החברה שפיתחה את פורטנייט קוראת תיגר על מודל ההכנסות של גוגל פליי

אפיק גיימס השיקה גרסה של המשחק הפופולרי, הכוללת מערכת תשלומים מובנית שמאפשרת לחברה לשמור על כל ההכנסות מהמשחק, מבלי לתת לגוגל נתח מהן

עמדת פורטנייט / צילום: shutterstock
עמדת פורטנייט / צילום: shutterstock

חברת אפיק גיימס (Epic Games), היוצרת של המשחק פורטנייט, קוראת תיגר על מדיניותה של גוגל לגבות חלק מההכנסות מהמשחק בחנות האפליקציות שלה, כאשר הרגולציה מתחילה לבדוק את ההסדרים הללו בין חברות הטכנולוגיה ומשתמשי האפליקציות באתרים שלהן.

אפיק מבקשת מגוגל לפרסם בחנות האפליקציות שלה גרסה של פורטנייט עם מערכת תשלומים מובנית שמאפשרת לחברה המפתחת לשמור על כל ההכנסות מהורדת המשחק. גוגל של אלפאבית גובה היום 30% מכל הרכישות של שחקני פורטנייט או משחקים אחרים שהמשתמשים מורידים מחנות האפליקציות שלה.

המהלך של אפיק מכניס את גוגל למצב לא נוח שבו היא צריכה לאשר את המשחק ולוותר על תזרים הכנסות משתלם, או לספק בפוטנציה לרגולציה של ההגבלים העסקיים ראיות לכך שהיא לוחצת יותר מדי על חברות קטנות ממנה.

"אנחנו מאמינים שהצורה הזו של קשירת דמי שירות עם עמלה של 30% אינה חוקית במקרה של פלטפורמת הפצה עם נתח שוק של מעל 50%", מסר בהודעה מנכ"ל אפיק גיימס טים סוויני. "אפיק לא מבקשת החרגה מיוחדת לעצמה. אנחנו מצפים לראות שינוי כללי לפרקטיקה של תעשיית הסמארטפונים בנושא זה". המשחק פורטנייט זמין גם במכשירים של אפל, שגם היא מאפשרת הפצה רק דרך חנות האפליקציות שלה וגובה מאפיק 30%.

נבדק האם גוגל ואפל "חונקות" את התחרות

פורטנייט הוא משחק חינמי, ובו ניתן להמיר כסף וירטואלי בכסף אמיתי שהמשתמשים יכולים להוציא על תוספות למשחק, כמו למשל תלבושות אווטאר וצעדי ריקוד.

משחק הירי נגיש על גבי מכשירים ניידים עם תוכנת ההפעלה אנדרואיד של גוגל מאז השנה שעברה, אם כי רק אחרי הורדה מהאתר של אפיק. כעת רוצה יצרנית המשחק להפיץ את המשחק החינמי באמצעות חנות האפליקציות של גוגל, גוגל פליי, וזאת כדי להרחיב את ההפצה. כאן גובה גוגל 30% מהמכירות.

"לגוגל פליי יש מודל עסקי ומדיניות חיוב שמאפשרת לנו להשקיע בפלטפורמה שלנו ובכלים כדי לעזור למפתחים לבנות עסקים מצליחים תוך שמירה על בטיחות המשתמשים", מסרה גוגל בתגובה. עוד מסרה כי היא מצפה מחברות שרוצות להפיץ את היישומים שלהן באמצעותה "להשתתף באותם תנאים של מפתחים אחרים". בהודעה נאמר שהחברות יכולות להפיץ את המשחק שלהן למשתמשי אנדרואיד גם ללא הערוץ של גוגל.

גוגל ואפל, שגם היא גובה תשלום על הפצה ממפתחי אפליקציות, מהוות את הרוב המכריע של המכירות שנובעות מהורדות וקניות של תוספות למשחק. מחוקקים בארה"ב בודקים אם השתיים "חונקות" את התחרות ומקשות יותר מדי על מפתחי המשחקים להרוויח מהם.

חברות אחרות השיבו מלחמה או ניסו דרכים שעוקפות את העמלות של חנויות האפליקציות של גוגל ואפל. במרץ הגישה ספוטיפיי תביעת הגבלים עסקיים נגד אפל באירופה, שבה מאשימה חברת שירותי הזרמת המוזיקה את אפל בשימוש לרעה בחנות האפליקציות שלה כדי להגביל תחרות מול שירות אפל מיוזיק שלה. ספוטיפיי טענה שאפל מקשה על שירותי מינויים יריבים לשווק את עצמם למשתמשים ללא מערכת התשלומים של אפל.

אפל הגנה על הנוהג שלה לגבות 30% מהמכירות באמצעות חנות האפליקציות שלה בתגובה לביקורת מצד ספוטיפיי. היא טענה שהיא זכאית לחלק ממכירות האפליקציה כי היא בנתה את החנות ומעסיקה בה צוות שבודק אלפי אפליקציות לעמידה בחוקי הפרטיות והתוכן.

מדיניות חנות האפליקציות של גוגל מצויה תחת מעקב גם בחו"ל. דיסקונקט, מפתחת אפליקציות נוספת, התלוננה השנה בפני מפקחים אירופים כי גוגל מנצלת לרעה את שליטתה בשוק. גוגל כינתה את התלונה "חסרת בסיס".

"גוגל ואפל מרוויחות יותר מהמפתחים עצמם"

פורטנייט הוא אחד המשחקים הפופולריים ביותר בשוק משחקי הווידיאו בשנתיים האחרונות. במרץ דיווחה אפיק כי למשחק יש 250 מיליוני שחקנים. חברת המחקר נילסן העריכה ביוני שהמשחק הניב 3.9 מיליארד דולר בהכנסות, מאז שהוא הושק במחצית 2017.

אפיק הגישה רשמית את פורטנייט לגוגל לפרסום השבוע. יישומים ממפתחים שחדשים לגוגל פליי, כמו אפיק, צריכים להמתין לרוב שבעה ימים כדי לקבל את האישור מגוגל.
אפיק, אגב, כבר התווכחה עם גוגל בעבר: כשגרסת פורטנייט למכשירי אנדרואיד עלתה בשנה שעברה, חוקרי גוגל חשפו חור בטיחותי בתוכנת הפיתוח של היישום שחשף את הטלפונים של המשתמשים להאקרים. גוגל פרסמה בפומבי את הליקוי על אף שאפיק ביקשה ממנה להמתין עד להטלאת התוכנה.

בשנה שעברה הקימה אפיק חנות יריבה להורדת משחקים הגובה רק 12% ממפתחים, שיכולים גם להשתמש במערכת התשלומים שלהם.

המנכ"ל סוויני אמר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" ביוני שההסדר הזה עדיין משאיר לאפיק שולי רווח הוגנים. גוגל ואפל, עם אחוזי ההשתתפות של 30%, "מרוויחות יותר ממה שמרוויחים רוב המפתחים עצמם", הוא אמר.