שופרסל: רשת הפארם Be ממשיכה להקיז הפסדים, קפיצה בהכנסות ורווחי פעילות האשראי

ענקית קמעונות המזון רשמה ברבעון השלישי עלייה בהכנסות ובשיעורי הרווחיות, אבל בשורה התחתונה נפגעה מעלייה בהוצאות המימון, שחתכו את הרווח הנקי ב-14% ל-55 מיליון שקל

סניף של רשת Be מקבוצת שופרסל / צילום: שיר גולני
סניף של רשת Be מקבוצת שופרסל / צילום: שיר גולני

ענקית קמעונות המזון שופרסל הציגה היום (ד') מגמות חיוביות בסיכום הרבעון השלישי של 2019, עם שיפור בהכנסות ובשיעורי הרווחיות שלה. ואולם בשורה התחתונה נפגעו תוצאות החברה מעלייה בהוצאות המימון, שחתכו את הרווח הנקי שלה ב-14% ל-55 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון השלישי הציגה שופרסל שיפור של 4% בהכנסותיה, שהגיעו ליותר מ-3.4 מיליארד שקל, ובהמשך לכך הציגה עלייה ברווח הגולמי והתפעולי, ששיעורם מהמכירות עלה, בתמיכת פעילות מועדון לקוחות כרטיסי האשראי שלה.

ואולם כאמור, הוצאות המימון הרבעוניות של שופרסל גדלו ביותר מ-130% והגיעו ל-65 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת תקן החשבונאות הקשור לחכירות (IFRS 16), ובאו לידי ביטוי בשורה התחתונה.

תוצאות שופרסל, במיליוני שקלים
 תוצאות שופרסל, במיליוני שקלים

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, הכיוון בדוחות דומה: הרווח הנקי צנח ב-30% והסתכם ב-151 מיליון שקל. בפעילותה המרכזית - קמעונות המזון - ציגה שופרסל שיפור רבעוני של כ-3% בהכנסות, שהגיעו ל-3.45 מיליארד שקל, למרות שחיקה של 0.6% במכירות בחנויות זהות ושחיקה מתונה של פחות מ-1% במכירות למ"ר.

פעילות הפארם ממשיכה להעיב אל הרווח

לצד זאת, הציגה שופרסל עלייה רבעונית של 38% בהכנסות פעילות הפארם שלה, באמצעות רשת Be (לשעבר ניו-פארם), שהגיעו ל-189 מיליון שקל, וזאת בזכות פתיחת סניפים חדשים ועלייה בהכנסות מחנויות זהות. ואולם פעילות הפארם ממשיכה להעיב על רווחי שופרסל, ובסיכום רבעוני גדלו הפסדיה התפעוליים ל-12 מיליון שקל, לעומת 10 מיליון שקל ברבעון המקביל. את המגמה הזאת מייחסת שופרסל ל"המשך פריסה והגדלת בסיס הלקוחות של הרשת, מיתוג מחדש, הרחבת סל המוצרים, פתיחת סניפי קונספט ושדרוג סניפי הרשת".

האפקט השלילי של פעילות Be על דוחות שופרסל בא לידי ביטוי בעוצמה גדולה יותר בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019, ובנסיבות דומות למגמה הרבעונית, הפסדיה התפעוליים הוכפלו והגיעו ל-40 מיליון שקל, לעומת 19 מיליון שקל בין ינואר לספטמבר 2018.  

שופרסל מציינת החודש שנה להשקת רשת הפארם תחת המותג Be, כשנתיים לאחר שרכשה את רשת ניו-פארם תמורת קרוב ל-130 מיליון שקל. בינתיים הפסדיה התפעוליים של פעילות זו מעמיקים ומתקרבים בתוך פחות משנתיים לכ-100 מיליון שקל. 

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, מסר היום: "אני מאמין שמהשנה הבאה המספרים של Be יהיו דרמטית טובים יותר ממה שהם כיום, ואין שום סיבה שבשנה הבאה ברבעון הרביעי לא נעבור לרווח. צריך סבלנות למי שרוצה תוצאות".

המניה ירדה על רקע פרסום הדוחות

בצד החיובי, פעילות מועדון לקוחות כרטיסי האשראי של שופרסל נהנתה ברבעון השלישי מהכנסה חד-פעמית, שיחד עם המשך צמיחתה הכפיל את הכנסותיה ל-35 מיליון שקל ושתמכה בשיפור ברווח הגולמי של הרשת. השיפור בפעילות מועדון הלקוחות בלטה במיוחד בשורה התפעולית, שם הרווח הרבעוני הגיע ל-26 מיליון שקל, לעומת 2 מיליון שקל ברבעון המקביל, וזאת בעיקר בזכות עלייה בהכנסות וצמצום עלויות השקת כרטיס אשראי כאל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, הכנסות מועדון כרטיס האשראי צמחו ב-35% והגיעו ל-78 מיליון שקל, לצד רווח תפעולי של 49 מיליון שקל, לאחר הפסד של 13 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2018.

עוד חושפים דוחות שופרסל כי ברבעון השלישי עמד נתח המכירות של המותג הפרטי של שופרסל על 25%, בעוד האונליין, שמתאפיין בנתון נמוך יחסית ברבעון השלישי על רקע נסיעות לחו"ל וריבוי קניות בחנויות הפיזיות בתקופת החגים, עמד על 14.8%. 

מניית שופרסל  נסחרה היום במגמה שלילית על רקע פרסום התוצאות, כשמתחילת השנה היא מציגה שינויים קלים במחירה, המשקף לרשת שווי נוכחי של כ-5.7 מיליארד שקל.