אחים יעקובי: הניסיון לשקם את אורתם סהר הוביל להסדר חוב נוסף בחברה הבת

בדוחות של יעקובי לרבעון השלישי, החברה מחקה את יתרת השקעתה באורתם סהר בהיקף של כ-7 מיליון שקל וכן רשמה הפרשות של יותר מ-12 מיליון שקל בגין ערבויות שהעמידה "למזמיני עבודות ולספקים של אורתם סהר" • אלה גררו את יעקובי להפסד רבעוני של 28 מיליון שקל

האחים יעקובי / צילום: אריק סולטן
האחים יעקובי / צילום: אריק סולטן

כניסתה של חברת הפרויקטים אורתם סהר להקפאת הליכים בימים האחרונים, כשלוש שנים לאחר הסדר נושים ראשון שגובש בה, הובילה להרעה ניכרת בתוצאותיה הכספיות של אחים יעקובי , המחזיקה במחצית ממניות החברה הבת, העומדת בפני הסדר חוב שני תוך שלוש שנים.

בדוחותיה של יעקובי לרבעון השלישי של 2019, שפורסמו באיחור בשל חוסר הבהירות ששרר באחרונה בנוגע למצבה של החברה הבת, היא מחקה את יתרת השקעתה באורתם סהר, בהיקף של כ-7 מיליון שקל (אחרי ניכוי חלקה בגירעון של אורתם סהר), וכן רשמה הפרשות של יותר מ-12 מיליון שקל בגין ערבויות שהעמידה "למזמיני עבודות ולספקים של אורתם סהר".

אלה גררו את יעקובי להפסד רבעוני של 28 מיליון שקל, המצטבר ל-32 מיליון שקל בין ינואר לספטמבר, זאת אחרי שאת 2018 כולה סיכמה בהפסד של כ-3 מיליון שקל.

יעקובי רכשה יחד עם השותפים חנן אסייאג ורענן אלוני את אורתם סהר ב-2016 במסגרת הסדר חוב, ששיקף אז לנושי החברה תספורת של עיקר כספם.

דוחותיה הרבעוניים של יעקובי חושפים כי כבר לפני כשנה התעוררו חילוקי דעות בין אורתם סהר לבין הבנקים, שהינם נושים מובטחים של החברה, בקשר לשעבודים שנרשמו על נכסיה של אורתם סהר - חילוקי דעות שמנעו מאורתם סהר לקבל אשראי ומימון חדש.

אחרי כמה חודשי משא-ומתן בין הצדדים הם הגיעו לפתחו של בית המשפט בחודש ספטמבר. באוקטובר מונה מגשר במטרה לגבש "מתווה מוסכם להעמדת ערבויות לאורתם", ובתחילת החודש הנוכחי פנתה אורתם סהר לבית המשפט בבקשה דחופה למתן צו הקפאת הליכים והשבת הסמכויות לנאמנים לביצוע הסדר נושים חדש.

עוד מעדכנת יעקובי בדוחותיה, כי השפעות קריסתה של אורתם סהר באות לידי ביטוי גם ביחס ה-EBITDA להוצאות המימון, שבו התחייבה לעמוד מול מחזיקי האג"ח, וכי לעמדתה, לחישוב היחס יש לקחת את חלקה בתוצאות אורתם סהר לרבעון הקודם (השני של השנה).

יעקובי פנתה לנאמן האג"ח בנושא, הצפוי לפנות למומחה חיצוני לקבלת חוות דעת בנושא.

בפעילות השוטפת מציגה יעקובי שיפור בהכנסות גם בתקופת הרבעון וגם מתחילת השנה, אולם שחיקה משמעותית ברווח הגולמי הרבעוני ומעבר להפסד תפעולי שהתקרב ל-10 מיליון שקל.

אחים יעקובי פועלת בתחומי ההקמה וביצוע פרויקטים בתחומים שונים, מתן שירותי אחזקה ותפעול של מערכות ומבנים, סביבה ירוקה (הקמה והפעלת מתקני טיפול בפסולת) ופעילויות נוספות.

מאז הנפקתה בסוף שנת 2017 ניצבו בפני החברה לא מעט אתגרים שבשליטת האחים פיני ואמיר יעקובי, וכך לדוגמה, בשנה שעברה נפגעה באופן משמעותי ממעורבותה בפרויקט הקמת שדה התעופה החדש בתמנע שבדרום הארץ (בסמוך לאילת).

על רקע מצבה, בשנה האחרונה איבדה מנייתה כ-20% משווייה, והשלימה צלילה של כ-75% מאז ההנפקה, ומחירה משקף לחברה שווי נוכחי של פחות מ-90 מיליון שקל.