עם מי הסתבכה גרטה טונברג בדרכה הביתה לשבדיה?

הנערה השבדית שסייעה לשנות את דעת הקהל העולמית במאבק נגד ההתחממות הגלובלית ונבחרה לדמות השנה של מגזין "טיים" זכתה לנזיפה מלא אחרת מאשר הרכבת הגרמנית

גרטה טונברג / צילום: Susana Vera, רויטרס
גרטה טונברג / צילום: Susana Vera, רויטרס

גרטה טונברג, הנערה השבדית שסייעה לשנות את דעת הקהל העולמית במאבק נגד ההתחממות הגלובלית, שבה לביתה בשבדיה, אחרי מסע של חודשים הלוך וחזור על פני האוקיינוס האטלנטי, מצפון אמריקה לדרומה בכלי רכב חשמליים וידידותיים לסביבה, כשהיא מקדמת כל העת את הצורך להפחית את פליטות גזי החממה. היא זכתה לתשואות היכן שהופיעה, נבחרה לדמות השנה של מגזין "טיים", אבל דווקא במקטע האחרון של מסעה - כשעברה בגרמניה - זכתה לנזיפה מלא אחרת מאשר הרכבת הגרמנית - "דויטשה באהן".

ראשיתה של הפרשה בציוץ שפירסמה טונברג בסוף השבוע, בעודה על רכבת גרמנית מהירה. היא תועדה מתסכלת מבעד לחלון כשהיא יושבת על הרצפה במעבר בין הקרונות, ליד ערימת מזוודות ענקית. "אני נוסעת ברכבות הצפופות דרך גרמניה", כתבה טונברג מעל התמונה, "ואני סוף סוף בדרך הביתה!".

בתחילה, דויטשה באהן, הידועה ביחס נוקשה ובלתי-ידידותי כלפי נוסעים, שכרטיסניה אינם מהססים להוריד מהרכבת בשום-מקום נוסעות בהריון ללא כרטיס מתאים ושמסרבים בעקביות לדבר באנגלית, שמרה על איפוק. "אנחנו מאחלים לגרטה מסע מוצלח הביתה", צייצה דוברות החברה בלקונית ב"טוויטר" בבוקר יום שבת, "נמשיך לעבוד כדי לספק יותר רכבות, יותר חיבורים ויותר מושבים".

כמה שעות לאחר מכן, קפץ למישהו ב"דויטשה באהן" הפיוז. "גרטה היקרה, היה נחמד שהיית אתנו על הרכבת הבין-עירונית המהירה 74 ICE בשבת... היה נחמד אפילו יותר אם היית מדווחת כמה ידידותי ויעיל היה השירות שקיבלת על ידי הצוות שלנו במחלקה הראשונה", צייץ אותו חשבון, ברמז שהנסיעה של הצעירה השבדית לא היתה כה קשה כפי שצייצה. במהרה האשימו גולשים את טונברג הצעירה בהטעייה, ואפילו רמזו שהיא ביימה את התמונה העגומה בה היא נראית יושבת במסדרון. 

הטעות הובררה בשורת ציוצים. הסתבר שטונברג נאלצה לשבת במסדרון בחלק מהנסיעה, אחרי שרכבת מהירה מבאזל בוטלה, ונסעה כך עד לגטינגן, מרחק כמה שעות נסיעה. משם המשיכה במחלקה ראשונה להמבורג, עם כמה ממלוויה, ומשם ככל הנראה ברכבת לילה לשבדיה.

טונברג לא כעסה על הציוץ הנוזף של ה"דויטשה באהן". "כמובן שזאת לא היתה בעיה", כתבה בטוויטר, "רכבות צפופות הן סימן טוב, משום שהמשמעות היא שהביקוש לנסיעה ברכבת הוא גבוה!". ברכבת הגרמנית צפויים דווקא ליהנות מפירות מאבקה של טונברג, ושל תנועת "ימי שישי למען העתיד" שייסדה. חוק האקלים שקיבלה הקואליציה הגרמנית לפני כחודשיים, בין השאר בלחץ דעת הקהל, קובע כי בעתיד הקרוב תסובסד נסיעה ברכבות בגרמניה, יושקעו מיליארדים בקווים חדשים ויוטלו מסים על התחרות - טיסות לטווח קצר.