השערוריה שמטלטלת את ארה"ב: מקינזי ייעצה לקצץ במזון ובתרופות למהגרים לא חוקיים כדי להאיץ גירושם

ארגון "פרופבליקה" חשף 1,500 מסמכים מהם עולה כי חברת הייעוץ הוותיקה ייעצה לממשל האמריקאי איך לחסוך בעלויות הטיפול במהגרים הבלתי חוקיים ששוהים במחנות מעצר בסמוך לגבול • הפרשה מעלה סימני שאלה אתיים סביב פעילות החברה

מחנה מעצר למהגרים בארה"ב / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס
מחנה מעצר למהגרים בארה"ב / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס

ענקית הייעוץ הוותיקה מקינזי נמצאת בלב שערורייה בארה"ב לאחר חשיפה של 1,500 מסמכים מהם עולה כי החברה ייעצה לממשל האמריקאי איך לחסוך בעלויות הטיפול במהגרים הבלתי חוקיים ששוהים במחנות מעצר בסמוך לגבול, לרבות מחנות שבהן הוחזקו משפחות.

לא כל עבודה מכבדת את בעליה: אסור להפריד רווחים מאנשים ומשיקולים מוסריים | רועי ברק, דעה

בין שלל העצות שמעלות עכשיו בארה"ב שאלות אתיות באשר לתפקודה של חברת הייעוץ הוותיקה: הקטנת מכסות מזון למהגרים הבלתי חוקיים, צמצום בהוצאות על תרופות וטיפול רפואי, מיטות וכן בעלויות הפיקוח הכלליות. את המסמכים חשפו "פרופבליקה" - ארגון ללא מטרות רווח שמשמש כמרכז לעיתונאות עצמאית ומתמקד בתחקירים לתועלת הציבור - והם פורסמו במקביל ב"ניו יורק טיימס".

על פי פרופבליקה, מקינזי ייעצה לזרוע האכיפה של רשות ההגירה (ICE) כחלק מהמלחמה של הנשיא דונלד טראמפ בהגירה הבלתי חוקית לארצות הברית. המסמכים שהושגו על ידי הארגון לאחר תביעה לקבלת המסמכים על פי חוק חופש המידע, העלו כי חברת הייעוץ החלה לעבוד עם רשות ההגירה כבר במהלך ממשל אובמה, אך מאז כניסתו של טראמפ לבית הלבן, החברה שינתה כיוון, תהליכים הואצו והיא החלה לחפש דרכים להאיץ את תהליך הגירוש. "תחת ממשל טראמפ, מקינזי התבקשה לשנות כיוון ולעזור לרשות ההגירה להבין כיצד לממש את המדיניות של הבית הלבן בנושא הפסקת הגירה בלתי חוקית", דיווח פרופבליקה.

כחלק מהתחקיר מספר גורמים שהיו מעורים בפרשה תיארו את שלושת היועצים של מקינזי: "הם נראו ממוקדים אך ורק בקיצוץ עלויות ובזירוז הגירושים - פעילויות לכמת ולמדוד מספרית - תוך התעלמות מכך שלמדיניות שהם מתווים תהיה בעלת פוטנציאל להשפעה הרסנית של חייהם של אלפי בני אדם".

אלא שעם קבלת ההמלצות הפנימיות מחברת מקינזי, החלו גורמים רשמיים ברשות לתהות האם הצבת קיצוץ העלויות תהיה שווה למחיר האנושי שייגבה מהעצורים. גורם לשעבר ב-ICE תיאר מספר "פגישות סוערות" בהן שאלו אנשי סוכנות ההגירה את היועצים ממקינזי "האם חסכון בפרוטות במזון ובטיפול רפואי בעצורים מצדיק את עלות הפגיעה האנושית?".

מהמסמכים עלה עוד כי אנשי מקינזי היו כל כך מעורים בתוך הרשות הפדרלית, עד כדי כך שהם הצליחו לשכתב מסמך ממשלתי, שיצדיק את הארכת החוזה עימם בסך 2.2 מיליון דולר. יש לציין כי ההמלצות לקצץ מזון וטיפול רפואי לא יושמו מעולם אך הן נותרו בספרי ההמלצות של רשות ההגירה. החוזה של מקינזי הסתיים ביולי אשתקד, אך החברה המשיכה לחוזה חדש עם סוכנות המכס ושירות הגבולות של ארה"ב בסך 10 מיליון דולר.

בתגובה לדברים מסר דובר מקינזי לפרופובליקה שהמיקוד שלהם היה לעזור לרשות ההגירה להתנהל "בצורה יעילה וחסכונית יותר" וטען עוד כי עבודתם "לא השתנתה כתוצאה מהוראות הביצוע של טראמפ". דובר זרוע האכיפה של הרשות מסר כי "מקינזי הניבה שיפורים ניתנים למדידה, כולל ירידה ניכרת בזמן הגירוש של זרים עם צווי הרחקה".