"צריך להתחבר, לא להתפצל": ועידת מרצ אישרה את הרשימה לכנסת הבאה

ועידת מרצ אישרה לפני זמן קצר את ההצעה להותיר על כנה את רשימת המפלגה גם לכנסת הבא לרבות העומד בראשה יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ • פריג': אם לא יהיה מועמד ערבי במקום ריאלי ברשימה, יש חשש כי כפי שקרה בבחירות בספטמבר, הרשימה תאבד קולות רבים מהחברה הערבית

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר
ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר

ועידת מרצ אישרה לפני זמן קצר את ההצעה להותיר על כנה את רשימת המפלגה גם לכנסת הבא לרבות העומד בראשה יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ. ברשימה אחרי הורוביץ נבחרו בבחירות המקדימות בקיץ, תמר זנדברג, אילן גילאון ועיסאווי פריג'.

בהצעת ההחלטה שאושרה נאמר עוד כי מרצ קוראת לחיבורים פוליטיים שיבטיחו ייצוג מקסימלי של מרצ והשמאל ואת ניצחון גוש השמאל-מרכז.

ח"כ ניצן הורוביץ אמר בועידה: "כדי שהגוש שלנו ינצח אין מקום לפילוגים ואסור לקחת סיכונים. צריך להתחבר, לא להתפצל. זו לא סוגיה אישית ולא מפלגתית - זוהי סוגיה לאומית היסטורית. עלינו להיות מספיק חזקים וגדולים על מנת להכריח את גנץ להקים ממשלת שינוי, ממשלת מרכז שמאל. כדי שכחול לבן לא תתפתה ללכת עם דרעי, ליצמן פרץ וליברמן, הדרך היחידה להבטיח שהממשלה הבאה תהיה ממשלת שינוי אמתית- היא הצבעה לפתק מרצ. כעת אנחנו צריכים לפעול על מנת להביא לחיבורים נוספים, וחלילה למנוע פיצולים חדשים חסרי אחריות וריצה של רסיסי מפלגות נוספות שרק יחלישו את הגוש.

הורוביץ קרא לחברי הכנסת הנוספים מהמחנה הדמוקרטי, יאיר גולן וסתיו שפיר לחדש את השותפות גם ברשימה לכנסת הבאה. כן קרא לעמיר פרץ יו"ר העבודה-גשר "לא להמר על גורל מפלגת העבודה, לא להמר על הבחירות הקרובות ולחבור אלינו לרשימה משותפת".

ח״כ אילן גילאון פנה אל אורלי לוי, שותפתו של פרץ: "איזו תהום פעורה בינינו? ניהלנו הרבה מאוד מאבקים משותפים ביחד, ומי שחושב שבני אדם לפני הכל יכול לרוץ אתנו במסגרת משותפת. לטובת השמאל הישראלי והעמדות המשותפות הרבות שאנחנו מייצגים, צריך לאחד כוחות. זה הדבר הנכון והאחראי לעשות".

חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ קורא לראשי כחול לבן, בני גנץ ויאיר לפיד להתערב במגעים לאיחוד בין רשימת העבודה-גשר, לבין מרץ והמחנה הדמוקרטי כולו. פריג' אמר ל"גלובס" כי לחץ שלהם על ח"כ עמיר פרץ עשוי להביא להסרת התנגדותו לאיחוד רשימות. לדברי פריג' אם אחת מהרשימות שמשמאל לכחול לבן לא תעבור את אחוז החסימה, יסתם הגולל על האפשרות להקמת ממשלת מרכז-שמאל, והאחריות תיפול על גנץ ולפיד.

פריג' הוסיף כי בינתיים אין מגעים עם סתיו שפיר ויתר חלקי המחנה הדמוקרטי, ולא עם עמיר פרץ, אבל צפוי כי יהיו פגישות השבוע עם כל הגורמים הללו. באשר לשינויים שמבקשת מרצ לעשות ברשימת המחנה הדמוקרטי אומר פריג' כי ראוי שכל אחד יועמד ברשימה לפי הערך המוסף שהוא מביא. לדבריו אם לא יהיה מועמד ערבי במקום ריאלי ברשימה, יש חשש כי כפי שקרה בבחירות בספטמבר, הרשימה תאבד קולות רבים מהחברה הערבית. בבחירות אלה הצביעו למחנה הדמוקרטי 18 אלף מצביעים ערבים לעומת 42 אלף שהצביעו באפריל למרצ, אז היה פריג' עצמו במקום ריאלי ברשימה.

בינתיים לא התקיימו כאמור שיחות עם סתיו שפיר ויאיר גולן, שני חברי הכנסת האחרים ברשימת המחנה הדמוקרטי. שפיר, שזעמה על הצהרת הכוונות במרצ לשנות את הרשימה, כיוונה את האש בעיקר כלפי תמר זנדברג. עם זאת, פורסם בשמה כי היא מוכנה לקבל שריון של פריג' במקום ריאלי כדי להגדיל את סיכויי הרשימה בחברה הערבית.

נקודה אחרת שעלתה בדיונים פנימיים במרצ הייתה מקומו של אהוד ברק. לפי חלק מהנהגת המפלגה, נוכחותו של ברק ברשימה גם אם רק במקום העשירי הייתה מהגורמים לתוצאה הנמוכה, בשל הכעס כלפיו הן בקרב המצביעים הערבים והן בקרב קבוצות בשמאל הישראלי הרדיקלי יותר.

ברק כבר הודיע שהפעם אין בכוונתו להיות נוכח במערכת הבחירות, וכך גם אישרה הדוברת שלו ל"גלובס".