גז טבעי | בלעדי

מאגר תמר יספק גז טבעי לתחנת אלון תבור בכ-135 מיליון דולר עד 2021

ל"גלובס" נודע כי קבוצת MRC חתמה על הסכם עם החברות השותפות במאגר תמר לאספקת גז טבעי לתחנה עד אפריל 2021

תחנת אלון תבור / צילום: יוסי זמיר, חברת החשמל
תחנת אלון תבור / צילום: יוסי זמיר, חברת החשמל

קבוצת MRC, שרכשה ביולי האחרון את תחנת החשמל אלון תבור מחברת החשמל בכ-1.9 מיליארד שקל, חתמה על הסכם עם החברות השותפות במאגר תמר לאספקת גז טבעי לתחנה עד אפריל 2021, אז אמורה להתחיל לספק ל-MRC גז טבעי חברת אנרג'יאן (ממאגר כריש), כך נודע ל"גלובס".

על פי ההסכם, יספק מאגר תמר גז לתקופה של כ-16 חודשים בהיקף מוערך של כ-135 מיליון דולר (לפי מחיר מוערך של כ-4.7 דולר ליחידת אנרגיה של גז טבעי) , עם אופציית הארכה לשנה וחצי נוספות.

MRC כוללת את חברת מבטח שמיר של מאיר שמיר, המחזיקה 35% ממנה, חברת רפק אנרגיה הנמצאת בשליטת רפק הבורסאית וקרן התשתיות ג'נרשיין קפיטל (בחלקים שווים) המחזיקה ב-31%, וחברת צ'יינה הרבור הסינית (PMEC ) המחזיקה ביתרת המניות.

בשבוע שעבר סוכם בין MRC לחברת אנרג'יאן, המחזיקה בבעלות על מאגרי הגז הטבעי כריש ותנין, על אספקת גז טבעי לאלון תבור בהיקף של 0.5 מיליארד מטר מעוקב (BCM ) בשנה למשך 15 שנים ובסך הכל כמות מוערכת של כ-7.5 BCM. היקף החוזה עליו דיווחו החברות המעורבות במיזם מוערך בכמיליארד דולר בסך הכל.

במסגרת ההסכם תספק אנרג'יאן גז לצורך הפקת חשמל בהיקף של 363 מגוואט לשעה. בנוסף, נקבעה רצפה למחיר הגז הטבעי (מוערכת בכ-4 דולר ליחידת אנרגיה), שיהיה צמוד למדד ייצור החשמל.

כיום פועל אתר אלון תבור בשיטת מחזור משולב בתפוקה של כ-380 מגוואט לשעה. MRC תוכל, לאחר השלמת העסקה, להגדיל את הספק התחנה הקיימת מ-380 ל-430 מגוואט ולהקים תחנת כוח נוספת בהספק 230 מגוואט למכירת חשמל בשעות השיא כך שהיא תוכל לספק 600-660 מגוואט.

בנוסף הובטח לקבוצה כי תוכל לרכוש ללא מכרז שטח קרקע צמוד שעליו ניתן יהיה להקים תחנה שלישית, בהספק 400-600 מגה-ואט כך שבסך הכל ניתן יהיה להגדיל את היקף ייצור החשמל באתר למעל 1,000 מגה-ואט, שהם כ-7% מכושר ייצור החשמל בישראל.

השבוע השלימה MRC את קבלת חבילת המימון (הסגירה הפיננסית) לפרויקט. קונסורציום של מלווים, בהובלת בנק הפועלים, העניק ל-MRC הלוואה של כ-1.65 מיליארד שקל ובנוסף מסגרות אשראי בסך של כ- 250 מיליון שקל (כוללות ערבויות בהיקף של כ- 135 מיליון שקל). ההלוואה, בתנאי לימיטד-ריקורס ובריבית של 2%-3% מעל ריבית EURO SWAP , תאפשר ל-MRC להשלים את העסקה מול חברת החשמל בימים הקרובים ולקבל את תחנת אלון תבור.

מכירת אלון תבור היא הראשונה מבין חמש תחנות כוח שחברת החשמל התחייבה למכור במסגרת ההסכם לרפורמה בחברה מיולי אשתקד, בקצב של תחנת כוח אחת בכל שנה. תחנת הכוח הבאה שתצא למכרז היא בנאות חובב.