פינוי בינוי בת"א: העירייה תתכנן, היזם יחזיר את הכסף בעתיד

העירייה, באמצעות חברת עזרה וביצרון, מציעה לדיירי בניינים ישנים ברחוב לה גווארדיה לממן את שלב התכנון וקידום התב"ע • עם בניית הפרויקט, ישיב היזם לעירייה את מלוא עלות התכנון • אז למה לא כולם מרוצים?

תוכנית ההתחדשות העירונית של מבני השיכון ברחוב לה גווארדיה 35-45 בתל אביב כוללת הריסה של שישה מבנים טוריים ובהם 114 יחידות דיור. במקומם צפויים להיבנות מספר בנייני מגורים בני שבע קומות וחצי, וכן מבנה מגורים בן 14.5 קומות מעל קומת קרקע מסחרית בצומת הרחובות לה גווארדיה ויגאל אלון. התוכנית, שאושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, נמצאת כרגע בשלב ההתנגדויות, ואדריכל התוכנית הוא גיל שנהב.

עזרה וביצרון בתפקיד היזם

עד כאן אין שום דבר יוצא דופן, ואולם כשבודקים מי מקדם את התוכנית, עולה כי המקרה של הפרויקט בלה גווארדיה, אינו שגרתי, ואף מציע מתווה ייחודי לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית.

החברה שמקדמת את הפרויקט היא "עזרה וביצרון", חברת בת של עיריית תל אביב-יפו, שהופכת במקרה הזה למקדמת התחדשות עירונית. המודל לקידום התוכנית הינו שהעירייה, באמצעות "עזרה וביצרון", מממנת את שלב התכנון וקידום התב"ע. לאחר מכן היא מלווה את התושבים בבחירת היזם\קבלן ומלווה אותם בזמן ביצוע הפרויקט, האכלוס ועד תום שנת הבדק.

סמנכ"לית התחדשות עירונית ב"עזרה וביצרון", אדר' גיליה ברגר, אמרה ל"גלובס" כי "בעירייה הבינו שברגע שמגדירים שכונה כאזור התחדשות עירונית מתחיל ג'ונגל. היא רצתה להציע לתושבים מסלול ייחודי שהוא שילוב בין מסלול יזמים ומסלול רשויות. מצד אחד זרוע ביצועית של העירייה מארגנת את התוכנית באופן הגון ושקוף. מצד שני, העירייה שמה כסף על התכנון. כשאני משיגה חתימות של מחצית מתושבי מתחם מסוים והסכמה של מינהל ההנדסה, מנכ"ל העירייה מתקצב אותי בסכום של מיליון וחצי שקלים, שמאפשר את קידום התב"ע. כשיש ודאות תכנונית אנחנו יוצאים למכרז מול יזם, שזה השלב שבו אנחנו נמצאים כעת".

ברגר מסבירה כי לא מדובר בסבסוד של העירייה, אלא בתקצוב שיחוזר בהמשך הדרך לעירייה. "לפי המתווה היזמים מחזירים לנו את הסכום בסוף התהליך ששילמנו על התכנון ואנחנו משתמשים בו לתב"עות נוספות. היתרון במסלול הזה הוא לכולם. מצד אחד התושבים מקבלים גוף אמין, שלא מבטיח סתם הבטחות. מצד שני, היזם, יכול להיכנס בשלב שיש לו ודאות תכנונית", הסבירה ברגר. יצוין כי מדובר במתווה שכרגע אושר לשכונת יד אליהו, אלא שלא כולם מרוצים. לדברי

הביקורת: "צפיפות לא סבירה"

יו"ר עמותת "יד אליהו הירוקה", סטלה אבידן, אומרת כי העירייה אולי נותנת כספים, אך בדרך זו גם "משתלטת על התכנון", ולדבריה התוצאה היא צפיפות גבוהה. "עיריית ת"א לקחה את כל הצד האי זוגי של הרחוב, החילה עליו את סעיף 77-78 (הקפאת מצב תכנוני. ג"נ) וקבעה שהיא זו שמתכננת אותו. התוכנית שלהם היא קטסטרופלית. הם יצרו כאן צפיפות לא סבירה. כל השטח התחתון, בין הבניינים, שהיה ירוק, הופקע מאיתנו ואת הגינות הם תכננו על הגגות, בקומה ה-8. הם גזלו את הקרקע שלנו והרסו לנו את איכות החיים".