסמי הכניסה אליו הם הנמוכים ביותר, לעתים נמוכים אף ממקצועות אדמיניסטרטיביים באופיים, אבל מאידך סמנכ"ל המכירות הוא הסמנכ"ל הכי חשוב בארגון, לראייה - כבר שנים שמרבית המנכ"לים במגזר העסקי צומחים מהפוזיציה הזו, לרבות בחברות טכנולוגיות.

תומכי לחימה

דוגמה נוספת למקצוע שבו הפער בין דרישות הסף למרכזיות בארגון הוא גבוה מאוד - מערכות מידע. חסמי הכניסה למקצוע זה הם מאוד גבוהים - תואר במדעי המחשב/הנדסה, אך מאידך מנהלי מערכות מידע נתפסים כתומכי לחימה שהשפעתם בינונית/נמוכה, או כפי שאמר סמנכ"ל מערכות מידע בחברה די גדולה: "מבחינת המנכ"ל שלי המצב האופטימלי הוא לא לשמוע ממני, כי כשנתקלים במנהל מערכות המידע או שיש בעיה במערכת, או שצריך הרבה כסף". זהו פחות או יותר מעמדם של רבים מהסמנכ"לים בתחום , אלא אם מדובר בגופים שבהם מערכות המידע הן ליבת הארגון, כמו למשל בנק.

אבל אם תשימו מולם את מהנדסי הפיתוח שאוחזים באותה השכלה (מדעי המחשב/הנדסה), תגלו שלמרות חסמי כניסה זהים/דומים, מרכזיותם של המפתחים ומיצובם בארגון גבוהים לאין שיעור, ולא במקרה, שהרי המפתחים נמנים על הלוחמים - מערך הייצור שבלעדיו אין מוצר ואין חברה.

הפרדוקס הזה קיים כמעט בכל המקצועות, לכן בטרם בוחרים תחום עיסוק חשוב מאוד לדעת היכן ממוקם מקצוע המטרה על גבי כל אחת משתי פירמידות המיצוב המרכזיות בארגון - הפירמידה המקצועית, והפירמידה הניהולית. ואם נחזור לרגע לדוגמאות הקודמות, נמצא כי מקצוע המכירות ששוכן בתחתית הפירמידה המקצועית (כמעט כולם יכולים להיכנס לתחום המכירות, לא משנה איזו השכלה רכשו והיכן) ממוקם בראש הפירמידה הניהולית, אבל מערכות המידע שנמצאים קרוב מאוד לראש הפירמידה המקצועית, ממוקמים די קרוב לתחתית הפירמידה הניהולית.

השכלה וסיכוי להתקדם למנכ"לות

לעומתם חשבים/מנהלי הכספים הנמנים גם הם על המקצועות בראש הפירמידה המקצועית (יחד עם שאר מקצועות הרישיון - רואי חשבון, מהנדסים, עורכי דין וכו'), יורדים למרכזה של הפירמידה הניהולית (מעליהם המכירות, המוצר ולעיתים אף תפעול), בעוד שמשאבי האנוש ושירות הם מהמקצועות הבודדים שמיקומם על גבי שתי הפירמידות זהה (בתחתית).

אז איך יודעים איפה ממקום המקצוע שלכם על פני כל אחת מהפירמידות? לגבי הפירמידה המקצועית קל יחסית לפצח את הפאזל בעזרת קריטריון ההשכלה (ככל שיותר קשה להתקבל/לרכוש את המקצוע סימן שהוא ממוקם גבוה יותר בפירמידה), או בעזרת התשובה לשאלה "מי יכול להחליף את מי" (למשל איש פיתוח יכול להחליף איש שיווק אך ההפך לא נכון ,לכן הפיתוח ממוצב גבוה יותר מהשיווק, שבתורו יכול להחליף איש שירות לקוחות ולכן ממוצב גבוה ממנו).

ומה לגבי פירמידת הניהול? גם כאן ישנו קריטריון מוביל להבנת המיקום - הסיכוי של בעל המקצוע להתקדם לתפקיד המנכ"ל - אך הוא קצת יותר מסובך לפענוח היות ונדרשת הכירות טובה של שוק העבודה (למשל תפעול גבוה מאוד בחברות קמעונאיות, נמוך בחברות שירותים ובינוני בחברות תעשייתיות, שיווק גבוה יותר בחברות המשווקת לצרכן סופי לעומת חברות המשווקות לחברות/לממשלות וכו'). אבל גם זה לא בשמיים, ניתוח של כמה עשרות קריירות הרלוונטיות למקצוע/מגזר/תעשייה שלכם יספק תמונה די טובה, וכאלו יש בשפע בלינקדאין.

מחיר הטיפוס

אבל איזו מהפירמידות יותר חשובה? תלוי במסלול הקריירה המועדף - מקצוע או ניהולי - וביעדים שלה בטווח הארוך, ולא פחות מכך - במחירים שאתם יכולים ורוצים לשלם (השכלה, יציבות/אופק תעסוקתי, שכר, איזון בית-עבודה וכו').

על כן מומלץ להכיר את הפרדוקס, לא רק בטרם בחירה ראשונית של מקצוע/מסלול לימודים אלא גם לצורך הבנת הסיכוי להסבה מקצועית מוצלחת, במיוחד בקרב מי שמתעקשים להישאר שכירים. מדוע? כי הפירמידה המקצועית היא חסם כמעט בלתי עביר אלא אם חוזרים לאקדמיה, ומאידך, טיפוס בפירמידה הניהולית מחייב מספיק "זמן קריירה" וערך מותג גבוה דיו. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com