תנועה הנוסעים בנתב"ג ממשיכה לגדול, וחברות הלואו קוסט ממשיכות להרוויח מזה

שש שנים לפתיחת השמיים - וחברות הלואו קוסט כבר תופסות נפח של 30% מהמושבים בקווים השונים מישראל ואליה • מספר המושבים בטיסות מת"א ליעדים שונים באירופה הגיע ליותר מ-20 מיליון ב-2019, כפול ממספר המושבים ב-2013, שנה לפני פתיחת השמיים

שש שנים לפתיחת השמיים - וחברות הלואו קוסט כבר תופסות נפח של 30% מהמושבים בקווים השונים מישראל ואליה. מספר המושבים בטיסות מתל-אביב ליעדים שונים באירופה הגיע ליותר מ-20 מיליון ב-2019, כפול ממספר המושבים ב-2013, שנה לפני פתיחת השמיים. מדובר במושבים בתנועת הלוך ושוב - כך פרסם לאחרונה האתר anna.aero, שבחן את שוק התעופה הישראלי תוך דגש על הגידול יוצא הדופן בהיקף הפעילות של חברות הלואו קוסט.

חברות הלואו קוסט שטסות ליעדים שונים באירופה הציעו השנה 4.7 מיליון מושבים במטוסים - כפול ממספר המושבים שהציעו חברות הלואו קוסט ב-2016. בדיקת האתר הגדירה את הגידול בקרב חברות התעופה האחרות כ"יוצא דופן" בענף התעופה עם גידול של 50% בהיצע המושבים מאז 2015. לפי הדוח, חברות הלואו קוסט מציעות בטיסות לאירופה מספר מושבים הדומה לזה שמציעה אל על.

בדוח מצוינות ריאנאייר, שצירפה השנה את המותג לאודה לקווים מישראל; וויז אייר, חברת הלואו קוסט החזקה ביותר בשוק הישראלי; וטראנסאוויה; כאשר כל אחת מהן הכפילה את היצע המושבים בקווים מתל-אביב.

וויז אייר הצליחה לעבור את איזי ג'ט, חברת הלואו קוסט הוותיקה ביותר בישראל בהיצע המושבים שלה, שמגיע לכ-1.5 מושבים בשנה. ב-2015 איזי ג'ט הייתה חברת הלואו קוסט החזקה ביותר בישראל והציעה בשעתו 700 אלף מושבים בקווים לאירופה. ריאנאייר, שנכנסה לישראל ב-2016, זינקה מאז מאפס לכ-800 אלף מושבים כיום.

נתון חריג אחר שאליו מתייחסת בדיקת האתר הוא מספר נמלי התעופה שמחברים את ישראל ליעדים בעולם - ב-2019 דובר על 141 יעדים. 58 מתוכם הם של יעדי לואו קוסט, כפול מאשר 2016. לפי דוח רשות שדות התעופה שמסכם את 11 החודשים הראשונים של 2019, המגמה הזו נמשכת. ב-11 החודשים הראשונים של השנה תנועת הנוסעים הבינלאומית הסתכמה בכ-21 מיליון נוסעים (הלוך ושוב), צמיחה של 7% לעומת אשתקד. תנועת הנוסעים בחודש נובמבר הסתכמה ב-1.75 מיליון נוסעים (הלוך ושוב) - עלייה של 12% לעומת שנה קודמת.

טרמינל 1 בנתב"ג, ממנו מבוצעות טיסות הלואו קוסט, רשם גידול של 42% בהיקף הפעילות שלו - בחודש נובמבר טסו 215 אלף איש מטרמינל 1, לעומת 152 אלף איש בשנה שעברה. מתחילת השנה ועד לסוף נובמבר שירת טרמינל 1 כ-2.22 מיליון נוסעים, 18% יותר מאשר ב-2018.

אל על הצליחה להגדיל את פעילותה בחודש שנחשב מנומנם מבחינת היקף התיירות שבו, והיא הטיסה 417 אלף נוסעים - 9% יותר מנובמבר 2018. איזי ג'ט אחריה הטיסה 104 אלף נוסעים, קצת יותר מריאנאייר שהכפילה את פעילותה לתנועה של 100 אלף נוסעים. טורקיש איירלינס הטיסה 103 אלף נוסעים בנובמבר, עלייה של 18%. מתחילת השנה הטיסה אל על כמעט 5.4 מיליון נוסעים, עלייה של כ-3% כשהיא תופסת נפח של 24% מהפעילות בנתב"ג, ירידה של 1% לעומת השנה הקודמת.

וויז אייר הטיסה כ-1.18 מיליון נוסעים מתחילת השנה וצמחה ב-19%, ואיזי ג'ט שהטיסה 1.05 מיליון נוסעים צמחה ב-16%. הגידול בהיקף הפעילות של ריאנאייר הסתכם ב-37% ל-652 אלף נוסעים. חברת לואו קוסט אחרת שמתחזקת בישראל היא טראנסאוויה מבית אייר פראנס KLM שמתחילת השנה גדלה ב-22.5%.

גם ארקיע וישראייר הציגו גידול מרשים בפעילות הבינלאומית: ארקיע התברגה חמישית בהיקף תנועת הנוסעים מתחילת השנה עם 733 אלף נוסעים וגידול של כ-12%; וישראייר, השישית בהיקפה עם 730 אלף נוסעים, צמחה בכ-16%.

גם טורקיש איירליינס, המפעילה 10 טיסות יומיות מתל-אביב לאיסטנבול שבטורקיה, הצליחה להגדיל את תנועת הנוסעים ב-7.5%. יונייטד איירליינס צמחה ב-12%. גידול של 30% הציגו אוסטריאן איירליינס, דלתא איירליינס וקתאי פסיפיק (37%).

מתחילת השנה צמצמו במעט החברות הישראליות את נתח השוק שלהן ביחס ל-2018 מ-31.5% ל-30.8%, למרות הגידול שהם הציגו בפעילות הבינלאומית שלהן בחודשים ינואר-נובמבר: 3% לאל על, 16% לישראייר ו-12% לארקיע.