"הנחתי", "קידמתי": להצהרות של שרי התחבורה על רכבת לצומת תפוח אין כיסוי

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הצטרף לקודמו ישראל כ"ץ כשהכריז כי משרדו מקדם פרויקט לסלילת רכבת לצומת תפוח • עם זאת, בדיקת "גלובס" מגלה כי גורמי המקצוע במשרד התחבורה, כמו גם במינהל התכנון ובמינהל האזרחי, לא מקדמים את התוכנית שנאמדת ב-4 מיליארד שקל

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: כדיה לוי
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' / צילום: כדיה לוי

באמצע אוגוסט האחרון קיימה סיעת "ימינה" מסיבת עיתונאים ביישוב אלקנה שבה פרסו ראשיה את חזונם. כשהגיע תורו של שר התחבורה הטרי בצלאל סמוטריץ' לדבר הוא הצהיר כי "אנו מוחקים את הקו הירוק, במשרד התחבורה כבר עושים את זה". כביטוי מעשי הוא הסביר כי "נתתי הנחיה להאריך את הרכבת הקלה ממחלף קסם לא רק עד אריאל, אלא עד צומת תפוח", ואף הוסיף כי באזור הצומת ייפתח מרכז תחבורתי גדול (האב). בתחילת החודש האחרון, הצהיר ראש מועצת שומרון, יוסי דגן בכנס נדל"ני כי "על פי תוכניות משרד התחבורה תבנה רכבת שתחבר בין צומת תפוח למרכז הארץ". עוד לפניהם היה זה קודמו של סמוטריץ' בתפקיד, ישראל כ"ץ, שהצהיר בכמה הזדמנויות על תוכנית לסלילת מסילה לצומת.

תחנה סופית - צומת תפוח
 תחנה סופית - צומת תפוח

32 קילומטר שאף גורם מקצועי לא מכיר

כשהשלושה מדברים על רכבת, הם מתכוונים לרכבת קלה שתמשיך את אחד הקווים שמתוכננים כיום להגיע למחלף קסם. צומת תפוח נמצאת ממזרח למחלף, בהמשכו של כביש 5 והעיר אריאל.

המרחק בינה לבין מחלף קסם הינו 32 ק"מ, ולפי הערכה מינימלית של גורמים בתחום העלות של פרויקט שכזה עומדת על 4 מיליארד שקל. עם זאת, למרות ההצהרות בנושא, בדיקת "גלובס" מצאה כי אין אף גורם מקצועי שפועל לקדם תוכנית שכזו. "התוכנית המדוברת לא מוכרת למוסדות התכנון, והיא איננה נמצאת בתוכנית המתאר הארצית לתחבורה יבשתית (תמ"א 42) שאושרה לאחרונה. שטח התוכנית מצוי במקום בו למינהל התכנון אין את הסמכות על פי חוק לתכנן", נמסר לנו ממינהל התכנון שבמשרד האוצר. גם בגוף שאחראי על התכנון מעבר לקו הירוק - ועדת התכנון העליונה שכפופה למינהל האזרחי - אין היכרות עם התוכנית. "המינהל האזרחי לא מכיר או מקדם תוכנית לסלילת קו רכבת לצומת תפוח", הייתה התשובה הרשמית מהם.

הגוף המקצועי היחיד שערך בדיקה נקודתית בהקשר לתוכנית היא החברה הממשלתית "נתיבי ישראל", שכפופה למשרד התחבורה. בחברה ביצעו, ככל הנראה בשנה שעברה, בדיקת היתכנות כלכלית לסלילת רכבת עד לאריאל בלבד, ולא עד לצומת תפוח. בקשתנו לקבל את המסמך סורבה, כשגורם עמו שוחחנו הסביר כי המסקנה שאליה הגיעו עורכי הבדיקה היא שאין לפרויקט היתכנות כלכלית. "בהתאם להנחיית משרד התחבורה קידמה חברת נתיבי ישראל עבודה מקצועית לבחינת חלופות עבור הקמת פרויקט רכבת קלה התוביל לאזור אריאל. גורמי המקצוע הציגו מספר חלופות לתוואי המסילה, ביניהן כאלה המתחברות לרשת המטרו אותה מוביל משרד התחבורה באמצעות חברת נת"ע", נמסר לנו מנתיבי ישראל.

"אני מתבסס על סיכומי דיונים"

מול הממצאים הללו, ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, השמיע קול אחר בשיחה שקיימנו איתו: "היה על זה דיונים, כולל עם האוצר, אני מתעסק עם זה שנתיים", הסביר והוסיף כי רק לאחרונה נפגש בנושא עם אנשי נתיבי ישראל. "נפגשתי עם מנכ"ל נתיבי ישראל ובצלאל (סמוטריץ' - ג"ל) תיקף את זה מחדש".

במינהל התכנון לא מכירים את התוכנית. על מה אתם מתבססים?

"אני מתבסס על סיכומי דיונים. במסגרת תוכנית החומש סוכם שייכנס לתכנון נושא הרכבת מראש העין לאריאל, ואני אמרתי שמן הראוי שיהיה לצומת תפוח, ונאמר לנו שמכניסים את זה לתוכנית החומש ואז זה ייצא לביצוע", אמר דגן.

בלשכתו של סמוטריץ' סירבו להתייחס לממצאים לפיהם גורמי המקצוע כלל לא מקדמים תוכנית בנושא, ומסרו כי "יהודה ושומרון הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. קידום התחבורה הציבורית באזורים האלה, כחלק מתפיסתי הכוללת להעדפת תחבורה ציבורית, היא משימה חשובה כמו בכל חלק אחר של הארץ. התוכנית היא לסלול מסילת רכבת ל'האב' תחבורתי שיוקם באזור תפוח. היא תתחבר לרשת התחבורה הציבורית שתוקם בעשור הקרוב בגוש דן, יחברו את בקעת הירדן ויהודה ושומרון למרכז הארץ, ויפחיתו את הגודש הן ביהודה ושומרון והן במרכז הארץ".
ישראל כ"ץ סירב להגיב לידיעה.