בעקבות מחירון הקנאביס: כעת גם הרוקחים תוקפים את משרד הבריאות

בהסתדרות הרוקחים כועסים על מחירון תעריפי הקנאביס שהציגו במשרד הבריאות: "כישלון רפורמת הקנאביס באחריותו של מנכ"ל משרד הבריאות" • יו"ר הסתדרות הרוקחים דוד פפו: "הרוקחים לא ינפקו המחיר הזה" • גורמים במשרד הבריאות: "אנחנו מבינים שהרוקחים רוצים להרוויח יותר"

 

חווה לגידול קנאביס בצפון הארץ/  צילום: רויטרס
חווה לגידול קנאביס בצפון הארץ/ צילום: רויטרס

הרוקחים תוקפים באופן חריף את רפורמת הקנאביס ואת משרד הבריאות. זאת לאחר שבשבוע שעבר הציע משרד הבריאות מחירון תעריפים זמני לקנאביס הנמכר למטופלים הוותיקים בישראל, ובו לראשונה הצעה להגביל את המחיר הנגבה על ידי בתי המרקחת, למחיר קבוע של 30 שקלים לכל עסקה. עד לשינוי זה הרוקחים בעבר תמכו ברפורמה.

המחירון שהציע משרד הבריאות הוא ניסיון לפשר בין המטופלים הוותיקים המוחים על ייקור הקנאביס בעשרות עד מאות אחוזים לעומת המחיר אליו התרגלו, לבין המגדלים הטוענים כי אי אפשר למכור את המוצר במחיר המסובסד של 370 שקל לכל כמות, מחיר שהיה נהוג עד הרפורמה, אם רוצים לשמור על תקנות האיכות החדשות כפי שדורשת הרפורמה.

בתי המרקחת נוספו לשרשרת הערך של הקנאביס רק באפריל השנה, אז נכנס הרפורמה לתוקף, וההצטרפות גרמה לסערות רבות. על פי תקנות הרפורמה, בתי המרקחת אמורים להתמקח ישירות עם המגדל על נתח הרווחים שלהם. יש להם כוח בשוק משום שבסופו של דבר הם הגורם שפוגש את הצרכן. המגדלים טענו כי אכן המרווח שגובים בתי המרקחת הוא מוגזם. עבור 40 גרם, שעלותם כ-700 שקל במחירי השוק החופשי, יקבל הרוקח כ-25% ממחיר המכירה, סביב 180 שקל (וגם זה אחרי מו"מ קשוח מאוד מצד המגדלים). ישנן רשתות פארם הדורשות מחיר גבוה מזה.

אמם המחיר של 30 שקל קבועים לכל מנה מוצע על ידי משרד הבריאות כמחיר זמני עד מרץ, או עד שוועדת הפיקוח על המחירים תקבע מחיר סופי, נראה כי הרוקחים חוששים כי המחירון הזמני יהפוך לעוגן למחירון הסופי.

"במחיר כזה, חלק מן הרוקחים כבר הודיעו לי כי לא ינפקו קנאביס, זה לא משתלם להם", אומר דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים. אין חובה לבית מרקחת לנפק את הקנאביס, אלא להיפך - עליו לעבור הליך רישוי מיוחד כדי לעשות זאת.

"כישלון רפורמת הקנאביס: הסבל של המטופלים, המחסור בקנאביס, התהליכים הבוסריים, כולם באחריותו של מנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב", אמרה הסתדרות הרוקחים בתשובתה הרשמית. "משרד הבריאות לוקה בעיוורון לגבי צורכי המטופלים... כבר כעת, ללא קשר לתעריפים כלל השחקנים בשוק מבולבלים לחלוטין וכעת הבלבול יתעצם עוד יותר".

יש לציין כי למרות שמשרד הבריאות הציע את המחירון החדש, הוא לא הגורם שהחליט להגביל את המחיר, וברפורמה המקורית דווקא התווה מצב של שוק חופשי, אשר גרר כאמור עלייה חדה במחירים. בג"ץ המטופלים, בהובלת דנה בראון, הוביל לדרישה של בג"ץ למצוא פתרון לסוגיית המחיר, אליה מגיב משרד הבריאות במחירון הנוכחי. והרוקחים אכן מוסיפים כי: "בשל הכישלון המחפיר, מי שנאלץ לנהל היום את משק הקנאביס זה בית הדין הגבוה לצדק".

בתגובתה לבג"ץ אמרה הסתדרות הרוקחים: "בקשת המדינה הינה בלתי סבירה, בלתי חוקית, וכל כולה נגועה בשיקולים זרים ותמוהים!". עוד נאמר כי אם המדינה מעוניינת להפחית את מחיר הקנאביס, עליה להפחית תחילה מן המע"מ שהיא עצמה גובה, ומעמלת הנפקת רישיון התורמת גם היא לכיס המדינה.

לנדשפט הוא רוקח, גרוטו לא

הרוקחים, כאמור, תמכו בעבר במשרד הבריאות בבואו להטמיע את רפורמת הקנאביס, וזה הגיוני: הרפורמה מיטיבה עם בתי המרקחת, שעד כה כלל לא היו שחקן בשוק הקנאביס ובעקבות הרפורמה הפכו לשחקן מרכזי ורב עוצמה. נטען כי יובל לנדשפט, ראש יחידת הקנאביס הרפואי, עושה ככל יכולתו כדי להיטיב עם הרוקחים, משום שהוא עצמו רוקח לשעבר (ואף צויינו קשרי עבר שהיו לו עם רשת סופרפארם). וכאמור, עד כה בתי המרקחת נמנעו מלתקוף את משרד הבריאות באופן מפורש, אף שהרוקחים הם אלה שספגו בפועל את הזעקות והאיומים מן המטופלים שלא הצליחו להשיג קנאביס או שנאלצו להסתפק במוצרים שלא רצו במחירים גבוהים. אולם כעת, כשהדבר מגיע למחיר, החסמים הוסרו.

גורמים בשוק מציינים כי את מהלך המחירון, מנהל המשנה למנכ"ל במשרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, ולא ראש היק"ר לנדשפט. לדבריהם, כאשר הלחץ הציבורי על משרד הבריאות גבר, החלו לטפל בעניין דרגים גבוהים ביותר, שלא מחוייבים ל"בריתות" הישנות.

"המשרד חושב שהרוקח הוא רובוט"

נראה כי הסתדרות הרוקחים כבר מחזיקה בטן מלאה על משרד הבריאות, ורואה במהלך גם פגיעה בכבוד המקצועי שלה. "אם מנכ"ל המשרד סבור שרוקח הוא סוג של רובוט שדוחף תרופות לציבור, ושהרוקחים צריכים לעבוד בהתנדבות ואף לשלם מכיסם כדי לשרת את המטופלים, מוטב לכולם שיסיים את תפקידו".

מנהל אגף רוקחות פרש לפני כשנתיים והתקן לא אוייש. לדברי פפו: "אתה מרגיש שאתה על ספינה ללא קברניט. מנכ"ל משרד הבריאות אינו איש המקצוע הרפואי. המשנה למנכ"ל כן איש מקצוע אבל הוא מושפע מלחצי הציבור, ואנחנו באמצע".

ממשרד הבריאות מסרו כי תגובתם ניתנה לבג"ץ כמקובל. גורמים במשרד עמם שוחחנו ציינו כי: "אנו מבינים שהרוקחים רוצים להרוויח יותר, אך הדבר הנכון לעשות במקרה זה הוא שכל צד יפריד בין האינטרס הכספי שלו והרצון להגדיל רווחים לבין הצורך לתת מענה הולם למטופלים. מרווח הרוקח המוצע הינו סביר ודומה למקובל ואף גבוה לעיתים מהמקובל לגבי תרופות מרשם".