אסדרה חדשה לשימוש בתשתיות בזק נכנסת לתוקף

החל מהשבוע, מתחרותיה של בזק יקבלו גישה למיקומי התשתיות שלה באופן ממוחשב ויוכלו לבצע הזמנות און ליין • במקביל, יהודק הפיקוח על כל הפריסות שבוצעו בתשתיות בזק שלא בידיעתה

פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock
פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock

אסדרה חדשה לשימוש בתשתיות בזק תיכנס לתוקף החל מהשבוע. כל המפעילים שעושים שימוש בתשתיות הפסיביות של בזק (תעלות התקשורת באדמה או עמודי טלפון) לצורך הנחת סיבים, או כל שימוש אחר, יידרשו לעבוד דרך מערכת API חדשה שפותחה על ידי המפעילים ומשרד התקשורת, והיא תאפשר לנהל ולפקח על ביצוע הרפורמה החשובה ביותר בשוק התקשורת - השימוש והנגישות לתשתיות הפסיביות של בזק.

המערכת הממוחשבת הייתה אמורה להיכנס לעבודה עם תחילת הרפורמה לפני מספר שנים, אך מכל מיני סיבות הדבר לא קרה ובחודשים האחרונים הוחלט לטפל בסוגיה ולהקים את המערכת המיוחלת. על הפרויקט הופקד רוני חורי מאגף הפיקוח במשרד התקשורת.

מדובר במערכת שתאפשר למפעילים מתחרים לצפות בצורה ממוחשת בתעלות התקשורת של בזק ולתכנן את הנחת הקווים בתשתיות שלה. המערכת תאפשר גם לבצע הזמנות בצורה ממוחשבת, ובקיצור תאפשר פיקוח ובקרה על כל האופרציה הכרוכה בשימוש בתשתיות הפסיביות של בזק.

עד עתה, העבירו המפעילים לבזק קבצים באקסל כדי לעדכן אותה היכן הם מתכוונים לפרוס. התהליך היה מסורבל היות והיה נדרש לתאם גם פיקוח במקביל לתיאום לוחות זמנים והתהליך היה מאוד מורכב ובעייתי, ודרש מהמתחרים להגיע פיזית למטה בזק ולצפות בצפיין ייעודי, שסיפק להם את המידע על מיקום התשתיות.

מהצד השני הגיעו תלונות מבזק על כך שמפעילים מתחרים עושים שימוש לא חוקי בתשתיותיה וניגשים לתשתיותיה ללא תיאום וללא פיקוח. לטענת בזק, התגלו לא מעט מקרים שמתחרותיה כלל לא הודיעו לה על גישה לתשתית הפסיבית וזה התגלה רק בדיעבד, ולכן גם לא שולמה תמורה. במשרד התקשורת אישרו שמקרים כאלה אכן קרו וטופלו והחברות הבטיחו שלא יישנו אירועים כאלה בעתיד.