פסגת נאט"ו: צרפת נגד גרמניה; גרמניה נגד טורקיה וטראמפ נגד כולם

צרפת נגד גרמניה בניסיון להפוך את נאט"ו להתקפית יותר, גרמניה נגד טורקיה וארה"ב בהובלת טראמפ נגד כולם – בעיירה ווטפורד שליד לונדון מתחילה הערב פסגה לציון 70 שנה לנאט"ו

דונלד ומלאניה טראמפ נוחתים בלונדון לקראת ועידת נאט"ו / צילום: Peter Nicholls, רויטרס
דונלד ומלאניה טראמפ נוחתים בלונדון לקראת ועידת נאט"ו / צילום: Peter Nicholls, רויטרס

על רקע עימותים פנימיים ושלל חזיתות פתוחות בין רבות מהחברות בנאט"ו, יחלו הערב (ג') מנהיגי 29 המדינות החברות בארגון בכינוס מיוחד לציון 70 שנה להקמת ברית ההגנה הטרנס-אטלנטית. בין הנוכחים בכינוס, שנבחר להתקיים בעיירה ווטפורד שליד לונדון בניסיון למנוע הפגנות ושיבושים, יהיו נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שכבר נחת בבריטניה הבוקר, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. הכינוס יחל בארוחת ערב חגיגית שתארח הערב מלכת אנגליה ויימשך בשורת דיונים מחר.

אין מחסור של נושאים שנויים במחלוקת לדיון. הפסגה מתנהלת בצל המאבק שמנהל טראמפ נגד מדינות מערב-אירופה, ובמיוחד גרמניה, בדרישה שיגדילו משמעותית את היקף ההוצאה שלהן על נשק וביטחון. בפגישה בבריסל בשנה שעברה אף איים טראמפ לפרק את הברית, ובצעד הפגנתי השבוע הוא הודיע על קיצוץ מסיבי בכספים שמעבירה ארה"ב לפעילותו.

בנוסף, הצהרותיו של נשיא צרפת עמנואל מקרון בראיון ל"אקונומיסט" לפני כשבועיים כי נאט"ו סובל מ"מוות מוחי" וכי "חייבים להודות שיש בעיה אסטרטגית ופוליטית בנוגע לנאט"ו", פתחו חזית חדשה בתוך הארגון בין צרפת לגרמניה. מקרון דוחף לעבר נאט"ו פעיל יותר, התקפי יותר, שייקח בחשבון את האינטרסים של אירופה (ושל צרפת כמובן) בצפון אפריקה ובמזרח התיכון, וגם במדינות הסאהל. דבריו גם נשמעו כביקורת על הנסיגה האמריקאית מסוריה, שלא תואמה עם חברות נאט"ו האחרות, אלא "נסגרה" בין טראמפ לבין ארדואן.

בעוד הנשיא הצרפתי אמר כי דבריו נועדו "להתניע דיון מחודש" בנוגע לתפקיד נאט"ו וכי הוא שמח על הסערה שעוררו, מרקל ביקרה אותם ואמרה כי אסור להמעיט בחשיבות של נאט"ו במצבה הנוכחי לאירופה. הקאנצלרית הגרמנית הודתה בנאום כי "נכון לעכשיו, אירופה אינה יכולה להגן על עצמה, ואנחנו תלויים בברית הטרנס-אטלנטית", וקראה להמשיך ולפעול במסגרת הקיימת.

עימות נוסף שצפוי לעלות לדיון נוגע לפלישה של טורקיה לצפון סוריה, בניסיון לכונן רצועת ביטחון על חשבון האוכלוסייה הכורדית באזור. טורקיה גם עצרה מספר גרמנים בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה נגד ארדואן ב-2016, ונשיאה איים בחודשים האחרונים "לשלוח מיליוני פליטים לאירופה", אם בריסל לא תפסיק להגדיר את המתקפה כפלישה. פגישה מיוחדת נקבעה לארדואן, מרקל, מקרון והמארח - ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון

בשביל ג'ונסון, הפסגה מתרחשת בעיתוי מסוכן - תשעה ימים לפני הבחירות בממלכה. טראמפ נחשב לבעל ברית של מנהיג המפלגה השמרנית, שמוביל כרגע בסקרים, אולם ג'ונסון חושש מהתערבות שלו בבחירות. הנשיא האמריקאי הוא סדין אדום בעבור מצביעים בריטיים רבים, אפילו בימין, ועל ג'ונסון מוטלת המשימה העדינה להימנע מחיבוק הדוב שטראמפ עלול להעניק לו. רגיש במיוחד הוא נושא מערכת הבריאות הציבורית (NHS), והאופוזיציה מאשימה את ג'ונסון בכך שהוא מנסה להפריט אותה ולמכור חלקים ממנה לתאגידי בריאות אמריקאים. ממשלתו של ג'ונסון מכחישה זאת. באופן חריג, ייתכן כי לא תתקיים פגישה אישית בין השניים, וג'ונסון אמר בראיון ברדיו כי הוא מעדיף שטראמפ "לא יתערב" בבחירות הקרובות בבריטניה.

במסיבת עיתונאים שקיים היום טראמפ לצד מזכ"ל נאט"ו יינס סטולטנברג, יצא הנשיא האמריקאי מגדרו כדי לא לחבל בקמפיין השמרני. על רקע האשמות האופוזיציה הבריטית בנוגע להפרטת מערכת הבריאות הבריטית לתאגידים אמריקאיים אמר: "לא היינו מתעסקים עם ה-NHS אפילו אם הייתם מגישים לנו אותה על מגש של כסף". הוא הבהיר כי "אין לו מחשבות" בנוגע לבחירות הקרובות בבריטניה, ואפילו אמר כי יוכל לעבוד עם מנהיג ה"לייבור" ג'רמי קורבין, אם זה ייבחר לכהן כראש ממשלה. "משום שאני לא רוצה לסבך את העניינים", אמר טראמפ, "אני לא אתערב בבחירות".

בנוגע לנאט"ו, ציין טראמפ שמדינות החברות בארגון ואינן מוציאות 2% על ביטחון הן "עברייניות" ואמר כי יש להעלות את אחוז ההוצאה אף יותר. הוא ביקש להסב את תשומת הלב לנעשה באיראן, שם הרשויות "הורגות אלפי אנשים" כדי לדכא את המחאה הציבורית. הוא אמר כי שיחות הסחר עם סין תלויות רק בהחלטתו וכי "הן מתקדמות היטב".