צפון קוריאה במסר חד לארה"ב: זה לגמרי בידיים שלך איזה מתנת חג מולד תקבלי מאיתנו

דיפלומט הבכיר בצפון קוריאה במסר חריף לטראמפ: אוזל הזמן שנקבע על ידי ממשל טראמפ להצלת המו"מ על הסכם הגרעין ולשנות את המדיניות העוינת שננקטת כלפיה בחודשים האחרונים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפגישה בצפון קוריאה / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפגישה בצפון קוריאה / צילום: רויטרס

צפון קוריאה חזרה היום (ג') על קביעותיה שאוזל הזמן שנקבע על ידי ממשל טראמפ להצלת המו"מ על הסכם הגרעין, ולשנות את המדיניות העוינת שננקטת כלפיה בחודשים האחרונים. " זה לגמרי בידיים של ארה"ב להחליט איזה מתנת חג מולד היא תקבל", נמסר.

ההצהרה המיוחסת לדיפלומט הבכיר, רי טאה סונג, מגיעה בעת שצפון קוריאה ממשיכה להפעיל לחץ על וושינגטון לסגת מ"המדיניות העוינת שלה" כלפיה. זאת לפני שיפוג הדדליין שקבע המנהיג קים ג'ונג און לארה"ב, סוף 2019, להציע תנאים מקובלים על שני הצדדים להסכם.

המשא ומתן בין המדינות התערער מאז שהפסגה שהתקיימה בפברואר בין קים ג'ונג און לבין הנשיא דונלד טראמפ התפרקה, בעקבות דחייתה של ארה"ב את דרישות צפון קוריאה להקלה בסנקציות בתמורה לכניעה חלקית של יכולותיה הגרעיניות. גם השיחות בדרגה דיפלומטית יותר נמוכה, שהתקיימו בשוודיה באוקטובר השנה התפרקו בגלל "העמדה הבלתי מתפשרת של ארה"ב" - כך לדברי הצפון קוריאניים.

לדברי סגן שר החוץ הצפון-קוריאני, רי טאה סונג, שאחראי על הקשר עם ארה"ב מטעם הממשל במדינה, וושינגטון רק חוזרת על אותם הדברים שנאמרו בשיחות שהתפרקו וזאת מבלי להציע פתרונות אמיתיים ותוך כדי בזבוז זמן יקר. ריא חזר על הצהרות צפון קוריאה הקודמות כי למדינה אין כוונות להמשיך בדיפלומטיה הגרעינית אלא אם כן היא תקבל משהו מהותי בתמורה. "הדיאלוג עם ארה"ב הינו טריק מטופש שמנוצל לטובת צרכים פוליטיים והבחירות בארה"ב".

יש לציין כי הדברים של הבכיר בממשל של קים אינם נאמרים בחלל הריק. בחודשים האחרונים ערכה צפון קוריאה סדרה של ניסויים במערכות טילים, שלטענת מומחים, אלה מרחיבים את היכולות הצבאיות של המדינה לפגוע במגוון יעדים בדרו-קוריאה וביפן.