אנרגיה מתחדשת: אנרג'יקס זכתה במכרז בפולין; אנלייט גייסה 358 מיליון שקל וממשיכה להתרחב באירופה

אנרג'יקס זכתה במכרז של רשות החשמל הפולנית להקמת שתי חוות רוח שאת הקמתן היא מעריכה בעד 600 מיליון שקל • אנלייט השלימה את הסגירה הפיננסית לפרויקט חוות אנרגיית רוח בקוסובו מול גופים פיננסיים אירופיים מובילים

שתי החברות המובילות בארץ בתחום האנרגיה המתחדשת (סולארית ורוח), אנרג'יקס  ואנלייט , פרסמו היום ובימים האחרונים מספר דיווחים חשובים. אנרג'יקס, הנמצאת בשליטת אלוני חץ , דיווחה הבוקר (א') כי זכתה במכרז אנרגיית רוח לתעריף מובטח לייצור חשמל, שפורסם על-ידי רשות החשמל הפולנית, לשני פרויקטים שבבעלותה להקמת חוות רוח בהספק כולל של כ-120 מגוואט.

במסגרת תנאי המכרז, כל אחת מחוות הרוח שזכו, תהיה זכאית לתעריף מובטח, צמוד מדד, למשך 15 שנים ביחס לתפוקת חשמל בשיעור ממוצע של כ-65% מצפי ייצור החשמל בכל אחת מחוות הרוח. היתרה תימכר במחירי שוק.

באנרג'יקס מעריכים את עלות ההשקעה הצפויה להקמת שתי חוות הרוח שזכו במכרז בכ-500-600 מיליון שקל. החברה צופה כי הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) השנתי הממוצע שצפויות להניב שתי חוות הרוח עם הפעלתן המסחרית המלאה, הצפויה במחצית השנייה של 2021, מוערך ב-55-65 מיליון שקל.

אנרג'יקס, שאותה מוביל המנכ"ל אסי לוינגר, עוסקת בייזום, פיתוח, הקמה והפעלה של מתקנים לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת ומכירת חשמל המיוצר במתקנים אלה. החברה פועלת בתחומי אנרגיית הרוח והאנרגיה הסולארית בישראל בפולין, ולאחרונה החלה לפעול גם בארה"ב.

מניית אנרג'יקס רשמה היום עלייה של 2% והשלימה התקדמות של 105% מתחילת 2019. שווייה של החברה בבורסה הגיע לכ-4.1 מיליארד שקל.

אנלייט ממשיכה בהתרחבות מהירה באירופה

חברה נוספת הפועלת בתחום האנרגיה המתחדשת, אנלייט, ממשיכה גם היא בתהליך התרחבות מהיר למדי באירופה. החברה דיווחה ביום חמישי האחרון כי השלימה גיוס של כ-358 מיליון שקל בהנפקת מניות במחיר של 4.25 שקלים למניה, בדומה למחיר הסגירה של המניה בבורסה ביום רביעי.

עוד לפני ההנפקה, בתחילת השבוע שעבר דיווחה אנלייט כי השלימה את הסגירה הפיננסית לפרויקט חוות אנרגיית הרוח "Selac" בקוסובו, בהספק של כ-105 מגוואט, מול גופים פיננסיים אירופיים מובילים. אנלייט מחזיקה ב-60% מחברת הפרויקט וגופים מוסדיים מקבוצת הפניקס מחזיקים ב-40% הנותרים.

המימון יינתן לחברת הפרויקט במתכונת של מימון פרויקטאלי נון-ריקורס בהיקף של כ-115 מיליון אירו, כ-70% מעלות ההשקעה בפרויקט. חברת הפרויקט תעמיד את יתרת עלות ההשקעה בפרויקט, המוערכת בכ-50 מיליון אירו. מסגרת ההלוואה תיפרס על פני תקופת ההקמה של הפרויקט וכן 11 שנים נוספות ממועד ההפעלה המסחרית שלו.

הפרויקט בקוסובו אמור להתחיל לפעול בחצי השני של 2021, ובאנלייט מעריכים ב-12 השנים הראשונות להפעלתו כי תקבולי החשמל של הפרויקט יסתכמו בכ-25 מיליון אירו בממוצע לשנה, ולאחר מכן מכירת החשמל תבוצע בתנאי שוק, מה שצפוי להניב הכנסה של 28-38 מיליון אירו לשנה למשך 13 שנים.

עוד דיווחה אנלייט בשבוע שעבר, כי היא מנהלת מו"מ לרכישת מלוא הבעלות על פרויקט במזרח אירופה בהספק כולל של 100 מגוואט. במקביל, מנהלת החברה משא ומתן מתקדם לחתימה על הסכם כוונות למימון פרויקט אנרגיית הרוח Gecama בספרד, בהספק כולל של 312 מגוואט, המצוי בתהליכי פיתוח מתקדמים.

בנוסף, השלימה החברה סגירה פיננסית לפרויקט אנרגיית הרוח שהיא מקימה בשבדיה (פיקאסו) ביחד עם מנורה מבטחים (69% מההכנסות לאנלייט ו-31% למנורה מבטחים) בהיקף של כ-113 מגהוואט.

המנכ"ל גלעד יעבץ ציין היום, כי "תנאי המימון ממקסמים את תנאי המאקרו בשוק העולמי כיום, ומשקפים את האמון ביכולות החברה בקרב מממנים באירופה. עבודות ההקמה של הפרויקט בקוסובו כבר נמצאות בתנופה, ויחד עם פרויקטים נוספים שאנו מתכוונים להתחיל להקים בחודשים הקרובים, אנו מקווים לחצות בקרוב את רף ה-1,200 מגוואט מניבים ובהקמה. השילוב של צברי הפרויקטים החדשים שעל פיתוחם הודענו לאחרונה, יחד עם מגמת השתלטות האנרגיה המתחדשת על ייצור החשמל בעולם ללא צורך בסובסידיות, גורמים לנו להיות אופטימיים לגבי המשך הגידול המואץ של החברה בשנים הקרובות".

אנלייט עוסקת בייזום, פיתוח, הקמה והפעלה של מיזמים לייצור חשמל נקי ממקורות אנרגיה מתחדשת. החברה פועלת בתחומי אנרגיית הרוח והאנרגיה הסולארית בישראל ובשוק הבינלאומי ומנוהלת על-ידי גלעד יעבץ. החברה צמחה בשנים אחרונות בקצב מהיר וכיום נסחרת לפי שווי של כ-2.8 מיליארד שקל לאחר שמנייתה התקדמה ב-130% בשנה האחרונה.

החל מחודש מאי 2018 מתנהלת אנלייט ללא בעל שליטה, לאחר שיורוקום תקשורת (בעלת השליטה דאז) יחד עם שותפות גבעון, מכרו את החזקותיהן לגופים מוסדיים.