הסוד המלוכלך של אובר: חאפרים מתחזים לנהגים מוסמכים

לאחר שבלונדון הוחלט לשלול את רישיון התפעול של אובר נחשף סוד גלוי: נהגים ברחבי העולם המשתמשים באפליקציות כמו אובר מעבירים או משכירים את חשבונותיהם באפליקציות לנהגים ללא רישיון מתאים • "התחלקות בחשבונות נהגים היא סוד מלוכלך קטן"

מונית של אובר. העיר המארחת של משרדיה טרם נקבעה / צילום: shutterstock
מונית של אובר. העיר המארחת של משרדיה טרם נקבעה / צילום: shutterstock

ההחלטה שהתקבלה בלונדון, לשלול את רישיון התפעול של אובר, חושפת נוהג נפוץ למדי: נהגים מוסמכים מעבירים או משכירים את חשבונותיהם באפליקציות לנהגים אחרים, לא מוסמכים.

המפקח העירוני על התחבורה בלונדון מסר השבוע ש-14 אלף נסיעות של אובר בסוף 2018 ובתחילת 2019 לא בוצעו על ידי נהגים מורשים, אלא על ידי נהגים שהכניסו את תצלומיהם לחשבונות של נהגים מורשים.

כמה נהגים של אובר ושל יישומי נסיעות מקוונים נוספים, בלונדון ובמקומות נוספים, אומרים שהנוהג של שותפות בחשבונות הוא סוד גלוי, שידוע לקבוצות פרטיות במדינה החברתית או לשירותי מסרונים שנהגים משתמשים בהם. אובר אומרת ששותפות בחשבונות היא נוהג הרווח בעולם, כולל בארה"ב.

ג'יי ג'ונסון, בן 52 מברנדון בפלורידה, נוהג באובר זה שש שנים, ומספר שנהגים אחרים אמרו לו כמה פעמים שהם משתתפים בנהיגה עם קרובי משפחה שלהם. הוא שוחח על כך לעיתים עם נהגים באזור נמל התעופה הבינלאומי של טמפה.

היו גם מקרב נוסעיו סיפרו לו שהם נכנסים למכוניות של אובר עם נהגים שאינם הנהגים שהם רואים ביישום של אובר. "זה די שכיח", אומר ג'ונסון.

אנשים ששוכרים חשבונות ומכוניות של נהגי אובר עושים זאת ברוב המקרים כי אין להם רישיונות נהיגה, מפני שהרקע שלהם אינו מאפשר להם לקבלם או מפני שהם לא יכולים להרשות לעצמם לקנות מכונית משהם, אמר הארי קמפבל, נהג אובר לשעבר וכותב הבלוג Rideshare Guy. "בדרך כלל הסיבות לכך הן שליליות", הוא הוסיף.

בראיינט גרינינג, ממייסדי LegalRideshare, חברה משפטית לפציעות אישיות משיקגו שמייצגת נהגים של אובר ושירותי הסעה נוספים בכל ארה"ב, אמר שהתחלקות בחשבונות נהגים היא "סוד מלוכלך קטן" בין הנהגים בארה"ב. "אני לא חושב שזו בעיה כמו בלונדון, אבל זה לא אומר שזה לא קורה כאן", הוסיף.

דוברת של אובר מסרה שהנושא מוכר במדינות שונות, והוא מתקיים מסיבות שונות. "אנחנו רואים כה הרבה סוגים של הונאות בשווקים שונים", הוסיפה. בתגובה להחלטה לשלול את רישיון התפעול שלה בלונדון, מסרה אובר שהיא מחויבת ל"שדרוג וחיזוק מתמידים" כדי למנוע הונאות.

בלונדון הצליחו 43 נהגים להערים על אפליקציית אובר ולגרום לה להאמין שהם פועלים ממשרדים מיוחדים של החברה. המשרדים הללו, שנקראים מוקדי Greenlight, הם המקומות היחידים שבהם נהגים בלונדון יכולים לעדכן את תצלומי הפרופיל שלהם.

אובר אומרת שהיא תיקנה את בעיית תצלומי הנהגים בלונדון באוקטובר, וביצעה תיקונים דומים ברחבי העולם. דוברת החברה מסרה, עם זאת, ש"לא מדובר בתיקון של 100%".

הנוהג הזה של החלפת תצלומים ברישיונות משמש נהגים שלוקחים חופשה או נאלצים להפסיק את עבודתם לזמן ממושך, ואז משכירים את רישיון אובר שלהם לאחרים. טכניקה נוספת היא התחלקות בנסיעות באותו חשבון.

לעיתים העברת הרישיון היא לחברים או מכרים, ולעיתים לזרים, כאשר במקרים כאלו הנהגים מצואים זה את זה בחדרי צ'ט או בקבוצות בפייסבוק. 

בדרום אפריקה, למשל, פרסם החודש נהג בקשה בקבוצה בפייסבוק: "היי, חבר'ה, אני מחפש לשכור חשבון באובר או טקסיפיי". אותו נהג סיפר שהוא שכר בעבר חשבון של בולט טכנולוג'יס, שירות נסיעות מאסטוניה, ששלוחתו בדרום אפריקה היתה טקסיפיי, למשך שמונה חודשים. הוא שילם 400 רנד (27 דולר) לשבוע.

שלושה נהגים הגיבו לבקשה שלו לשכור את רישיונם, במחירים של 400-1,000 רנד לשבוע.