מסתמן: האיש שהמציא את השם "כחול לבן" לא יוביל את קמפיין הבחירות של המפלגה

הכוורת של כחול לבן הולכת ונסגרת, והפעם יהיה זה הסיבוב הראשון שבו ניהול הקמפיין ייעשה ממטה אחד בלבד • בשלב הזה ברור כי עדו הר-טוב, ששימש כמנהל הקמפיין הקודם, ימשיך גם בנוכחי, ואולם, סימן שאלה קיים סביב השתתפותו של רמי יהודיחה • המחלוקת: חלוקת תקציב רכש המדיה

רמי יהודיחה / צילום: איל יצהר
רמי יהודיחה / צילום: איל יצהר

לקראת בחירות מועד ג' הכוורת של "כחול לבן" הולכת ונסגרת, והפעם יהיה זה הסיבוב הראשון בו ניהול הקמפיין ייעשה ממטה אחד בלבד. ל"גלובס" נודע כי סביב היערכות המפלגה מתנהל משחק כיפוף ידיים לגבי השאלה מי מהפרסומאים ייקח בו חלק. בשלב הזה ברור כי עדו הר-טוב (מנכ"ל קבוצת גיתם) ששימש כמנהל הקמפיין הקודם, ימשיך גם בסיבוב הנוכחי, ואולם, סימן שאלה קיים סביב השתתפותו של הפרסומאי רמי יהודיחה.

נזכיר כי יהודיחה שניהל בבחירות 2015 את הקמפיין של הליכוד עבר בבחירות 2019 צד וניהל את קמפיין "יש עתיד". כשהחל המו"מ של לפיד על המיזוג עם "חוסן לישראל" של בני גנץ היה זה יהודיחה שהגה את שם המפלגה "כחול לבן". מאחר והחיבור בין שתי המפלגות נעשה תוך כדי מערכת הבחירות חוברו בזריזות שני המטות, כולם עבדו עם כולם באופן לא יעיל.

התנאי של יהודיחה: חלק מרכש המדיה יעבור דרכו

במערכת הבחירות השנייה התנהל מטה אחד מרכזי שהורכב מהיועץ האסטרטגי ישראל בכר, יועצי התקשורת משה רונן ורונן צור - שייעץ לגנץ באופן אישי. אלה היו האנשים שגיבשו את אסטרטגיית הקמפיין, כאשר קומה אחת מתחת, על תקן המוציאים לפועל, היה צוות שגויס אד הוק עם פרסומאים כמו און גולדשטיין ("לעומק התודעה") ויניב קצר. במקביל ועל אש קטנה יותר התנהל מטה נפרד של לפיד שעשה פעולות נקודתיות ש"כחול לבן" כמפלגה לא יכלה לעמוד מאחוריהם כמו למשל ההתנגחות החזיתית בדתיים. חשוב גם לזכור כי ל"חוסן לישראל" ול"יש עתיד" היה מתוקף חוק מימון המפלגות תקציב נפרד כך שלא הייתה בעיה לתפעל שני מטות.

בקמפיין הראשון של "חוסן לישראל", מנהל הקמפיין היה איתי בן חורין, רונן צור היה אחראי על האסטרטגיה ואון גולדשטיין על פרסום. גיא שמחון היה אחראי על המדיה. בתקופת המיזוג, מנהל הקמפיין היה איתי בן חורין, מאחורי האסטרטגיה עמדו רונן צור (עם שלום שלמה ויאיר לפיד) והפרסומאים און גולדשטיין ורמי יהודיחה. המדיה התחלקה בין מדיה קום ל-TMF. בקמפיין השני, מנהל הקמפיין היה עדו הר-טוב, אחראי יחסי הציבור היה רונן משה, באסטרטגיה היה ישראל בכר. ירון מרחב ויניב קציר עשו פרסום, את המדיה עשה גיא שמחון. רמי יהודיחה עשה קריאטיב נקודתי ל"יש עתיד".

כעת, לקראת הסבב השלישי, נערכים במפלגה לגיבוש המטה. כפי הנראה ברוב המישורים לא צפויים שינויים גדולים: בכר, משה והר-טוב צפויים להישאר בתפקידיהם והצעה לקחת חלק במטה הונחה גם על שולחנו של יהודיחה. נזכיר שיהודיחה הוא שותף ביחד עם  קבוצת אדלר-חומסקי במשרד הפרסום LEAD שרוכש את המדיה למהלכים הפרסומיים באמצעות חברת המדיה "מדיה קום". יהודיחה הסכים להישאר בתנאי שחלק מרכישת המדיה תעבור דרכו. אולם, ישנו גורם נוסף שמעוניין לרכוש את המדיה: הר-טוב הוא כאמור מנכ"ל קבוצת הפרסום גיתם BBDO שגם לה חברות מדיה ודיגיטל משל עצמה. הר-טוב לא מעוניין להתחלק ברכש המדיה ובכוונתו להשאיר את מלוא התקציב אצלו בחברת המדיה TMF.

לא מדובר בעסקה שמניעיה כלכליים גרידא

אנשי המקצוע השותפים לקמפיין מתוגמלים אמנם בעשרות אלפי שקלים בחודש אולם בהתחשב בכך שמדובר בעבודה אינטנסיבית ששואבת זמן ניכר ומאלצת את רובם לצאת מהפעילות השוטפת של המשרדים תחת ניהולם לא מדובר בעסקה שמניעיה כלכליים גרידא. למעשה, יציאה של מנהל כה בכיר מהניהול השוטפת עלולה להתגלות אפילו כסיכון כלכלי. בעבר נטו פרסומאים לקחת עבודות מעין אלה מתוך מחשבה שדלתות השלטון הפתוחות ישרתו אותם גם אחרי הבחירות - אם דרך קבלת תקציבים ממשלתיים ואם באמצעות איתות ללקוחות מוטי רגולציה שהפרסומאי יכול לעזור להם.

אולם בשנים האחרונות ככל שנחשפו ודוברו הקשרים הללו החלו לקוחות מסוג זה להיזהר. בסופו של דבר החלו רוב הפרסומאים להדיר רגליהם מניהול קמפיינים פוליטיים ומי שעושה זאת נוהג להקים לצורך ניהול הקמפיין כוורת אד הוק ולא לגרור לצורך זה את כל המשרד.

היתרון היחיד המשמעותי שעדין נותר הוא רכישת המדיה למפלגות. היא איננה גוזלת משאבי זמן יקרים, פותחת אפשרות להרוויח באמצעות עמלות (אם כי חלק ניכר מהפרסום מתבצע בדיגיטל ובו לא תמיד העמלות גבוהות) והדובדבן - תקציב הבחירות "נספר" כתקציב מסחרי "רגיל" ומאפשר להם להשיג נפח מול גוף המדיה. במקרה של "כחול לבן" מדובר בסכום לא מבוטל: כ-15 מיליון שקל שאמורים לצאת למדיה בטווח של כחודשיים.

בימים הקרובים ייסגרו ההסכמים בין כל המעורבים. האם יהודיחה יצטרף רשמית? כרגע זה לא נראה סביר.