אובר וליפט משתפות פעולה נגד חוק חדש שיסדיר את מעמדם של עובדי "כלכלת החלטורה"

החוק יעניק לעובדים מסוימים הגנות וזכויות סוציאליות • לאחר שכשלו מאמציהן למנוע את החקיקה, אובר וליפט הקימו קרן משותפת של מעל 100 מיליון דולר כדי לסייע במאבק

מפגינים נגד אובר וליפט. "תפסיקו להתעלל בעובדים ובערים"  / צילום: Andrew Kelly, רויטרס
מפגינים נגד אובר וליפט. "תפסיקו להתעלל בעובדים ובערים" / צילום: Andrew Kelly, רויטרס

חברות שירותי הנסיעות אובר וליפט משלבות כוחות כדי להילחם בחוקים החדשים בקליפורניה שצפויים להסדיר את מעמד עובדי ה"גיג אקונומי".

חוק חדש בקליפורניה שמיועד להסדיר את מעמדם של עובדים עצמאיים ב"כלכלת החלטורה" צפוי להיכנס לתוקפו בראשון לינואר 2020. החוק קובע כי עובדים מסוימים שמוגדרים כיום כקבלנים עצמאיים יהיו מוגדרים כמועסקים, ויהיו זכאים להגנות חוקיות בכל הנוגע לשכר מינימום ולזכויות סוציאליות. אובר וליפט, שתיהם מהחברות שהחוק צפוי לחול עליהן, משלבות כוחות בקמפיין איסוף חתימות המוני שנועד לבטל את החקיקה.

החוק קובע מבחן שעל החברות לעמוד בו כדי להגדיר את עובדיהן כקבלנים עצמאיים, כפי שהשתיים עושות עם הנהגים שלהן. החוק כולל שלושה סעיפים שלפיהם יקבע מעמדו של עובד: (1) העובד חופשי מהשליטה וההכוונה של מי ששכר את עבודתו בכל הנוגע לביצוע העבודה; (2) העובד מבצע עבודה שהיא מחוץ לעסקיו המרכזיים של הגוף השוכר; ו-(3) העובד עוסק באופן קבוע במקצוע עצמאי בעל אופי זהה לזה שהוא מבצע עבור הגוף השוכר.

החוק צפוי להשפיע על עובדי "כלכלת החלטורה", מודל המבוסס על ספקי שירות נטולי זכויות עובדים שמספקים תכנים ושירותים בעלויות נמוכות ללקוחות של חברות כמו ליפט ואובר. כיוון שהמודל הכלכלי של אובר וליפט תלוי בצמצום ההוצאות על נהגים למינימום, הן צפויות להיפגע מהחוק באופן עמוק אם ייאלצו להכיר בנהגים כעובדים .

השתיים ניהלו קמפיין לובי בניסיון למנוע את החקיקה ובמקביל ניהלו משא ומתן עם איגודי העובדים של נהגי אפליקציות שיתוף הנסיעות. במסגרתו הן הציעו לנהגים לראשונה להסדיר שכר מינימום בהסכם אם אלה יוותרו על דרישתם להיות מוכרים כעובדים.

כעת, לאחר שמאמציהן כשלו, החברות פונות לנתיבים חדשים: שתי החברות ביחד עם בנות ברית נוספות הקימו קרן משותפת של למעלה מ-100 מיליון דולר, שנועדה לסייע במאמציהן החדשים לתקן את החוק כך שיהיו מוחרגות ממנו. כדי לעשות זאת הן מתעקשות שאינן חברות תחבורה אלא פלטפורמות טכנולוגיות שמחברות בין נהגים ובין נוסעים, ולכן טוענות שהחוק לא צריך לחול עליהן.

בינתיים, בתי המשפט בקליפורניה כבר מתחילים לפעול לפי החוק החדש. בשבוע שעבר, שופט פדרלי בסן פרנסיסקו אמר שתביעה של נהג אובר שאמר שאובר סיווגה אותו בכוונה כפרילנסר ולא כעובד היא מוצדקת. נהג אחר הגיש תביעה דומה בבית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו השבוע, ושתיהן מסתמכות על החוק החדש.