התחרות על ארוחת הצהריים מעלה הילוך: סיבוס חוברת לוולט במלחמה מול תן ביס

ספקית שירותי ההסעדה סיבוס חוברת לאפליקציית משלוחי האוכל Wolt, כדי לחזק את כוחה בתחרות מול החברה החזקה בתחום - תן ביס, וכדי לקצר את זמן המשלוחים לחצי שעה בממוצע • בנוסף, ל"גלובס" נודע כי Wolt מרחיבה את שירותיה גם לראשל"צ ולפ"ת

סיבוס חוברת ל-Wolt במלחמה מול תן ביס / צילומים: שלומי יוסף
סיבוס חוברת ל-Wolt במלחמה מול תן ביס / צילומים: שלומי יוסף

שוק משלוחי האוכל בישראל ממשיך לבעבע: אפליקציית משלוחי האוכל Wolt, שפשטה על רחובות תל-אביב והתרחבה לאחרונה לערים נוספות, חוברת לשחקנית שירותי ההסעדה לחברות - סיבוס. זאת המטרה לחזק את כוחן של השתיים בתחרות מול תן ביס. החל מהחודש הקרוב, לקוחות סיבוס יוכלו להזמין משלוחים באמצעות השירות של Wolt, ובזמן המשלוח שהיא מציעה - 30 דקות בממוצע.

כיום המודל של Wolt פונה ישירות לצרכנים (B2C), ואילו המודל של סיבוס פונה רק לעסקים (B2B), בעוד שהמתחרה הגדולה של שתיהן - תן ביס - יודעת לספק את שני השירותים האלה, בעיקר בכל מה שנוגע לקהלים מתחום ההייטק. כעת מבקשות שתי החברות לנגוס בפעילות העסקית של תן ביס ולהפוך את הכרטיס של סיבוס לאטרקטיבי יותר עבור חברות שרוצות לתת הטבה לעובדים שלהן.

המהלך מהווה חוליה נוספת באבולוציה של שוק המשלוחים בישראל, שעד לפני מספר שנים היה רדום והסתכם ברשתות ובמסעדות שדאגו למשלוחים באופן עצמאי או דרך פעילויות ייעודיות קטנות יחסית. קפיצת המדרגה הגדולה בתחום התרחשה ביולי אשתקד, כשחברת תן ביס הישראלית נרכשה על-ידי חברת Take away ההולנדית בתמורה ל-135 מיליון אירו. בהמשך, Wolt הפינית החלה לפעול בישראל, בתחילה רק בתל-אביב, ומאז התחום חווה התעוררות של ממש. למעשה, הבשורה של היום - החיבור העסקי בין Wolt לסיבוס - היא תולדה ישירה לכך. 

Cibus וWolt מאחדות כוחות כדי להתמודד עם תן ביס
 Cibus וWolt מאחדות כוחות כדי להתמודד עם תן ביס

הדאטה של סיבוס הקהל הצעיר מ-Wolt

החיבור בין Wolt לסיבוס אמור להתבסס על הדאטה שקיימת בסיבוס בכל הנוגע למגזר העסקי, ועל האטרקטיביות של וולט בקרב קהלים צעירים. "סיבוס מביאה את הכוח השיווקי, וולט את התפעולי", אמר ל"גלובס" איתן לב טוב, מנכ"ל סיבוס. "אנחנו מעריכים שמדובר בתוספת של אלפי משלוחים ביום".

שיתוף-הפעולה הזה אמור לצאת לדרך באזורים בהם פועלת Wolt כיום - תל-אביב, רמת גן, גבעתיים, רמת השרון, הרצליה וכפר שמריהו, ובהמשך להיכנס גם לערים נוספות בהתאם להתרחבות הפריסה של Wolt.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי Wolt צפויה להיכנס בחודשיים הקרובים לשתי ערים נוספות: ראשון-לציון ופתח-תקווה, תחת החיבור עם סיבוס.

לדברי לב טוב, "בעולם ההייטק שעובדיו משתמשים ב-Wolt באופן קבוע - תן ביס חזקה יותר, ונתח השוק שלה עומד על למעלה מ-60%. אנחנו בנחיתות בתל-אביב. לכן השימוש ב-Wolt יאפשר לנו להיות תחרותיים יותר ולפנות ללקוחות שלא עובדים איתנו כיום".

מדובר בשיתוף-פעולה ראשון מסוגו, שטרם התקיים במדינות אחרות בהן פועלות שתי החברות הללו. אם הוא יתברר כמוצלח, חברות-האם העולמיות עשויות לאמץ את המודל ולהרחיבו למדינות נוספות. לדברי לב טוב, "אפשר לומר שבחברה העולמית נושאים עיניים ועוקבים בדריכות אחרי שיתוף-הפעולה הזה".

העמלה מהמסעדות: בין 25% ל-30%

בשנתיים האחרונות נשמעת ביקורת על המודל העסקי של החברות המתווכות ועל גובה העמלות שהן גובות ממסעדות. לפי הערכות, גובה העמלות לשירותים שמספקות כיום Wolt ותן ביס נע בין 25% ל-30%.

על רקע החיבור בין Wolt לסיבוס אומר לב טוב כי "אנחנו נביא עוד טראפיק שלא קיים היום, מבלי להעמיס את העלות הנוספת שלנו על המסעדות. מסעדה תשלם את העמלה הרגילה שהיא משלמת לWolt על לקוח פרטי, גם אם ההזמנה בוצעה באמצעות סיבוס. לכן המסעדה לא נפגעת מהחיבור בין שתי הפלטפורמות, היא רק מקבלת עוד טראפיק".

בנוגע לשאלה מדוע שסיבוס לא תקים שירות משלוחים משל עצמה, אומר לב טוב כי "אנחנו מתמחים בארגונים ובהנגשה אליהם. כדי לשלוט בשני העולמות האלה יש תקורות ועלויות מאוד גדולות, ואנחנו מאמינים שקשה להצטיין בשניהם, ומעדיפים להשתמש בשותפים. אנחנו מביאים את הנוכחות מול ארגונים, ו-Wolt מביאה את היתרונות של הסקסיות והצעירות שלה".

הכניסה של וולט לישראל נולדה כמעט במקרה. חודשים ספורים לפני הכניסה, מנכ"ל הפעילות של החברה בארץ, אמרי גלאי, בכלל פנה לכיוון אחר לגמרי. בתחילת 2018 הוא מונה למנכ"ל השלוחה הישראלית של OFO, ענקית האופניים השיתופיים מסין, אבל הפעילות של החברה נקלעה לקשיים בכל העולם, וכמה חודשים לאחר מכן נסגרה גם הפעילות בארץ, במקביל ל-20 מדינות נוספות. גלאי נותר עם הצוות שגייס - אבל ללא חברה.

"ניסינו לחשוב איזה תחום לא עבר עדיין Disruption (חדשנות משבשת). כל מי שטס לחו"ל לתקופה ארוכה והשתמש באירופה או בארה"ב בשירות של Deliveroo או ב-UberEats, הרגיש כאן בחסך - כך שהיה ברור שזה תחום שהחדשנות בו עדיין לא הגיעה לישראל", סיפר גלאי ל"גלובס" בעבר. "פנינו ל-Wolt והצענו להם להיכנס לשוק הישראלי, אפילו שיש כאן מעט תושבים. האקזיט של תן ביס הראה את הפוטנציאל הקיים בשוק".

מול Wolt וסיבוס ניצבת המתחרה הגדולה שרכשה את תן ביס - Take away.  החברה פועלת ב-12 מדינות, כשישראל נחשבת לאחד השווקים המובילים שלה. לפני ישראל, שמהווה את השוק השישי בהיקף המכירות של החברה, ניצבות הולנד (מדינת-האם), גרמניה, בלגיה, אוסטריה ופולין.

הפעילות הישראלית של החברה כוללת 5,240 מסעדות, עם כ-247 אלף משתמשים פעילים בארבעת החודשים האחרונים של 2018. מניתוח שעשתה החברה בדוחותיה הכספיים סימנה החברה את גודל הפוטנציאל בשוק הישראלי - 6.5 מיליון איש בגילאי 15 ומעלה. עם זאת, החברה מעריכה כי נכון להיום רק 4% מהפוטנציאל הגלום בישראל ממומש.