זכיינות | ניתוח

להקים עסק? הנשים בארה"ב מעדיפות זכיינות

לנשים יש נציגות בולטת כזכייניות בעסקים של שירותים לילדים, שירותים לעסקים, טיפול בקשישים, נסיעות ונדל"ן

נשים יזמות / צילום: shutterstock
נשים יזמות / צילום: shutterstock

נכון למאי השנה, נשים היו בעלים או בעלים משותפים של 35% מסך החנויות בזכיינות ארה"ב - 265,000 חנויות - לפי חברת המחקר Franchise Business Review. זהו גידול של 24% תוך עשור. בכמה מגזרים, כמו עיצוב פנים, מספר הנשים עולה בהרבה על מספר הזכיינים הגברים.

הגידול הזה משקף את מעמדן העולה של נשים בעולם התאגידי, אומרים מומחים ויזמים. כאשר נשים מקבלות גישה ליותר משאבים וקשרים, הן מעיזות יותר לפרוץ החוצה ולהתחיל עסקים משלהן.

"אני חושבת שזה נובע מהעובדה שיש לנו יותר נשים בתפקידי ניהול די בכירים, וכאשר הן עוזבות את התאגידים, יש להן יותר ביטחון לנהל את העסקים שלהן", אומרת ג'ניה ביילי, מנכ"ל אתר שוק הזכיינות FranNet.

הגידול במספר הזכייניות בא בעיצומו של בום ביזמות נשית בכלל. בשנים 2007-2019 מספר העסקים הפרטיים שהוחזקו בעיקר על ידי נשים, בזכיינות או לא, עלה ב-68%, לפי דוח מצב העסקים שבידי נשים מ-2019, שהוזמן על ידי אמריקן אקספרס.

הנשים בארה ב שולטות במקצועות  נשיים
 הנשים בארה ב שולטות במקצועות נשיים

היום, הנשים בארה"ב מחזיקות 42% מסך העסקים. באותה תקופה, מספר העסקים הפרטיים שהוחזקו בעיקר על ידי גברים עלה ב-15%. הדוח לא מפרט כמה מהם היו עסקים בזכיינות.

בחירת עסק בזכיינות על פני פתיחת מיזם חדש יכולה להיות קורצת במיוחד לנשים שנכנסות לכוח העבודה בגיל מאוחר יותר, אומרת דואון לפרידה, בעלים של תשעים מסעדות Denny’s בזכיינות - מה שהופך אותה לבעלים הגדול ביותר ברשת החנויות הזו.

"כשהילדים שלך גדלו, ואת בבית, יש לך זמן בידיים", אומרת לפרידה, מלצרית לשעבר ב- Denny’s שקנתה את חנות הזכיינות הראשונה שלה בגיל 23. "השאלה היא האם את רוצה להקדיש שנתיים מחייך ליצירת משהו חדש, או להבין שאת אוהבת את התפיסה של הזכיינות ורוצה להעז לנסות אותה. זו דרך קצרה בהרבה לבעלות על עסק מאשר התחלה מאפס".

עד כה, המגזרים הפופולריים ביותר לנשים זכייניות הם שירותים לילדים, שירותים לעסקים, טיפול בקשישים, נסיעות ונדל"ן. נשים צריכות עדיין לחדור בגדול לסקטורים גדולים יותר כמו מסעדות- שבהן הן מחזיקות 17% מהזיכיונות - אך הן עולות במספרן על מספר הזכיינים הגברים בכמה מגזרים, לפי FRANdata. בין היתר מדובר על שירותי עיצוב פנים (86% זכייניות), תכנון בתי ספר ותחרויות יופי (68%), ביגוד, צעצועים ואביזרים נלווים (63%) וסוכנויות נסיעות (61%).

"נשים נכנסות לעסקים שהן חשות בהם נוח ומרגישות התאמה. זה נכון גם לגבי גברים", אומרת ביילי מ-FranNet. "אין הרבה נשים באולמות ייצור עם קסדות על הראש. זה גדל, אבל לא כל הנשים חשות בנוח עם זה".