בלי אולימפיאדה או מונדיאל: רוסיה הורחקה מאירועי ספורט לארבע שנים

כך קבעה הסוכנות העולמית נגד סימום • אתלטים רוסים שיוכלו להוכיח כי אינם מוכתמים על ידי שערוריית הסימום ברוסיה, יורשו להתחרות באירועים תחת דגל ניטרלי • עם זאת, נבחרת רוסיה עדיין תוכל להתחרות בטורניר היורו, שגם יתארח ב-2020 בסנט פטרסבורג

קהל רוסי במוקדמות יורו 2020 / צילום: Yiannis Kourtoglou, רויטרס
קהל רוסי במוקדמות יורו 2020 / צילום: Yiannis Kourtoglou, רויטרס

רוסיה קיבלה הרחקה לארבע שנים מכל תחרויות הספורט הגדולות בעולם מהסוכנות העולמית נגד סימום (World Anti-Doping Agency - WADA). משמעות ההרחקה היא שדגל רוסיה לא יונף והמנון רוסיה לא יושמע באירועי ספורט כמו אולימפיאדת טוקיו בשנה הבאה וגביע העולם בכדורגל, שייערך בקטאר בשנת 2022.

עם זאת, אתלטים רוסים שיוכלו להוכיח כי אינם מוכתמים על ידי שערוריית הסימום ברוסיה, יורשו להתחרות באירועים תחת דגל ניטרלי.

ההחלטה של WADA מגיעה לאחר שהסוכנות הרוסית נגד סימום הוכרזה כלא אמינה, כשהתגלה כי התבצעו מניפולציות בנתוני מעבדה בינואר 2019. הסוכנות הרוסית הייתה אמורה להגיש נתונים חדשים ל-WADA לאחר שזו החזירה את רוסיה לאירועים בינלאומיים בתום הרחקה של שלוש שנים, גם זו על רקע סימום ספורטאים בקנה מידה ארצי.

לסוכנות הרוסית יש 21 ימים לערער נגד ההרחקה.

סגנית הנשיא ב-WADA, לינדה הללנד, ציינה כי לדעתה ההרחקה "אינה מספיקה". הללנד הוסיפה כי רצתה "סנקציות שהרוסים לא יוכלו לעקוף. אנחנו חייבים לאתלטים נקיים מסמים ליישם את הסנקציות הכבדות ביותר על הרוסים".

בסך הכל, 168 אתלטים מרוסיה התחרו תחת דגל ניטרלי באולימפיאדת החורף בפיונגיאנג ב-2018, לאחר שהמדינה הורחקה מאירועי ספורט בינלאומיים בעקבות משחקי 2014, אותם אירחה בסוצ'י. נזכיר כי אתלטים רוסים זכו ב-33 מדליות בסוצ'י, 13 מתוכן זהב. רוסיה נפסלה מלהתחרות בתחרויות אתלטיקה בינלאומיות מאז 2015.

למרות ההרחקה, רוסיה תוכל להתחרות בטורניר היורו 2020, בו סנט פטרסבורג צפויה להיות עיר מארחת. הסיבה לכך היא שטורניר היורו אינו מוגדר על ידי WADA כאירוע ספורט "גדול".