להקים עיר חדשה מכלום, למרות הכיבוש, ולהעביר מסר של שלום

בשאר אל מסרי, איש עסקים פלסטיני-אמריקאי שהקים את העיר רוואבי בשומרון, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

בשאר אל מסרי / צילום: רויטרס / Fadi Arouri
בשאר אל מסרי / צילום: רויטרס / Fadi Arouri

בשאר אל מסרי נולד בשכם למשפחה עשירה. בצעירותו היה מעורב בהפגנות נגד ישראל, ואף נעצר כמה פעמים. לקראת סוף שנות ה-70 נסע מסרי עם משפחתו לארה"ב ולמד הנדסה כימית באוניברסיטת וירג'יניה טק, ולאחר מכן גם עבד בחברת ייעוץ בוושינגטון. אשתו היא אמריקאית, ולזוג שתי בנות. בשנות ה-90 חזר מסרי לרמאללה והקים חברת השקעות, בה משקיעה גם קרן סורוס של ג'ורג' סורוס. יש לו החזקות בנדל"ן ברחבי העולם הערבי, בהייטק ובתקשורת.

אבל גולת הכותרת של עשייתו, לאו דווקא מנקודת מבט עסקית, היא הקמת העיר רוואבי בשומרון, שנחשבת ל"מודיעין" של הרשות הפלסטינית - המקום שבו המעמד הבינוני-גבוה של החברה הפלסטינית יכול לנסות לחיות את חייו הרחק - יחסית - מהכיבוש הישראלי. העיר הוקמה למרות המכשולים הלא מעטים ששמה ישראל בדרכה. למשל, ישראל סירבה במשך תקופה ארוכה לחבר את העיר לתשתית המים, ובנוסף גם לא איפשרה לסלול כביש גישה לשטח העיר כדי שיוכלו להתחיל לבנות אותה. הקמת העיר היא תולדה של היוזמה, החזון והעקשנות של מסרי.

אמרנו מודיעין, אבל בעצם רוואבי אמורה להיות תל אביב. מקום חילוני, סובלני ושוקקת חיים. זאת עיר, אבל היא בעצם מניפסט פוליטי בדרך לנורמליות מסוימת בחיים של הפלסטינים ולהקמת מדינה פלסטינית.
ישנם ישראלים רבים שאינם מתלהבים מהעיר, אבל ישנם גם לא מעט פלסטינים שמבקרים אותה, כפי שלא מעט ישראלים מהפריפריה מבקרים את "הבועה התל אביב. לא מדובר רק במראה שלה, שמזכיר את העיר מודיעין. מבחינת פלסטינים רבים מדובר בעיר מנותקת, ששייכת בעיקר למעמד העשיר של הפלסטינים ביהודה ושומרון.

בשנת 2015 אמר מסרי ל"גלובס": "תאהבו את זה או לא, מדינת פלסטין כבר פה. היא קמה. יש פלסטינים, הם קיימים, ובסוף תהיה מדינה פלסטינית, בדיוק כמו שישראל היא עובדה. השאלה אם היא תהיה מדינה שנשענת על תרומות ועבודה בישראל, או מדינה עם כלכלה עצמאית. אני מעדיף את האפשרות השנייה.

"רוב הישראלים רואים בפלסטינים מסוכנים רדיקלים, אבל יש רדיקלים בינינו כמו שיש בישראל. לראשונה יש לישראלים הזדמנות לראות אצלנו משהו אחר. זה גם מסר לעולם - אם נותנים לנו הזדמנות, אנו מסוגלים לבנות עיר וגם עשר ערים, מדינה ודמוקרטיה".

אפשר לאהוב את הדברים של מסרי ואפשר לא, להסכים עם זה או לא, אבל מסרי מביא מסר אחר שנעלם מחיינו מאז שהלך לעולמו שמעון פרס, לפיו הכלכלה ואיכות החיים קשורים לסיכויים לחיות בשלום בחלקה הזאת של המזרח התיכון.