כלל ביטוח תעמיד הלוואה של מיליארד שקל לחברת הקניונים גזית גלוב; מגדל תלווה 600 מיליון שקל לחברת הבנייה אזורים

ההלוואה לגזית גלוב מובטחת בשיעבוד מתחמי G City בראשל"צ, ואילו זו של מגדל בשיעבוד על מתחמי "דירה להשכיר" בראשל"צ ובאור-יהודה • כלל ביטוח השלימה גיוס של 650 מיליון שקל, שהמשקיעים הבולטים בו הם אבי באום, קרן הגידור זימר פרטנרס והחברות אלוני חץ ואלרוב נדל"ן

חיים כצמן, מנכ"ל גזית גלוב / צילום: איל יצהר
חיים כצמן, מנכ"ל גזית גלוב / צילום: איל יצהר

חברת כלל עסקי ביטוח  השלימה אמש (ב') בהצלחה גיוס של כ-650 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור, שאותה הובילה חברת דיסקונט קפיטל חיתום. במסגרת המכרז הציבורי שהתקיים אתמול, נותר מחיר ההנפקה על 53.87 שקל למניה, וכן נקבע כי שיעור ההקצאה לכלל המשתתפים יעמוד על 98.5% מהיקף הזמנותיהם. 

הנפקת המניות תגדיל בכ-18% את בסיס ההון של כלל ביטוח, המתנהלת כיום ללא בעל שליטה, ותביא לדילול בעלי המניות הקיימים של החברה, שלא השתתפו בהנפקה. כך למשל, קבוצת אי.די.בי פתוח, שהחזיקה לפני ההנפקה ב-11.8% ממניות כלל ביטוח, תדולל בעקבותיה לשיעור החזקה של כ-9.7%.

מנתונים שפרסמה כלל ביטוח לפני המכרז הציבורי, עולה כי במכרז המוסדי נטלו חלק גופים מוסדיים, שחקני נוסטרו, קרנות גידור, חברות ציבוריות ומשקיעים פרטיים גדולים. כך למשל, השקיעה קרן הגידור זימר פרטנרס של סטיוארט ג'ייסון זימר סכום של כ-73 מיליון שקל ברכישת 1.38 מיליון מניות בהנפקה. בעקבות הרכישה מחזיקה כעת זימר פרטנרס בכ-2.1% ממניות כלל ביטוח.

שתי חברות נדל"ן גדולות השתתפו גם הן בהנפקה: אלוני חץ, שנמצאת בשליטת נתן חץ, רכשה כ-1.2% ממניות כלל ביטוח בהשקעה של כ-42 מיליון שקל, ואילו אלרוב נדל"ן של אלפרד אקירוב רכשה כ-0.9% מהמניות בהשקעה של כ-32 מיליון שקל. 

עם המשקיעים הפרטיים בהנפקה נמנה אבי באום, בעל השליטה בחברת שירותי המיחשוב חילן טק, שרכש כ-0.6% מניות כלל ביטוח תמורת כ-21 מיליון שקל. מורי ארקין, שהחזיק לפני ההנפקה ב-8% ממניות כלל ביטוח, השקיע סכום נוסף של כ-9 מיליון שקל במטרה לשמור על שיעור החזקתו בחברה.

הלוואה של מיליארד שקל לגזית גלוב 

בתוך כך, דיווחה אתמול כלל ביטוח כי תעמיד לקבוצת הנדל"ן המניב גזית גלוב הלוואה בסך 1 מיליארד שקל לתקופה של כ-10 שנים, ועם משך חיים ממוצע (מח"מ) של כ-8.7 שנים. ההלוואה תישא ריבית שנתית צמודת-מדד של 1.17%, ו-80% מסכום הקרן ייפדה בתשלום אחד בדצמבר 2029 - מועד סיום חייה של ההלוואה.

ההלוואה מובטחת בשיעבוד הנכס G City בראשון-לציון, הכולל מתחם בילוי ופנאי ושני מתחמי פאואר סנטר, המהווים רצועה מסחרית משמעותית וייחודית לאורך שדרות משה דיין, הנפרסת על שטח בבעלות פרטית של כ-80 דונם באורך כקילומטר. הנכס כולל יותר מ-120 חנויות ומרכזי בילוי, ובהן חנות דקטלון, סינמה סיטי וסופרמרקטים מרשתות שופרסל ורמי לוי, והוא נהנה מתנועה של כ-12 מיליון מבקרים בשנה.

ההסכם עם כלל ביטוח יאפשר לגזית גלוב לנצל את ההלוואה בשלוש משיכות בתקופות זמן שונות, בהתאם לצורכי החברה ולצפי תזרים המזומנים שלה. מבנה זה מספק לגזית גלוב גמישות ויעילות כלכלית, תוך קיבוע הריבית לטווח ארוך.

את ההלוואה נטלה גזית גלוב, לאחר שדיווחה בשבוע שעבר כי השלימה רכישה עצמית של איגרות חוב מסדרה י"א שלה בהשקעה של 1.2 מיליארד שקל. זאת, לאחר שהצעת הרכש שהגישה לסדרה זו זכתה לשיעור היענות גבוה של כ-86%. לפי גזית גלוב, הצלחת המהלך צפויה לחסוך לה הוצאות ריבית של כ-45 מיליון שקל בשנה.

לדברי יוסי דורי, מנהל חטיבות ההשקעות בכלל ביטוח, בחברה משקיעים משאבים רבים בהגדלת נפח העסקאות הלא-סחירות בישראל ובעולם, מתוך אסטרטגיה ארוכת טווח לייצר לעמיתים תשואות עודפות על השוק הסחיר. "מדובר באחת מעסקאות האשראי הגדולות והאטרקטיביות שנעשו על ידי גוף מוסדי בישראל, הן בהיבט התשואה והן בהיבט הבטוחה", הוסיף דורי.

את העסקה הובילו ליאת חזות מנהלת מערך האשראי והתשתיות בחטיבת ההשקעות בכלל ביטוח, ואריק רוט מנהל האשראי העסקי בחברה. כלל ביטוח יוצגה בעסקה על ידי עוה"ד אלית אלקון וליאור רלוי ממשרד גורניצקי ואילו גזית גלוב יוצגה בידי עו"ד אסף עוז ממשרד מיתר. חברת החיתום של מנורה מבטחים ייעצה לצדדים בעסקה.

הלוואה של 600 מיליון שקל לאזורים

כלל ביטוח איננה חברת הביטוח היחידה העוסקת בהגדלת תיק ההשקעות שלה באמצעות הלוואות לא-סחירות. היום דיווחו גם חברת הביטוח מגדל וחברת הבנייה אזורים כי חתמו ביניהן על הסכם אשראי בהיקף של 600 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם, תעמיד מגדל חוב בכיר עבור חברת ריט אזורים ליווינג (חברת בת של אזורים), העוסקת בהקמה ותפעול מתחמי דיור להשכרה לטווח ארוך. המימון יוקצה לפרויקטים שבהם זכתה ריט אזורים ליווינג במסגרת מכרזי החברה הממשלתית "דירה להשכיר" בראשון-לציון בשכונת הרקפות, ובאור-יהודה בשכונת בית בפארק. מגדל תעניק לשני הפרויקטים מימון בהיקף של כ-600 מיליון שקל, ותלווה אותם בתקופת ההקמה ובתקופת התפעול. המימון יועמד לטווח ארוך - לתקופה של 10 שנים מסיום ההקמה.

מדובר בעסקת אשראי המגובה בביטחונות על נכסי וזכויות שני הפרויקטים ובערבות חברת אזורים, בתקופת ההקמה. העסקה נעשית בתחום צומח ומתפתח של השכרת דירות מגורים לטווח ארוך במסגרת מכרזים של חברת "דירה להשכיר". מדובר בשיתוף פעולה ראשון בין מגדל לאזורים בתחום האשראי.

עסקת המימון מיועדת לשני פרויקטים להשכרה לטווח ארוך, שנמצאים בשלבי הקמה. מימון של 225 מיליון שקל יוענק לפרויקט LIVING ראשון-לציון, שיכלול שני מגדלים בני 24 קומות, שבכל אחד מהם 108 דירות, המיועדות כולן להשכרה לטווח ארוך. הצפי לאכלוס המגדלים הוא בעוד כשנתיים מהיום.

המימון השני, בהיקף של 376 מיליון שקל, יוענק לפרויקט LIVING בית בפארק בשכונת בית בפארק באור-יהודה, הסמוכה לצומת סביון. הפרויקט כולל שבעה בניינים בני 10 קומות כל אחד, ובסך הכל 364 דירות המיועדות להשכרה לטווח ארוך. הפרויקטים יכללו גם חדר כושר, חדר חוגים, חדר לאירועים, חדר לימוד ועוד.

לדברי אזורים, הפרויקט באור-יהודה נמצא בשלבי בנייה והאכלוס צפוי בקיץ 2021. לחברה פרויקט השכרה לטווח ארוך פעיל ומאוכלס באופן מלא באשדוד, הכולל 112 יחידות דיור, וכן פרויקט נוסף עתידי בבת ים. 

לדברי רות לוי, מנהלת מערך האשראי העסקי במגדל, תחום האשראי הלא-סחיר הוא נדבך משמעותי במפעילות ההשקעות של החברה. "עסקה זו עם חברת אזורים היא חלק מאסטרטגיה כוללת להגדיל את תיק האשראי הלא-סחיר בתחום הנדל"ן בישראל ולגוונו בפרויקטים עם תזרים יציב וחזק לאורך שנים קדימה", ציינה לוי. 

את אזורים יצגו בעסקה עורכי הדין נפתלי ניר, מיכל סגמון וניר רודניצקי ממשרד יגאל ארנון ושות'. מגדל יוצגה בעסקה על ידי עוה״ד אורי מנדל ואורן טל ממשרד יוסי לוי ושות׳. עומרי לוי מ"אקטיב חיתום" ליווה את העסקה.