"רשימת הקשיים ארוכה. להיות עצמאי זה לחיות תמיד באי ודאות"

ערן פרץ בעל משרד לייעוץ כלכלי ומימוני, הוא בן 36 וחושב שהוא לא יוכל לדעת לעולם מה תהיה ההכנסה שלו בחודש העוקב • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il

ערן פרץ / צילום: תמונה פרטית
ערן פרץ / צילום: תמונה פרטית

מי אני?
"ערן פרץ, בן 36 נשוי ואב לשלושה. כלכלן ומשפטן במקצועי, מתגורר בפתח תקווה ועצמאי מ-2010".

מה אני עושה?

"אני בעל משרד לייעוץ כלכלי ומימוני. שירותי המשרד כוללים בין היתר גיוס אשראי לעסקים וחברות מבנקים ומקרנות לעסקים, ניתוח דוחות כספיים ועוד".

איך הגעתי לזה?

"עם סיום התואר במנהל עסקים עבדתי במספר מוסדות פיננסים ושימשתי בהם בין היתר כחבר ועדת השקעות. תוך כדי השתלבתי בקרן לעסקים בערבות מדינה, התקדמתי לתפקיד כלכלן ומנהל בכיר. לאחר ניסיון עם אלפי עסקים, פתחתי משרד משלי".

כמה עובדים אני מעסיק?

"כיום אני מעסיק שלושה עובדים, אך מעסיק גם כלכלנים, שמאים ועורכי דין כקבלני משנה".

מה הקשיים שאני מתמודד איתם?

"רשימת הקשיים ארוכה: בשונה מעובד שכיר, עצמאי לא יכול לדעת לעולם מה תהיה ההכנסה שלו בחודש העוקב, ואדם שלא מסוגל לחיות עם אי ודאות לא יכול להיות עצמאי. בנוסף, הוצאות המסים גבוהות מאוד: 17% מע"מ על ההכנסה, 35% מס הכנסה על הרווח, 18% ביטוח לאומי על הרווח ועם חוק הפנסיה מ-2017 גם הפרשה של עוד 1,000 שקל בחודש.

"יש גם את מוסר התשלומים הרעוע. בממוצע אני מממן את הלקוחות 30-60 ימים לאחר מתן השירות, אם על ידי פריסת שיקים מצד הלקוח, או פשוט עיכובים יזומים מצד הלקוח בכדי להרוויח זמן".

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי כעצמאי?

"הוצאות שאינן מוכרות במלואן לרבות הוצאות רכב של 45% בלבד, או הוצאות ביגוד ופגישות עסקיות במסעדות שאינן מוכרות, אף שמדובר בהוצאה שוטפת כחלק מהפעילות העסקית שלי".

מה הכי דחוף לממשלה לטפל בו?

"המדינה צריכה להפחית את המסים לעצמאים. העסקים הקטנים הם המנוע האמיתי של המשק, אך למרבה הצער היחס אלינו הוא לא יותר מזה של גלגל רזרבי".