האם מחירי התחבורה הציבורית בישראל נמוכים לעומת העולם?

הבעיה בתחבורה הציבורית שלנו לא טמונה במחיר, מתעקש השר. השווינו לעולם• "המשרוקית של גלובס"

בצלאל סמוטריץ’, האיחוד הלאומי / צילום: שלומי יוסף
בצלאל סמוטריץ’, האיחוד הלאומי / צילום: שלומי יוסף

"הבעיה בתחבורה הציבורית איננה המחיר שלה", התעקש שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בראיון בגלי צה"ל שעסק ברפורמה קרובה בתעריפי הנסיעה. "הבעיה היא הזמינות, האמינות. יחסית למה שמקובל בעולם, אנחנו זולים מאוד-מאוד בתחבורה הציבורית".

האומנם זולים "מאוד-מאוד"? כקוראים למודי ניסיון של השוואות מחירים, שלעתים קרובות לא מחמיאות לישראל, יצאנו לחפש נתונים. כמה וכמה גופים מלקטים מידע על מחירי התחבורה הציבורית בעולם, ורובם משווים ביניהם לפי התעריף הממוצע של נסיעה בודדת בכל מדינה. אחד הבולטים בהם הוא נומבאו (Numbeo), אתר אינטרנט שאוסף ומאמת נתוני גולשים על יוקר המחיה, וכלי תקשורת מרכזיים רואים בו מקור אמין.

בדקנו בטבלאות של נומבאו איפה אנחנו עומדים בהשוואה למדינות ה-OECD. אם מסדרים את המדינות לפי תעריף הנסיעה בדולרים, ישראל נמצאת במקום ה-20 מתוך 34 מדינות שיש לגביהן נתונים. נסיעה ממוצעת בישראל עולה כ-1.7 דולר. בנורבגיה ובאיסלנד - כ-3.9 דולר. הזולה בארגון היא מקסיקו - 46 סנט בלבד.

אבל השוואה בדולרים יכולה להטעות, כמו שרומזת הדוגמה של מקסיקו. התחבורה במדינות עניות מטבע הדברים זולה יותר, אבל לאו דווקא שווה לכיסם של המקומיים. לכן שאלנו שאלה נוספת: איזה חלק מהשכר היומי הממוצע צריך להוציא כדי לממן את מחיר הנסיעה? לפי החישובים שלנו, כדי לשלם על נסיעה בודדת, ישראלית תצטרך להוציא בממוצע 1.65% משכרה היומי. במחצית ממדינות OECD הנתון המקביל גבוה מ-1.77%. בנורבגיה התשובה היא 2.79%. במקסיקו - 1.03%. בסופו של דבר, גם כשבוחנים את יוקר הנסיעה במונחי הכנסה, ישראל נמצאת במקום ה-21 בארגון.

ארה"ב היא מקרה מעניין. בממוצע, הכרטיס שם יקר ב-32% מאשר בישראל, אבל השכר גבוה ב-68%. לכן לאמריקאי הממוצע, אם הוא בכלל נוסע בתחבורה ציבורית, קל יותר לקנות את הכרטיס שלו. 

נוסעים בנטל
 נוסעים בנטל

בשורה התחתונה: דברי סמוטריץ' נכונים. המחיר הממוצע של נסיעה בתחבורה הציבורית בישראל נמוך בהשוואה לרוב המדינות המפותחות (OECD), הן במונחים כספיים והן ביחס לשכר הממוצע.

תחקיר: דרור שרון